Livet som en mjölkko

Sv: Livet som en mjölkko

Naturbeten får man inte gödsla, och de skall betas ner rejält samt att djuren behöver stora ytor för att få tillräckligt. En producerande ko klarar sig inte på detta p.g.a. flera orsaker. Det tar för mycket tid att äta och blir för lite tid över för att idissla, och det är för lite näring i varje tugga. Våra kor betar bara delvis och för att kunna bibehålla produktionen så måste de ha tillgång till sitt fullfoder som vanligt.

Vi har inte heller ungdjur under ett år på naturbeten, de behöver såpass mycket per dag att även de har svårt att kunna äta tillräckligt.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

I mina ögon är det ren lathet (syftar inte på dig personligen) och många andra yrkesgrupper har lyckats förändra när man gått ihop och gjort krafttag.
I detta fallet är det nog många som inte vill dock. De ids helt enkelt inte.

Förändra lyckas man ju med, men inte i den utsträckning som man skulle önska. Och jag anser inte att det är lathet alls, varken från oss som yrkesgrupp eller LRF som aktivt jobbar för detta varje dag. Finns väl inte en företagare som inte vill ha bättre betalt!

Men det är betydligt lättare för folk att betala några ören mer för teknik, alkohol, kläder o.s.v. än mat många gånger. Och sedan så har vi ju tidigare haft regeringar som jobbat friskt för att prissättningen i första hand ska gynna konsumenten. De har ju inte på långt när samma inflytande i t.ex. biltillverkningen, de har ju inte där på samma vis som med livsmedel dyrt och heligt lovat konsumenterna att de skall vara billiga.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Tack för det! :bow:

Att korna t.ex. står utan både strö och gummimatta är mot djurskyddslagen så anmäl. Inte ens om man har gummimatta så får man vara utan strö.

Tycker att det är synd att så få runt omkring där du bor inte har anammat lösdrift, grop/robot. I mina ögon är det ju konstigt iom. att vi har haft detta så väldigt länge.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Ok, så gödsling gör alltså att det blir mer näring för korna per tugga. Då fick jag svar på det, tackar.
 
Sv: Livet som en mjölkko

Förändra lyckas man ju med, men inte i den utsträckning som man skulle önska. Och jag anser inte att det är lathet alls, varken från oss som yrkesgrupp eller LRF som aktivt jobbar för detta varje dag. Finns väl inte en företagare som inte vill ha bättre betalt!

Men det är betydligt lättare för folk att betala några ören mer för teknik, alkohol, kläder o.s.v. än mat många gånger. Och sedan så har vi ju tidigare haft regeringar som jobbat friskt för att prissättningen i första hand ska gynna konsumenten. De har ju inte på långt när samma inflytande i t.ex. biltillverkningen, de har ju inte där på samma vis som med livsmedel dyrt och heligt lovat konsumenterna att de skall vara billiga.

Kicki :laugh:

Enskilda producenter kan kanske öka sin lönsamhet genom gårdsförsäljning, udda produkter osv. men jag tror det är svårt att få till bättre priser generellt när det finns ett överskott i produktionen av baslivsmedel och jordbruksvaror är en global handelsvara.

Men jordens befolkning växer hela tiden och med ökad efterfrågan som tar bort överskottet så kan prisbilden snabbt ändra sig. Baslivsmedel har en låg priselasticitet och när ett årlig överskott på några procent vänds till motsvarande underskott stiger priset snabbt vilket var vad som hände för några år sedan på spannmålssidan även om det tyvärr vände ned igen (och jag vet, den snabba förändrigen av spanmålspriset drabbade tyvärr djurproducenterna då).
 
Sv: Livet som en mjölkko

Förändra lyckas man ju med, men inte i den utsträckning som man skulle önska. Och jag anser inte att det är lathet alls, varken från oss som yrkesgrupp eller LRF som aktivt jobbar för detta varje dag. Finns väl inte en företagare som inte vill ha bättre betalt!

Men det är betydligt lättare för folk att betala några ören mer för teknik, alkohol, kläder o.s.v. än mat många gånger. Och sedan så har vi ju tidigare haft regeringar som jobbat friskt för att prissättningen i första hand ska gynna konsumenten. De har ju inte på långt när samma inflytande i t.ex. biltillverkningen, de har ju inte där på samma vis som med livsmedel dyrt och heligt lovat konsumenterna att de skall vara billiga.

Kicki :laugh:

Självklart vore det optimala om samtliga konsumenter vore villiga att betala några kronor extra för mjölken, men nu ser det ju tyvärr inte ut så. Jag tror att det beror på okunskap. Dels om kunskapen om djur och hur man bidrar till deras välmående med dessa extra kronor, men även vad gäller arbetet bakom mjölkproduktion. Med bättre information ut till allmänheten och kanske ffa till skolor med inbjudningar till olika gårdar samt att ställa krav gentemot kund tror jag att man kan göra mycket för att få folk att gräva lite djupare i plånboken efter de där extra kronorna för mjölken. Jag säger inte att det är lätt, jag säger bara att det inte behöver vara omöjligt.
 
Sv: Livet som en mjölkko

Självklart vore det optimala om samtliga konsumenter vore villiga att betala några kronor extra för mjölken, men nu ser det ju tyvärr inte ut så. Jag tror att det beror på okunskap. Dels om kunskapen om djur och hur man bidrar till deras välmående med dessa extra kronor, men även vad gäller arbetet bakom mjölkproduktion. Med bättre information ut till allmänheten och kanske ffa till skolor med inbjudningar till olika gårdar samt att ställa krav gentemot kund tror jag att man kan göra mycket för att få folk att gräva lite djupare i plånboken efter de där extra kronorna för mjölken. Jag säger inte att det är lätt, jag säger bara att det inte behöver vara omöjligt.

Allt detta görs faktiskt redan, både lokalt och centralt inom LRF. Vi har t.ex. ett rätt omfattande uppsökeri i skolorna, samt att förskolor kommer ut på gårdsbesök. Vi har väl organiserade "bonde i butik" arrangemang i olika butiker. Och även, iom. att vi har naturbeteskött, speciella arangeman kring detta. Och visst, man når många men fortfarande inte i den utsträckning som man borde/önskar.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Allt detta görs faktiskt redan, både lokalt och centralt inom LRF. Vi har t.ex. ett rätt omfattande uppsökeri i skolorna, samt att förskolor kommer ut på gårdsbesök. Vi har väl organiserade "bonde i butik" arrangemang i olika butiker. Och även, iom. att vi har naturbeteskött, speciella arangeman kring detta. Och visst, man når många men fortfarande inte i den utsträckning som man borde/önskar.

Kicki :laugh:

Nå, vi har inget liknande i Stockholm iaf! Det skulle vara ett ytterst fåtal skolor som får varamed om något liknande.
 
Sv: Livet som en mjölkko

Det beror nog säkert på hur pass aktiva de olika lokal-avd. är. Här i Västerbotten är vi hyfsat aktiva. Kan ju vara svårare i riktigt stora städer kanske.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

På tal om ...

Ute eller inte?
470 gårdar med 24500 st mjölkkor fick 2008 inte vara ute på bete.

Exempel på bönder som försöker slingra sig undan betestvånget?
Per Andersson, Äspetorp. Han menar att korna har det såååå bra inne- för där blir dom ju inte stressade! :o Undrar vad för utemiljö han har, som är så till den milda grad stressande för korna? Avkastningen är det viktigaste för honom, uttryckligen.
Och så känner han sig kränkt när någon tycker att han missköter djuren.

Detta enligt senaste numret av Land Lantbruk.
Snacka om att endast se djur som maskiner som ska generera så mycket pengar som möjligt. Usch!


LIA
 
Sv: Livet som en mjölkko

På tal om ...

Ute eller inte?
470 gårdar med 24500 st mjölkkor fick 2008 inte vara ute på bete.

Exempel på bönder som försöker slingra sig undan betestvånget?
Per Andersson, Äspetorp. Han menar att korna har det såååå bra inne- för där blir dom ju inte stressade! :o Undrar vad för utemiljö han har, som är så till den milda grad stressande för korna? Avkastningen är det viktigaste för honom, uttryckligen.
Och så känner han sig kränkt när någon tycker att han missköter djuren.

Detta enligt senaste numret av Land Lantbruk.
Snacka om att endast se djur som maskiner som ska generera så mycket pengar som möjligt. Usch!


LIA

Nej men för i helvete! Så FÅR det inte gå till!! :(
 
Sv: Livet som en mjölkko

Jag vet att det ær svårt att ordna tillræckligt med beteshagar på gårdar som har vældigt många kor, och det ær ju inte så konstigt. I bestæmmelserna står det ju också att dom ska beta græs, inte bara rastas och få ensilage. Eftersom dom ær så høgproducerande så behøver dom extremt mycket næring. Dærfør brukar mjølkproductionen sjunka då dom slæpps på bete. Mjølkbønderna ær hårt pressade. Nu ska Milko høja priset med 30 øre, och det ær inte en dag før tidigt! Om ni ær riktigt måna om att djurern ska ha det optimalt bra så vælj ekologisk. Dyrt? Æt enkel vegetarisk mat ibland så får du råd.
 
Sv: Livet som en mjölkko

På tal om ...

Ute eller inte?
470 gårdar med 24500 st mjölkkor fick 2008 inte vara ute på bete.

Exempel på bönder som försöker slingra sig undan betestvånget?
Per Andersson, Äspetorp. Han menar att korna har det såååå bra inne- för där blir dom ju inte stressade! :o Undrar vad för utemiljö han har, som är så till den milda grad stressande för korna? Avkastningen är det viktigaste för honom, uttryckligen.
Och så känner han sig kränkt när någon tycker att han missköter djuren.

Detta enligt senaste numret av Land Lantbruk.
Snacka om att endast se djur som maskiner som ska generera så mycket pengar som möjligt. Usch!


LIA

Givetvis så finns det de som försöker komma undan betestvånget, men det är ju inget som är representativt för bönder i stort. Liknande människor finns ju inom alla grupper, och det varesig det gäller hästar, hunder eller annat.

Sedan så beror det på vad som menas med "ute på bete", tyvärr så är det inte lätt för alla att ha sina mjölkkor på bete på ett bra vis. Har t.ex. några i grannbyn som har det problemet. Utan de får en större typ av rastfålla i stället med dispens från beteslagen. Sedan finns det ju de som sökt dispens för att ha några år på sig att bygga till/om för att få en vettig hantering i driften vid betesgång. Och sedan finns det ju de som gör så mycket de kan för att slippa

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Eftersom dom ær så høgproducerande så behøver dom extremt mycket næring. Dærfør brukar mjølkproductionen sjunka då dom slæpps på bete. Mjølkbønderna ær hårt pressade.

Våra kor lever inte heller på sitt betande, fungerar inte om man vill ha en bra produktion. Och det vill man ju annars så är det ju meningslöst. Nu har vi det ju så att korna går ut och in som de vill från bete till ligghall, och har således alltid tillgång till sin vanliga fullfoderblandning och även till roboten. Och har man robot så måste hagarna ligga i anslutning till la´går´n så att de kan bli mjölkade 24/7 annar fungerar det inte.

Är roligt att se någon som förstår vår situation, det tackar jag för! :bow:

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Alltså, 24.500 kor som inte fick vara ute på bete. Inte är väl det antalet (7% av alla mjölkkor) försvinnande litet?

Ang dispenser, så var antalet sådana för 2009 12 stycken, 2008 färre än så. Av 470 mjölkgårdar där man inte släppte ut korna på bete, så var det alltså minst 460 som sket i bestämmelsen om betesgång!
Av dom 12 dispensansökningarna 2009 så gällde 8 nybyggnation, 1 avveckling (båda orsakerna kan väl ses som rimliga), 1 klövhälsa, 1 inget bete vid stallet och 1 försämrad produktion. De tre sistnämnda kan då inte jag tycka är godtagbara som skäl.

Det känns som om du anser, att bara för att bönderna är utsatta för konkurrens, så får man inte ställa krav på dom (er). Jag förstår bönders situation och förutsättningar, mer än du antagligen tror, men det kan inte innebära att dom ska stå över all kritik.

Min åsikt är, att alla djur ska hållas så dom får ett drägligt och så naturrätt liv som möjligt. Däri ingår i högsta grad att kor ska få vara ute och beta. 2-4 månader/år borde egentligen vara ännu mer.

En eventuell nedgång i produktion får man acceptera och bemöta på annat sätt. Om man inte kan(?) ha sina kor ute, får man minska besättningen, bygga nytt, dra om väg, bygga kulvert osv, eller helt enkelt lägga ner verksamheten.
Jag mår illa av att läsa att man inte vill släppa ut sina kor på bete för att dom är högmjölkande! Dvs, man tjänar mer pengar om korna aldrig får gå ut. :crazy:

Samma person anser att alla bönder som vill, ska få bygga nya anläggningar med instängda kor för att man inte har betesmark till dom. Alltså större och större och större anläggningar där hela mjölkproduktionen sker inomhus och grovfodret körs in från åkrarna året runt.
Ser du utvecklingen? Några få jätteanläggningar i Sverige med hundratals (troligare tusentals) instängda kor som aldrig får smaka ett grönt grässtrå på backen utan endast hålls som mjöktillverkande maskiner. Motsvarande fabrikshönsen.
Var ska Arla hitta motiv för sina Sörgårdsbilder då tro?

LIA
 
Sv: Livet som en mjölkko

Har aldrig påstått att antalet är försvinnande litet!? Och inte heller att vi ska stå över all kritik, det är din fria tolkning och får isf. stå för dig! Och det ställs många krav på oss, så ett direkt kravlöst företagande pysslar vi inte direkt med, något som du då bör veta.

Inget bete vid stallet är ju ett stort problem om det vill sig riktigt illa, så för att uttala sig i ett sådant fall bör man ha inblick. Och det är lätt att stå på sidan och ha en massa käcka lösningar, men det är ju inte du som varken ska lösa problemen eller betala för dem. Och saker och ting kan faktiskt ta lite tid, det är inget man förändrar i en pissblink. Samt att man får sanktioner om man inte följer beteslagen som den sig bör eller har fått dispens p.g.a orsaker man ej rår över/kan förändra. Så man kommer sig inte undan om du tror det.

Beträffande klövhälsan så måste man ju även där ha inblick, för har man fått en agressiv klövspalt i besättningen ja då kan det bli bökigt om det vill sig illa.

Och du kan ju inte basera bönder i stort på uttalanden av en eller ett fåtal lantbrukare, de representerar ju fortfarande inte yrkeskåren i stort.

Detta håller jag fullständigt med dig om, citat: "Min åsikt är, att alla djur ska hållas så dom får ett drägligt och så naturrätt liv som möjligt. Däri ingår i högsta grad att kor ska få vara ute och beta. 2-4 månader/år borde egentligen vara ännu mer." Men här uppe är det svårt att ha en betesperiod på längre än 5 mån. vi har det och där går gränsen för djurens tillväxt och välbefinnande. Och längre norrut är det ju en total utopi.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Du var inne på "försvinnande lite" i ett tidigare inlägg. Skillnad på krav och krav. Jag vet att myndigheter m fl har många krav på bönder, men i det här fallet är det kornas utevistelse vi talar om, fr a bönder som inte vill acceptera betesgång och där verkar du väldigt förstående.

Om jag nu är så okunnig som du menar, kan du väl hjälpa mig genom att informera om hur det kommer sig, att bete vid stallar är ett så stort problem idag. För 50 år sedan fanns beten i anslutning till vartenda stall (möjligtvis något enstaka undantag) medan det nu är så svårt. Geografin lär inte ha ändrat sig, så vad har hänt?

Nej, jag menar inte att alla bönder ska dras över samma kam som den jag citerar. Men samtidigt är han en representant för yrkeskåren, och som sådan måste han kunna kommenteras och kritiseras. Uppenbarligen är han inte heller ensam i sitt tänkande. Hur ska t ex dom som planerar stordrift med många hundra mjölkkor klara beteskravet?

Min uppfattning är, att det är nu man måste reagera om utvecklingen ska kunna ledas in på andra spår än den extrema stordriftens.

LIA
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nu är det vi, igen...*suck*😔 Vår cocker har fått svullna juver och trycker man så kommer det lite mjölk, (dom är ej röda eller varma...
Svar
12
· Visningar
2 325
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 178
Senast: Nominous
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 631
Senast: Blue
·
Lantbruksdjur Nyttan med Kon Kon är ett husdjur... Men den finns också utanför huset. Och den lever ofta på landet, men den kommer också in till...
Svar
7
· Visningar
4 049
Senast: hellosunshine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp