Livet som en mjölkko

Sv: Livet som en mjölkko

För femtio år sedan var en mjölkbesättning på 50 kor enorm. Idag är 150 inte helt ovanligt.
Givetvis behöver större besättningar större beten.
Inte alltid det går att utöka den beteshagen som lämpade sig för 50 kor i ett naffs att passa 150. Det kan vara skog, vägar och annat "ivägen".
Dessutom är ju som tidigare nämts, inte betet tillräckligt för produktionen.
 
Sv: Livet som en mjölkko

Du menar alltså att bönder (inte alla, för säkerhets skull) struntar i djurens välfärd för ekonomins skull? Typ: vi har bara tillgängligt bete för 30 kor, men det struntar vi i och bygger ut verksamheten till 150.
Ja, det är så jag antar det går till, fast jag hade gärna sett Invinciblestables tankar här.

Men nog måste arronderingen vara väldans dålig, om man inte kan "koppla ihop" olika marker? Är det inte snarast så, att man behöver använda all befintlig mark till att odla olika foder och det därför inte blir något över till korna?

Även om korna betar, så får dom också kraftfoder. Om det totala foderintaget ändå inte blir maximalt, så får väl bonden stå ut med det?

LIA
 
Sv: Livet som en mjölkko

Men majoriteten av kobönderna anser att det minskade foderintagen är acceptabelt.
Fortvarande kan man inte bortse från att många gårdar byggdes upp med statliga regler där man ansåg att kor inte skulle beta!
Du som anser att det är helt ok att behandla höns med olagliga medel o sälja äggen kanske skulle stämma ner tonen.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Livet som en mjölkko

Nej.
Det jag menar är att en bonde kan stöta på ett sådant problem.
För att lönsamheten ska gå ihop behöver besättningen ökas. I en övergångsperoid kan det då bli svårare med att få bete till alla.
 
Sv: Livet som en mjölkko

Att man tillfälligtsvis behöver en dispens för att sedan ha en fullgod djurhållning, tror jag de flesta accepterar.

Det vi var inne på tidigare är fall då man inte kan eller tänker erbjuda korna betesgång. Som den jag refererade till eller några av Invinciblestables grannar som endast har rastfålla.

LIA
 
Sv: Livet som en mjölkko

Du menar alltså att bönder (inte alla, för säkerhets skull) struntar i djurens välfärd för ekonomins skull? Typ: vi har bara tillgängligt bete för 30 kor, men det struntar vi i och bygger ut verksamheten till 150.
Ja, det är så jag antar det går till, fast jag hade gärna sett Invinciblestables tankar här.

Men nog måste arronderingen vara väldans dålig, om man inte kan "koppla ihop" olika marker? Är det inte snarast så, att man behöver använda all befintlig mark till att odla olika foder och det därför inte blir något över till korna?

Även om korna betar, så får dom också kraftfoder. Om det totala foderintaget ändå inte blir maximalt, så får väl bonden stå ut med det?

LIA

Allt funkar ju inte alltid i den takt som man önskar, något som vi väl alla provat på någon gång i livet. Och det handlar ju inte alltid om att strunta i djurens välfärd utan att man kanske inte når ända fram i den utsträckning som man önskar eller hoppats på.

Sedan kan man ju inte som lantbrukare sitta och peka ut vilken mark som man anser sig ska bruka och arrendera, det måste du ju själv förstå.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Att man tillfälligtsvis behöver en dispens för att sedan ha en fullgod djurhållning, tror jag de flesta accepterar.

Det vi var inne på tidigare är fall då man inte kan eller tänker erbjuda korna betesgång. Som den jag refererade till eller några av Invinciblestables grannar som endast har rastfålla.

LIA

Och mina bygrannar gör sitt bästa för att det ska bli så bra som möjligt under de förutsättningar de har. Iom. att de bara har knappt 2 hektar närmast gården och resten på andra siden E4 så är det ju helt omöjligt att lösa det på annat vis. Däremot så har de ju, tillsammans med oss och en annan familj sina ungdjur på vårt naturbete. Så det handlar ju inte om att de skiter i det för att det är jobbigt, utan för att man kan inte driva korna över E4 varje dag.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Sedan kan man ju inte som lantbrukare sitta och peka ut vilken mark som man anser sig ska bruka och arrendera, det måste du ju själv förstå.
Förklara hur du menar. :confused:

Och mina bygrannar gör sitt bästa för att det ska bli så bra som möjligt under de förutsättningar de har. Iom. att de bara har knappt 2 hektar närmast gården och resten på andra siden E4 så är det ju helt omöjligt att lösa det på annat vis. Däremot så har de ju, tillsammans med oss och en annan familj sina ungdjur på vårt naturbete. Så det handlar ju inte om att de skiter i det för att det är jobbigt, utan för att man kan inte driva korna över E4 varje dag.
Det är den här sortens resonemang jag inte kan förlika mig med. Har man inte förutsättningar för att ha djur på ett riktigt sätt, ska man inte ha djur.
Kor behöver vara ute på bete för att må bra. Kan man som bonde inte erbjuda dom det, ska man flytta eller byta yrke.

LIA
 
Sv: Livet som en mjölkko

Förklara hur du menar. :confused:

Det är den här sortens resonemang jag inte kan förlika mig med. Har man inte förutsättningar för att ha djur på ett riktigt sätt, ska man inte ha djur.
Kor behöver vara ute på bete för att må bra. Kan man som bonde inte erbjuda dom det, ska man flytta eller byta yrke.

LIA

Jag kan ju inte bara klaffsa in i ditt kök t.ex. och kräva att få arrendera din mark bara för att det passar mig! Du kanske har användning för den själv eller redan arrenderar ut den till någon annan. Det trodde jag var ganska självklart i synnerhet för någon som anser sig ha så stor inblick!

Ja du har enkla lösningar på allt och är otroligt trångsynt, flytta eller byta yrke!? De kan ju knappas rå för att E4 en dag skulle gå där den nu går. Och "riktigt sätt" vem ska i deras situation sätta mallen för det, du?

När jag läser ditt resonemang så tänker jag på min son när han var liten. Hans främsta lösning på det mesta var att "man sätter dit en knapp och så trycker man på den". Du lägger det på samma nivå i ditt inlägg då du anser att man ska flytta eller byta yrke för att man drabbades av något man inte kan rå över, E4. Det är tur att allt är så enkelt och solklart för dig!

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Jag kan ju inte bara klaffsa in i ditt kök t.ex. och kräva att få arrendera din mark bara för att det passar mig! Du kanske har användning för den själv eller redan arrenderar ut den till någon annan. Det trodde jag var ganska självklart i synnerhet för någon som anser sig ha så stor inblick!
Jag har inte talat om andras mark!
"Men nog måste arronderingen vara väldans dålig, om man inte kan "koppla ihop" olika marker? Är det inte snarast så, att man behöver använda all befintlig mark till att odla olika foder och det därför inte blir något över till korna?"
Har man inte tillgång till sin egen mark för bete, så kan man ju inte ha kor där. Hur ska man då klara beteskravet? Hur gjorde man tidigare?

Drar vägverket en ny europaväg tvärs genom en gårds ägor, måste dom ordna med möjligheter till passage av denna. En kulvert t ex.

Smart son du har, varför krångla till det. Förhoppningsvis tar han inte till spydigheter eller nedvärderingar som argument i sina diskussioner.

Om jag ska försöka mig på en sammanfattning av det du skrivit, så menar du att kor får finna sig i ett liv utan utevistelse eller i bästa fall en grusad fålla, detta för att människor ska tjäna så mycket pengar som möjligt och/eller slippa kostnader, där så är aktuellt.
För mig är är tågordningen att man som kobonde ska tjäna så mycket pengar som möjligt, men först sedan kornas elementära behov tillgodosetts. I vilka betesgång är ett självklart krav.

LIA
 
Sv: Livet som en mjölkko

Jag har inte talat om andras mark!
"Men nog måste arronderingen vara väldans dålig, om man inte kan "koppla ihop" olika marker? Är det inte snarast så, att man behöver använda all befintlig mark till att odla olika foder och det därför inte blir något över till korna?"
Har man inte tillgång till sin egen mark för bete, så kan man ju inte ha kor där. Hur ska man då klara beteskravet? Hur gjorde man tidigare?

Drar vägverket en ny europaväg tvärs genom en gårds ägor, måste dom ordna med möjligheter till passage av denna. En kulvert t ex.

Smart son du har, varför krångla till det. Förhoppningsvis tar han inte till spydigheter eller nedvärderingar som argument i sina diskussioner.

Om jag ska försöka mig på en sammanfattning av det du skrivit, så menar du att kor får finna sig i ett liv utan utevistelse eller i bästa fall en grusad fålla, detta för att människor ska tjäna så mycket pengar som möjligt och/eller slippa kostnader, där så är aktuellt.
För mig är är tågordningen att man som kobonde ska tjäna så mycket pengar som möjligt, men först sedan kornas elementära behov tillgodosetts. I vilka betesgång är ett självklart krav.

LIA

Nej det handlar inte oftast om att det inte blir över något till korna utan om gårdsnära mark. Och tjäna så mycket pengar som möjligt.....!? Var det inte du som sa att du hade mer inblick än jag kunde ana!? nu var det inte en ny E4 den drogs långt före beteskravets tid.

Ja vill du tolka det som spydigt och nedvärderande så är det upp till dig! Det är ju otroligt tröttande med en person som du, som bara ser det i svart eller vitt. Och tycker att folk ska flytta från en familjegrård bara för att det p.g.a. dessa omständigheter inte går att få ett bra bete till korna utmed gården. Du har väldigt lätt att se fel och brister hos andra men väldigt svårt att se dina egna brister, som förståelse för situationer man inte rår över. Och att folk gör sitt bästa kring rådande omständigheter, men det är ju inte nog för dig! Undrar om du lever lika svart och vitt som du lär!?

Och hur du kom fram till din sammanfattning vet jag inte!? Var har jag skrivit att kor ska få nöja sig utan utevistelse eller med en grusad fålla!? Att inte få ett fullgott bete är ju faktiskt inte liktydigt med ovanstående. Korna kan ju trots det få gå i en hyffsad gräshage även om de bara kan beta några dagar.

Är ju inte någon större idé att harva detta något mer, vi kommer inte längre här. Är ju bara att banka huvudet i väggen.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Fålla är det några av dina grannar som har i st för att släppa korna på bete. Dina egna ord! Grusad la jag till i hastigheten, främst för att det brukar ses som det optimala i en rasthage. Så bara fålla då, som vi vet hur den (ogrusad) ser ut efter ett par dagar. :( Knappast en förbättring.

F ö består dina inlägg här av övervägande kritik av personligt slag, medan sakligt innehåll och argument är en bristvara. Så du har rätt i att vi inte kommer längre.

LIA
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nu är det vi, igen...*suck*😔 Vår cocker har fått svullna juver och trycker man så kommer det lite mjölk, (dom är ej röda eller varma...
Svar
12
· Visningar
2 319
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 172
Senast: Nominous
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 631
Senast: Blue
·
Lantbruksdjur Nyttan med Kon Kon är ett husdjur... Men den finns också utanför huset. Och den lever ofta på landet, men den kommer också in till...
Svar
7
· Visningar
4 048
Senast: hellosunshine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp