Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

K

Kira2002

Med tanke på att jag noterat ett par trådar om just livvärden och försäkringsbolag på sistone tänkte jag kolla upp vad som gäller... Hoppas nån här vet (eftersom man ju inte vill uppmärksamma försäkringsbolaget på att man är tveksam...:angel:)

Jag FICK min häst när hon var 1 år gammal, hon var en present från uppfödaren till mig. När jag fick henne var hon försäkrad i 20.000 kr liv och det står hon kvar i idag, 5 år senare.

Idag är hon förstås inriden och så sett har hon ett större marknadsvärde (egentligen väl över de 20' men det spelar ingen roll...) än när hon kom. Men jag funderar med anledning av de tidigare trådarna om jag ändå skulle få ut nåt livvärde på henne om hon skulle behöva avlivas.... Jag har ju inte betalat något inköpspris för henne....!
I vårt "köpekontrakt" på hästen står det att köpeskillingen var 0 kronor och att hästen överlåtes.

Hur fungerar det? Skulle försäkringsbolaget se att hon är värd såpass mycket idag och att livvärdet är "normalt" eller skulle jag inte få en krona bara pga att jag aldrig köpte henne för pengar? Betalar jag för en onödig livförsäkring? Försäkringen ska just förnyas och jag funderar på om man skulle ändra något....

Tacksam för svar
 
Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

Är det en frisk häst/ponny tror jag inte livvärdet är några större problem då det kan anses rimligt att en sådan är värd 20 000. Det är marknadsvärdet som styr vilket oftast innebär köpesumman men i särskilda fall (som ditt) kan hästen livförsäkras även om någon köpessumma inte finns.
 
Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

Du får ut det livvärde hon är försäkrad i om du inte har någon speciell reservation för någon sjukdom. Varje gång man höjer livvärdet på sin häst brukar man få besiktiga hästen o lämna med ett vet intyg samt ev tala om varför man vill höja. Att du fått hästen i gåva är oväsentligt. Det livvärde DU BETALAR FÖR är det som gäller.
Hoppas det kan vara till någon hjälp.:)
 
Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

Nej man är inte alltid tvungen att besiktiga hästen vid en höjning av livvärdet, det är när det kommer till större höjningar av livvärdet som en sådan kan krävas.
I TS fall kan en livvärdes ökning med 10000 kr per år göras utan krav på besiktning.
 
Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

*KL*

motsatta besked i den här tråden än vad det är i den andra alltså....:crazy:

jag tror också att det är som ni säger.
 
Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

Nej det är olika saker. Unghästar kan du öka värdet på en gång om året för de BLIR värda mer pengar allteftersom de rids in osv. Vill man göra en "rejäl" höjning så måste du kunna motivera den.

Hästen i den andra tråden är liksom i andra änden av skalan. Och det handlar ju om inköpspris inte värdeökningen som sker på en unghäst.
 
Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

Jag ringde runt en del bolag när jag köpte min senaste unghäst. Jag förklarade precis som det var för försäkringsbolagen: Jag köper hästen under marknadspris - den är redan försäkrad i ett belopp som är det dubbla. Kan jag ta över försäkringen som den är eller måste jag sänka livvärdet? Eller blir det bråk ifall något händer och det ska betalas ut?
Nu handlade det inte om mkt pengar, köpte hästen för 6000kr. Försäkringsbolagen menade då på att de hade inget att göra med vad jag köpte hästen för - om jag hade fyndat så var det ju bara en fördel för mig. Hästen kan försäkras i max marknadsvärde och i detta fallet var det ju inget problem att ta över försäkringen på 15000kr. Lite skillnad skulle det ju vara om jag ville höja försäkringen till 50 000, det är ju inte direkt marknadsvärdet för ardennrar..
 
Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

Nej det är olika saker. Unghästar kan du öka värdet på en gång om året för de BLIR värda mer pengar allteftersom de rids in osv. Vill man göra en "rejäl" höjning så måste du kunna motivera den.

Hästen i den andra tråden är liksom i andra änden av skalan. Och det handlar ju om inköpspris inte värdeökningen som sker på en unghäst.

Men jag citerar pompe:

Att du fått hästen i gåva är oväsentligt. Det livvärde DU BETALAR FÖR är det som gäller.

I andra tråden var det också en häst som man fått som gåva. :confused:
 
Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

Jag ringde runt en del bolag när jag köpte min senaste unghäst. Jag förklarade precis som det var för försäkringsbolagen: Jag köper hästen under marknadspris - den är redan försäkrad i ett belopp som är det dubbla. Kan jag ta över försäkringen som den är eller måste jag sänka livvärdet? Eller blir det bråk ifall något händer och det ska betalas ut?
Nu handlade det inte om mkt pengar, köpte hästen för 6000kr. Försäkringsbolagen menade då på att de hade inget att göra med vad jag köpte hästen för - om jag hade fyndat så var det ju bara en fördel för mig. Hästen kan försäkras i max marknadsvärde och i detta fallet var det ju inget problem att ta över försäkringen på 15000kr. Lite skillnad skulle det ju vara om jag ville höja försäkringen till 50 000, det är ju inte direkt marknadsvärdet för ardennrar..

Intressant att försäkringsbolaget sagt detta, då det i flertalet andra trådar hävdats att det alltid är inköpspris som gäller (vilket jag tycker verkar helt orimmligt, då det i många fall kan finnas speciella skäl till att man sänker priset rejält.

Jag har en vänninna som sålde en fin ettåring till sin vännina för en krona, då hon tyckte synd om henne eftersom hon lånat ett sto för beteckning av henne som aldrig tog sig. Skulle då den nya ägaren endast kunna försäkra åringen för en krona :eek:
 
Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

Nej man är inte alltid tvungen att besiktiga hästen vid en höjning av livvärdet, det är när det kommer till större höjningar av livvärdet som en sådan kan krävas.
I TS fall kan en livvärdes ökning med 10000 kr per år göras utan krav på besiktning.

OK, du verkar kunna branshen.:bow: Men obs att jag inte skrev tvungen utan att det är brukligt. Beror det inte något på i vilken prisklass man rör sig i ? En häst som låt säga är försäkrad för 10000 o ägaren vill höja till 20000 fördubblar ju värdet medan 10000 bara är 10 % om hästen är försäkrad i 100000:- OBS att exp är rent hypotetiskt.:confused:
 
Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

Människor gör olika även om det kanske finns ett sätt som är vanligare än andra. Där våra hästar står finns det dyra fina hästar som är livförsäkrade till en bråkdel av inköpsumman för att inte tala om sitt nuvarande värde. Det är inte så att ägarna inte har råd, det vet jag att dom har, men dom vill ha det så.:cool:
 
Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

Det var just av den anledningen jag verkligen kollade upp försäkringen innan jag tecknade den. Jag funderade på att ta bort livförsäkringen men det kostade inte många kronor extra per år på en sån pass billig häst.
 
Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

Men i det här fallet är det en unghäst. I den andra tråden är det en gammal häst som inte går att nyförsäkra och som dessutom var köpt för ett pris under marknadsvärdet.
 
Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

Där våra hästar står finns det dyra fina hästar som är livförsäkrade till en bråkdel av inköpsumman för att inte tala om sitt nuvarande värde. Det är inte så att ägarna inte har råd, det vet jag att dom har, men dom vill ha det så.:cool:

Eftersom livvärdesförsäkringen är så dyr, så betalar man ju i princip hela värdet i premier var sjätte år eller något sådant. Om man inte räknar med att behöva ta bort hästarna så ofta att detta lönar sig, kan man ju lika gärna själv spara.

Eller om man har så gott om pengar att man inte ens behöver spara för att kunna köpa en ny om det skulle behövas.

Min häst är tex inte livvärdesförsäkrad då jag tycker att det är en dyr och onödig försäkring. Livvärdesförsäkringen skyddar ju inte hästen, bara det kapital som hästen så att säga representerar.
 
Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

En livvärdes ökning kan göras med 10000 kr per år, sedan har ju som sagt dessa handläggare en utbildning också vilket gör att de inte är tappade bakom en vagn. De kan se orimligheter, och kräva åtgärder för dessa. Exemplet du gav kan vara helt rimligt, beror på situation.
 
Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

Med tanke på att jag noterat ett par trådar om just livvärden och försäkringsbolag på sistone tänkte jag kolla upp vad som gäller... Hoppas nån här vet (eftersom man ju inte vill uppmärksamma försäkringsbolaget på att man är tveksam...:angel:)

Jag FICK min häst när hon var 1 år gammal, hon var en present från uppfödaren till mig. När jag fick henne var hon försäkrad i 20.000 kr liv och det står hon kvar i idag, 5 år senare.

Idag är hon förstås inriden och så sett har hon ett större marknadsvärde (egentligen väl över de 20' men det spelar ingen roll...) än när hon kom. Men jag funderar med anledning av de tidigare trådarna om jag ändå skulle få ut nåt livvärde på henne om hon skulle behöva avlivas.... Jag har ju inte betalat något inköpspris för henne....!
I vårt "köpekontrakt" på hästen står det att köpeskillingen var 0 kronor och att hästen överlåtes.

Hur fungerar det? Skulle försäkringsbolaget se att hon är värd såpass mycket idag och att livvärdet är "normalt" eller skulle jag inte få en krona bara pga att jag aldrig köpte henne för pengar? Betalar jag för en onödig livförsäkring? Försäkringen ska just förnyas och jag funderar på om man skulle ändra något....

Tacksam för svar

Givetvis får du ut det livvärde som hästen är försäkrad till. I ditt fall 20 000 kr. Min häst skulle jag få ut 30 000 kr för, även då han i dagsläget är värd mycket mindre p.g.a. spatt. Men, när jag försäkrade honom till livbeloppet 30 000 kr var han fullt frisk. Idag skulle givetvis inget försäkringsbolag höja hans livbelopp.

I fallet med din häst skulle jag definitivt höja livbeloppet till marknadsvärdet om du har råd med försäkringen. Hur högt du får det utan vetkontroll först/eller att bolaget själva tittar på hästen varierar från bolag till bolag.

Hälsning Maja
 
Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

Nej man är inte alltid tvungen att besiktiga hästen vid en höjning av livvärdet, det är när det kommer till större höjningar av livvärdet som en sådan kan krävas.
I TS fall kan en livvärdes ökning med 10000 kr per år göras utan krav på besiktning.

Ja, det beror väl alldeles på vilken ras det är. En fjording på 5 år som är inriden kan man knappast livförsäkra till 70 000 kr.

Hälsning Maja
 
Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

Delvis KL

Tack alla som svarat!
Det är tydligt att det finns fler än jag som är lite förvirrade i denna frågan....;) Skönt att det verkar finnas några som har koll på hur det ligger till...!

Då verkar det i mitt fall vara så att jag har rätt till mina 20.000 som jag betalat försäkring för trots att hästen köptes för mindre då det är en unghäst och hon naturligt stigit i värde med utbildningen.
Jag var lite fundersam då det i andra trådar gått att läsa att det är inköpspriset - inte marknadsvärdet - som styr.
Men skönt att veta att jag får mina 20.000 om det skulle vara så illa att hästen behöver tas bort någon gång.

Hästen är en arabkorsning på 6 år och sannolikt värd betydligt mer än 20.000 men försäkringarna är dyra som det är och jag prioriterar en ordentlig veterinärvårdsförsäkring framför allt annat. Därför får nog hästen fortsätta vara underförsäkrad, tyvärr....

Tack igen, ni som tagit er tiden! :bow:
 
Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

Min yngre kallblodstravare fick jag för två år sedan, då hon var tre år gammal. Priset var alltså 0 kronor.
Hon var livförsäkrad för 10 000 hos förra ägaren, som också låtit hästen genomgå böj- och longerprov för att slippa reservationer i veterinärvårdsförsäkringen. Jag tog över försäkringen, och det ordades aldrig något om köpeskillingen.
Nu är hästen fem år och har påbörjat sin utbildning till ridhäst. jag funderar på att höja hennes livförsäkring till 20 000 - det ska bli intressant att se vad försäkringsbolaget har att säga om det.

Immer
 
Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

När jag köpte mina så var det heller aldrig tal om vad man gav för hästen. Jag tog över de befintliga försäkringarna och höjde upp livvärdet och ändrade dem på en gång.
Höjde mer än vad jag köpte för.

På förra bolaget jag hade så kunde jag höja upp till 35 000 kr innan det krävdes veterinärbesiktning.
På det jag har nu så är gränsen 30 000 kr och sen behövs en besiktning för att höja till 50 000 kr och en annan för belopp över det.

Bolagen har olika belopp som man kan höja varje år, men sen kommer det en gräns då man måste veterinärbesiktiga.
På förra bolaget så kunde jag höja 5000 kr per år.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, det här med att köpa häst. Det är så mycket att tänka på, när/hur/varför osv. Jag och sambon har börjat prata mer seriöst om en...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: pulkaskurk
·
Hästvård köpte en unghäst för 1 ½ år sedan. Han är född 04 och enligt säljaren dansk import u.fullblod e.okänd. För ca ½-1 år sedan tog jag ut ET...
2
Svar
36
· Visningar
6 346
Senast: misan1984
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp