Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

Ja, det beror väl alldeles på vilken ras det är. En fjording på 5 år som är inriden kan man knappast livförsäkra till 70 000 kr.

Hälsning Maja

Det var inte vad vi pratade om, under sådana omständigheter hade du fått göra ett besiktning, och vidimera meriter. Att det finns fjordingar i 5 års ålder som har högre livvärden, det är jag övertygad om eller det är jag rätt säker på. För gemene man är det ju inte vanligt nej, men finns det gör det.
 
Sv: Livförsäkring, hästens värde och inköpspris...

Eftersom livvärdesförsäkringen är så dyr, så betalar man ju i princip hela värdet i premier var sjätte år eller något sådant.

Vad har du för dyr livförsäkring? Har haft min livförsäkrad i snart 9 år och jag har än så länge rätt långt kvar innan jag har betalt in hela summan av livvärdet, och det är inte någon konstig summa, 25'.

Allmännt i tråden; Det är inte så enkelt som att antingen inköpspriset ELLER marknadsvärdet styr. Det är en kombination som varierar över hästen ålderskurva skulle jag vilja säga. Något jag tror att man ska tänka på är att "bevisbördan" ligger på mig som ägare när det väl kommer till en tvist. Så att försäkra hästen högt bara för att bolaget sa ok, säger inte att det är ok framöver när det blir ifrågasatt. Knäppt, sjukt eller kalla det vad man vill men de har ju sin fina klausul om att de inte åtar sig att betala ut mer än marknadsvärdet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, det här med att köpa häst. Det är så mycket att tänka på, när/hur/varför osv. Jag och sambon har börjat prata mer seriöst om en...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: pulkaskurk
·
Hästvård köpte en unghäst för 1 ½ år sedan. Han är född 04 och enligt säljaren dansk import u.fullblod e.okänd. För ca ½-1 år sedan tog jag ut ET...
2
Svar
36
· Visningar
6 346
Senast: misan1984
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp