Livmoderinflammation?

Sel

Trådstartare
Sitter och googlar och skrämmer upp mig själv. Ska ringa till veterinären imorgon.

Shiban påbörjade sitt löp ~femte mars och var då både ointresserad och ointressant... sedan eskalerade det som vanligt och det blev väldigt tydligt när hon var i höglöp. Terriern fick inte vara ifred i huset och hon blev totalt döv precis som hon brukar.
Hon är helt fantastisk på att hålla rent och jag ser otroligt sällan några fläckar i huset, inte ens i sängen, men hon börjar förstås kissa oftare och tvätta sig som en tok.
Nu tycker jag dock att cykeln borde dra mot sitt slut och trots att hon fortfarande är rätt sugen på att flirta med både katten och terriern är hon på väg att lugna sig.
MEN - när hon åker buss med mig och sitter i mitt knä tycker jag att hon dumpar illaluktande flytningar på mig ibland. Inte stinkande, men helt klart en starkare lukt. Det var en rejäl blöt fläck idag på mina brallor när vi kom hem idag. Jag ska sätta på en binda inatt och imorgon för att kunna ta en mer ordentlig titt på vätskan.
Hon luktar inte direkt från vulvan och svullnaden är på väg att gå ned- Allmäntillståndet är inte heller påverkat utöver hennes normala löpbeteénden, men symptomen verkar ju vara väldigt obskyra ibland.

Hur vanligt är det att de får livmoderinflammation Under löpet? Jag vet verkligen inte hur orolig jag borde vara.
 
Hur vanligt det är vet jag inte. Men, min tik luktar också riktigt illa några dagar i löpet, nästan ruttet. Sen går det över och hon är som vanligt.
 
Tack för svaret.
Min tanke var att jag kanske inte märkt det förut, helt enkelt. Enda gången hon sitter i knät är när vi åker buss och det har vi knappt gjort innan vi blev av med bilen förra hösten. I alla andra fall kan hon ju tvätta sig omedlebums, men det är svårt när hon delar säte med mig och terrierm.
Jag har verkligen tagit en ordentlig titt och det finns inget klibb eller klet eller någonting annat som luktar runt öppningen, hon dricker inte ovanligt mycket och har inte feber... samtidigt är det så himla lätt att ligga sömnlös efter en sjukdomsgoogling.
Hur länge vågar man vänta?
Hon tycker att det är jättejobbigt med veterinärbesök och jag VET att de kommer att lobba för omedelbar kastrering i det här landet oavsett om tiken är frisk eller inte.

Ska jag andas ut och ta en titt i bindorna först kanske?

... och jag vet inte riktigt vad frågeställningen är. Behöver nog mest ventilera och få lite input.
 
Ta det lugnt. I två fall har jag sett livmoderinflammationen tidigt på mina hundar (flytningar främst, lite högre temp) så att jag kunnat boka op-tid dagen efter utan akuttid. De tikarna har inte varit sämre dagen efter.

De som varit akuta, där har jag av olika anledningar missat tecken. Det har inte varit jag som rastat tex och jag har varit lite hemma. Men det ordnade sig det också.

Håll koll på allmäntillståndet, temp, flytningar, tandkött osv så kan du nog vara lugn sålänge.
 
Tack igen. Det är fruktansvärt dumt att börja googla på kvällskvisten. Jag borde veta bättre.

Tanken har helt enkelt aldrig slagit mig förrän jag ett par dagar i rad känt lukten av flytningarna. Om jag får vara lite grafisk ( Läs: jag Tänker vara lite grafisk! :angel:) luktar de ungefär som sanitetspåsarna jag brukade tömma som städerska, alltså inte som tandröta eller var.

Jag ska ändå sätta på binda så att jag kan se färgen på flytningarna - det är omöjligt på ett par svarta, leriga täckbyxor - och fortsätta tempa.
 
Det kan ju vara en vaginit också, en slidkatarr alltså.
Dock kan det vara dumt att utesluta livmoderinflammation och det kan gå från liv och må bra till nära döden på timmar i värsta fall.
Dessutom, det är du som bestämmer om din hund ska kastreras eller ej, inte veterinären. De kan dock rekommendera, men inte tvinga.
 
Absolut kolla upp. Min kompis ena tik fick livmoderinflammation för en månad sedan mitt under löpet. På henne gjorde det att hon blödde stora mängder och det kom ut klumpar av levrat blod. Dom hade tur, för dom var bortresta över helgen med hunden och ringde veterinär där dom var i Göteborg - som sa att det kan bli så med äldre tikar att dom ändrar sina löp:banghead: . Då han/hon tyckte inte ens dom behövde komma in.... Jag sa att kolla upp det direkt ni kommer hem efter helgen, för det är inte alls normalt. Hela livmodern var infekterad och cystor både i äggstockar och livmoder, så det blev operation här hemma och hunden hade då även kraftig blodbrist.

Din tik har gått ur löpet säger du, och då ska inga illaluktande flytningar finnas.
 
För kanske förtydliga att jag hade kollat upp det idag, men inte fått panik i gårkväll utan fler symptom.
 
Tack så mycket för svaren!
Vi har tid hos vetten imorgon. Upplever jag några förändringar får vi åka dit på jourtid, men hon är oförskämt sund i skrivande stund.
Jag hoppas verkligen, verkligen att det inte är någonting allvarligt.
 
Min ena tik fick livmoderinflammation mitt i sitt löp, hur vanligt det är vet jag inte.
På mina andra tikar har jag märkt att alldeles i slutet när de börjar blöda kan de bli som en vattnig ljus rödbrun flytning, eller som om det bara är vatten med lite flagor av rödbrunt i, som inte luktar speciellt gott. Eftersom jag blivit så nojig efter livmoderinflammationen med ena tiken så har jag verkligen stenkoll på de andras löp och hur deras blödning ser ut.
 
De här flytningarna är vattnigt bruna. Jag har undersökt dem från både höger och vänster under dagen. Hon verkar fortfarande rulla på hormoner då det är helt omöjligt att ha henne lös och hon då och då vill rida på både katt och hund.
Vi ska in till vetten oavsett förstås.

Vilka undersökningar görs för att vara helt säker? Ultraljud och blodprov? Kan de utesluta med hjälp av något annat test?
 
De här flytningarna är vattnigt bruna. Jag har undersökt dem från både höger och vänster under dagen. Hon verkar fortfarande rulla på hormoner då det är helt omöjligt att ha henne lös och hon då och då vill rida på både katt och hund.
Vi ska in till vetten oavsett förstås.

Vilka undersökningar görs för att vara helt säker? Ultraljud och blodprov? Kan de utesluta med hjälp av något annat test?

Okej jag skulle tro att hon är alldeles, alldeles i slutet av sitt löp då... förmodligen kommer hon inte ha några flytningar om några dagar. Men jag är ingen veterinär så det är bra att du ska kolla upp henne för att vara på den säkra sidan. De kommer förmodligen först känna igenom henne, kolla slemhinnor, trycka där livmodern sitter för att se om hon ev. har ont osv. , sen ta blodprov och UL.
Min tik som fick livmoderinflammation mitt i löpet blev väldigt allmänpåverkad, slutade äta, ville inte följa med ut på promenader (hon gick bakom mig längst bak i kopplet, annars är hon alltid framför), 40 graders feber och de flytningar hon hade var slemmiga, gula och luktade ve och fasa...ruttet typ :yuck:
 
Varit hos vetten för undersökning och fick utskrivet en kur antibiotika efter ytlig genomgång, vi ska köra på det en vecka och hålla stenkoll. När flytningarna upphör ska jag prata med dem om en planerad op, Chikan ska ändå inte ha några valpar och det är betydligt billigare här än i Sverige så det är inte så mycket att fundera på egentligen. Även om det här bara är någon slags smygbakterie vill jag inte oroa mig varje löp.
Vid minsta förändring eller om flytningarna inte upphör ska jag komma in förstås, de har öppet hela påsken. =)
 
Gammal tråd, I know men tänkte dela med mig av ny erfarenhet i ämnet om någon sitter och googlar livmoderinflammation hos hund.

Vaknade i söndags att det var blött i sängen, lyfte på täcket och såg att en pöl blod lämnat hunden som sov under täcket. Inte rent blod utan mkt vätska så ljusrött.

Blödde lite mer under söndagen men inte dålig, hon var pigg som vanligt, ingen feber, god aptit, drack som vanligt osv.
Ringde veterinär för rådfrågan, hon rekommendera att köra in med henne men eftersom allmäntillståndet var så bra kunde jag testa att avvakta.

Pigg och glad måndag morgon men jag ringde kliniken och fick tid på fm.
Åkte in med henne, röntgades och tog blodprov, enligt röntgen var det lite förstorad livmoder så fick tid onsdag för op.
Skulle åka in akut om hon blev sämre.

Tisdag onsdag, pigg och glad hund, börja tvivla på veterinärens omdöme då hunden var så "frisk"

Lämna henne onsdag morgon för att hämta igen framåt kvällen, när jag hämta förklarade den opererade veterinären att det var i grevens tid, livmodern hade växt till 5 gånger det normala och växt väldigt mkt från mån-ons.
Hunden kallades för krut-gumma där för hon återhämta sig så fort efter op.

Hemma var hon trött och slö, ville bara sova, inte äta eller dricka.
Ville ut på natten och kissa men annars sov hon bara.

Hade tid igen hos vet torsdag kl 9.
Verka hon pigg behövde jag inte ta den tiden men vissa behövde komma in en stund då.

Torsdag morgon såg jag att det inte stod rätt till, hon var så apatisk, Tempa henne; 40 graders feber.
Körde in till kliniken.
De tempa henne på nytt och hon blev inlagd igen.
Fick dropp, smärtlindrande och antibiotika.
Skulle hämta henne igen kl 18.
Kl 15 ringde dom från kliniken och ville bli av med henne, hon var nu så pigg så hon klättra på väggarna i buren och skällde en massa.

Körde dit direkt och möttes av en pigg mysig älskad liten hund igen.

Hunden i fråga är en pigg tax-blandning på 9 år.

Hela kalaset kostade ca 20.000 kr.. (där försäkringsbolaget tid det mesta)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 178
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 893
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp