Bukefalos 28 år!

Livmodersinflammation?

Ja det är förmodligen betydligt billigare dagtid en vardag i början på veckan än en fredag kväll med eftervård över helgen.
 
Djursjukhusen i Stockholm tar ca 33-35.000 kr för en livmoderinflammation.

Det är då räknat på det klassiska - att hunden kommer in akut (dvs när allt beläggs med extra akutavgift) man tar ett blodprov med röda/vita blodproppar, lever-/njurvärde, blodsocker, evtl snabbsänka samt antingen röntgen eller UL för påvisande av en förstorad livmoder samt operation på akuttid och en övernattning.

20.000 kr låter alltså inte alls orimligt.

UL är absolut bästa verktyget för att titta på en livmoder och det förekommer absolut att man inte ser några större avvikelse på röntgen men däremot på UL.
Om TS ska behandla medicinskt med Alizin och baytril, komma på flera uppföljande UL samt sedan kastrera när hunden är frisk så kommer kostnaderna hamna ungefär på det samma. En medicinsk behandlingen är inte alltid billigare och sällan något som är ett alternativ.
 
Det är då räknat på det klassiska - att hunden kommer in akut (dvs när allt beläggs med extra akutavgift) man tar ett blodprov med röda/vita blodproppar, lever-/njurvärde, blodsocker, evtl snabbsänka samt antingen röntgen eller UL för påvisande av en förstorad livmoder samt operation på akuttid och en övernattning.

20.000 kr låter alltså inte alls orimligt.

Men i det här fallet så var väl allt det andra redan gjort, blodprov, röntgen, akuttid... Och fick en ny tid imorgon, alltså ordinarie bokad, är det ändå inte dyrt?
 
Djursjukhusen i Stockholm tar ca 33-35.000 kr för en livmoderinflammation.

Det är då räknat på det klassiska - att hunden kommer in akut (dvs när allt beläggs med extra akutavgift) man tar ett blodprov med röda/vita blodproppar, lever-/njurvärde, blodsocker, evtl snabbsänka samt antingen röntgen eller UL för påvisande av en förstorad livmoder samt operation på akuttid och en övernattning.

20.000 kr låter alltså inte alls orimligt.

UL är absolut bästa verktyget för att titta på en livmoder och det förekommer absolut att man inte ser några större avvikelse på röntgen men däremot på UL.
Om TS ska behandla medicinskt med Alizin och baytril, komma på flera uppföljande UL samt sedan kastrera när hunden är frisk så kommer kostnaderna hamna ungefär på det samma. En medicinsk behandlingen är inte alltid billigare och sällan något som är ett alternativ.
TS fick Vetrimoxin utskrivet.

Well, om en livmoderinflammation kostar 35 lax är jag väldigt glad för att mina hundar är försäkrade.
 
Men i det här fallet så var väl allt det andra redan gjort, blodprov, röntgen, akuttid... Och fick en ny tid imorgon, alltså ordinarie bokad, är det ändå inte dyrt?

Men nu fick vi ju inte veta om 20.000 kr skulle vara inkl det som redan gjorts. Inte heller vad som ingick i de 20.000 kr (övernattning?). Sedan det kanske inte heller fanns en ledig ordinarietid för en pyo-OP utan man fick ta en akut-OP och då blir det ju påslag.

Det kostar mer att operera bort en sjuk livmodern än en frisk i förebyggande syfte.
 
TS fick Vetrimoxin utskrivet.

Well, om en livmoderinflammation kostar 35 lax är jag väldigt glad för att mina hundar är försäkrade.

Jag vet att TS fick det, antagligen eftersom inte livmoderinflammationen var bekräftad. Baytril är den antibiotikan man ska välja vid medicinsk behandling då den har bäst effekt i livmodern och de bakterier som finns där, MEN pga resistensläget ska man vara restriktiv med den medicinen och alltså inte sätta in utan diagnos.
 
Kommer hunden vara ensam mycket den närmsta tiden? När min tik fick pyo gick hon från frisk till att se dräktig ut på ganska få timmar, så det kan gå rasande fort. Om hunden är under ständig övervakning hade jag kanske vågat vänta, men jag hade aldrig vågat lämna den ensam mer än någon timme i taget. När min tik kastrerades kostade det ca 17 000 kr, då låg hon inlagd knappt ett dygn. Egentligen skulle hon väl stannat längre, men hon var visst inte så trevlig mot personalen... Detta var för några år sedan så det hade inte förvånat mig om priserna har gått upp lite!
 
Som jag förstod det på vet. så var det inte akut det skulle kosta 20 faktiskt. Det är ju inte ens bekräftat att livmodersinflammation är diagnosen. Och 3000 för röntgen och blodprov är redan betalt så det är inte inräknat i den summan, inte heller 3000 som det även skulle kostat imorgon för blodprov och ultraljud.
Vi var ju hos distriktvet först (som inte gjorde mycket mer än hänvisade till klinik som hade röntgen) , 1000:- där.

Så till en början med har vi alltså en totalsumma på 7000 för att ställa en diagnos.. hepp.
 
Som jag förstod det på vet. så var det inte akut det skulle kosta 20 faktiskt. Det är ju inte ens bekräftat att livmodersinflammation är diagnosen. Och 3000 för röntgen och blodprov är redan betalt så det är inte inräknat i den summan, inte heller 3000 som det även skulle kostat imorgon för blodprov och ultraljud.
Vi var ju hos distriktvet först (som inte gjorde mycket mer än hänvisade till klinik som hade röntgen) , 1000:- där.

Så till en början med har vi alltså en totalsumma på 7000 för att ställa en diagnos.. hepp.

Det är ju inte så konstigt om ni har gjort allt det, att det kostade 7000 kr. Om hunden visar så ospecifika symtom så måste man ju använda fler verktyg för att kunna komma fram till något, sen var du ju till olika kliniker och fick betala flera undersökningsavgifter.

Förhoppningsvis blir din hund bra nu och slipper en operation. Men om symtomen kommer tillbaka skulle jag satsa på en klinik som har möjlighet till UL på en gång.
 
Min fick livmoderinflammation förra våren och en operation (dagen efter diagnosen) skulle gå på ca 10.000:-.
Jag har en St Bernhard så det var en av de dyraste operationerna med tanke på storleken.
Nu provade vi att medicinera bort den först, då min hund är till åren och det gick bra. Inflammationen har inte återkommit, jag andas ut efter varje löp...
(Min är dock försäkrad, men försäkringsbolaget knorrade en massa om ev operation, därför frågade jag vad op skulle kosta.)
 
När Nikita fick akut livmodersinflammation en fredag kväll (visst var det fredag @Malibu_Stacy ?) blev hon inlagd på kvällen, opererad dagen efter och fick stanna ytterligare två nätter innan hon fick komma hem. Det kostade lite mer än 30 000kr. Försäkringsbolaget tog sin del utan att tjafsa och jag betalade runt 8000kr själv har jag för mig.

Leia kastrerade jag planerat och då kostade den 6300kr. Så billigare trots att det inte gick på försäkringen.
 
När Nikita fick akut livmodersinflammation en fredag kväll (visst var det fredag @Malibu_Stacy ?) blev hon inlagd på kvällen, opererad dagen efter och fick stanna ytterligare två nätter innan hon fick komma hem. Det kostade lite mer än 30 000kr. Försäkringsbolaget tog sin del utan att tjafsa och jag betalade runt 8000kr själv har jag för mig.

Leia kastrerade jag planerat och då kostade den 6300kr. Så billigare trots att det inte gick på försäkringen.

Jo antingen fredag natt eller helgdag var det i alla fall!
Blodprov, röntgen, operation och två dygn var det i priset!
 
Det är ju inte så konstigt om ni har gjort allt det, att det kostade 7000 kr. Om hunden visar så ospecifika symtom så måste man ju använda fler verktyg för att kunna komma fram till något, sen var du ju till olika kliniker och fick betala flera undersökningsavgifter.

Jag tycker det är rätt saftigt.. Distriktsvet fick ju inte reda på mycket mer än vad jag redan berättat i telefon, så var då kunde hon ju hänvisat till klinik med röntgen redan då.
Röntgen förstår jag kostnaden men jag förstår inte varför man inte börjar man ultraljud istället (särskilt när man som vet. är medveten om att det är en oförsäkrad hund.. förklaringen jag fick var att man röntgade för att utesluta något annat, och något om inför en ev. narkos.. tycker ändå att UL borde gått först när man redan har misstanke om vad det är för fel.. överallt går det ju att läsa att UL är bäst för det ) , två blodprov förstår jag inte vitsen med. Tror att ett blodprov ligger på runt 1000, skulle ett UL kosta 2000 då?

Förhoppningsvis blir din hund bra nu och slipper en operation. Men om symtomen kommer tillbaka skulle jag satsa på en klinik som har möjlighet till UL på en gång.

Så ska jag verkligen vänta på att om/när hon blir dålig?
 
Min fick livmoderinflammation förra våren och en operation (dagen efter diagnosen) skulle gå på ca 10.000:-.
Jag har en St Bernhard så det var en av de dyraste operationerna med tanke på storleken.
Nu provade vi att medicinera bort den först, då min hund är till åren och det gick bra. Inflammationen har inte återkommit, jag andas ut efter varje löp...
(Min är dock försäkrad, men försäkringsbolaget knorrade en massa om ev operation, därför frågade jag vad op skulle kosta.)

Jag ser att du också bor i skåne, vilken klinik var detta?
 
Har haft akut livmoderinflammation på tik. Ingen rolig historia. Vi hade redan bokat kastrering, men hon hann insjukna några dagar innan. Vi visste inte att det var på gång, utan hon fick feber, hängig, började kinka med maten. När vi kom in på morgonen fick hon ligga med dropp hela förmiddagen, då man ville "spä ut" gifterna i blodet innan man vågade operera.

När de väl öppnade plockade de ut en livmoder som omfattade närmare 5 liter var (jag fick se den när jag hämtade tiken).

I runda slängar dubbelt så dyrt när hunden väl insjuknat, då det är betydligt omständigare med att bränna, försiktighet så inget kommer ut i bukhålan etc (var spillt i bukhålan har jag fått lära mig är döden direkt - bokstavligen).
 
I runda slängar dubbelt så dyrt när hunden väl insjuknat, då det är betydligt omständigare med att bränna, försiktighet så inget kommer ut i bukhålan etc (var spillt i bukhålan har jag fått lära mig är döden direkt - bokstavligen).

Inte döden direkt, men det behövs definitivt mer vård efteråt för att hunden ska tillfriskna.
 
Jag tycker det är rätt saftigt.. Distriktsvet fick ju inte reda på mycket mer än vad jag redan berättat i telefon, så var då kunde hon ju hänvisat till klinik med röntgen redan då.
Röntgen förstår jag kostnaden men jag förstår inte varför man inte börjar man ultraljud istället (särskilt när man som vet. är medveten om att det är en oförsäkrad hund.. förklaringen jag fick var att man röntgade för att utesluta något annat, och något om inför en ev. narkos.. tycker ändå att UL borde gått först när man redan har misstanke om vad det är för fel.. överallt går det ju att läsa att UL är bäst för det ) , två blodprov förstår jag inte vitsen med. Tror att ett blodprov ligger på runt 1000, skulle ett UL kosta 2000 då?



Så ska jag verkligen vänta på att om/när hon blir dålig?

Men sa du inte att det inte fanns möjlighet till UL dit du åkte?
På ditt kvitto stå det ju hur mycket du betalat för varje sak.
Att ett UL av buken skulle kosta 2000 kr och ett blodprov 1000 är inget ovanligt, framförallt inte om det är på akuttid.
 
Om du bor i Skåne kan jag rekommendera Prima Liv i Löddeköpinge. De är riktigt billiga på det mesta. Gjorde en liten rundringning när jag kastrerade min hane och de var billigast.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 401
Senast: Viva
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 240
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
961
Senast: annaovega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp