Bukefalos 28 år!

Livrädd att nya ponnyn ska bli sjuk

skjona

Trådstartare
Efter att ha tvingats ta bort vår älskade C-ponny på grund av cushings och i samband med det kronisk fång ,som aldrig gav sej ,har vi då fått en ny älskad vän att ta hand om.
Problemet är att vi ältar varje dag hur vi bäst ska skydda den nya ponnyn från att bli sjuk eller skadad på något vis.
Ju mera man läser och informerar sej ju värre blir det!
Har ju ändå haft hästar i tjugo år och ridit i stort sett hela mitt liv men,farorna verkar så oändligt mycket flera och värre nu.
Helst av allt skulle jag vilja linda in hela hästen i bomull och stalla upp honom för gott men naturligtvis gör jag inte det.

Ponnysarna går nu i sandhage med ett fåtal grässtrå i för att inte få för mycket gräs så att de inte ska få fång.De hålls inne på natten och tas ut senare på dagen för att inte beta fruset gräs som kan ge fång.
De vägs varje vecka så de inte blir för tjocka.De får inte pelleterat kraftfoder. De äter foderjäst så magen hålls i trim.Vi har slutat ge hösilage för att jag inbillar mej att det verkar ha ett samband med ökad fångförekomst här på Öland.
Jag är dessutom livrädd varje gång de smågnabbas att någon av dem ska få sej en känga,är rädd att de ska snubbla eller trampa ner i någon kaninhåla ute på alvaret.
Igår började min man prata om att "tänk om de får sandkolik nu när de går bara på sand,kanske borde vi släppa ut dem i gräshage istället......"
Hur sjutton ska man komma över den här oron över att hästarna ska bli sjuka på något vis,man kan ju inte skydda dem mot allt???
 
Sv: Livrädd att nya ponnyn ska bli sjuk

Hur sjutton ska man komma över den här oron över att hästarna ska bli sjuka på något vis,man kan ju inte skydda dem mot allt???

Det känns som om ni har blivit lite fixerade vid tanken, och sådant är ju aldrig bra oavsett vad man blir fixerad vid. Försök att tänka positivt i stället!!

Ha hästen bra försäkrad så att ni slipper tänka ekonomi om olyckan skulle vara framme!
 
Sv: Livrädd att nya ponnyn ska bli sjuk

Jodå, de är fullförsäkrade allihopa,men det är inte ekonomin jag oroar mej över ,utan bara att jag inte orkar med tanken att jag genom oaktsamhet slarv eller okunskap varit upphov till att de skadas eller blir sjuka och kanske aldrig bli friska igen.
 
Sv: Livrädd att nya ponnyn ska bli sjuk

Har hästarna haft fångkänningar eller varför hanterar ni situationen som om? Alla hästar får inte fång, tack och lov. Håller med break_a_leg.
 
Sv: Livrädd att nya ponnyn ska bli sjuk

Nej,ingen av dem har haft fång än så länge gudskelov!!!
Är inte hälften så orolig över barnen som jag är över hästarna.......
 
Sv: Livrädd att nya ponnyn ska bli sjuk

Jag känner så väl igen mej:cry:
Jag kollar hästarna så noga jag bara kan och jag har överanalyserat hur mycket som helst om det var mitt fel att min förra häst blev så sjuk och sedan dog.
Jag vet att det inte var mitt fel, men tankarna finns där ändå:(

Ett tips för att slippa oroa sig för sandkolik är att ge loppfrön.
 
Sv: Livrädd att nya ponnyn ska bli sjuk

Vad bra!Var köper jag loppfrön och hur ges det?
 
Sv: Livrädd att nya ponnyn ska bli sjuk

Jag är likadan i tänkandet, men jag skulle aldrig gå så långt att jag inte låter mina hästar få vara hästar bara för att något kan hända.

Min ponny har varit jätte sjuk pg. färstingar, ska nu avlivas på grund av detta. Jag blir jämnt och ständigt orolig vid betessläpp att min andra ska drabbas av samma och är super noga med att leta reda på dem. Samtidigt blev han svårt huggormsbiten förra sommaren och dålig pg. detta, vilket också nu är ett orosmoment. Men jag vill inte hindra honom från att gå på något han älskar bara för att lugna mina egna känslor. Jag kan ta sjukdomar så länge min häst mår bra, lättare att arbeta med än mot.

Ska jag ta och vara rädd för allt jag varit med om hade mina stått med bomull lindade omkring sig i boxen. Det är bara att acceptera att händer det något så är det menat att det ska hända. Man kan inte påverka allt då det är djur vi håller på med.
 
Sv: Livrädd att nya ponnyn ska bli sjuk

Visst blir man orolig när ens häst gång på gång får en skada eller sjukdom, men man får ju Aldrig glömma vad de är för något - De är levande varelser!
Hästar skadar sig, de blir sjuka och de dör. Precis som människor och alla andra varelser på jorden.
Man kan göra vissa saker för att minska skade och sjukdomsrisken, såsom att ha miljön bra och lugn, ha hästarna vaccinerade osv.

Men det viktigaste tycker jag är att man faktiskt låter hästarna vara hästar, och inte något annat.
Även om en häst skadar sig och dör, så är det viktigt att man inte hakar upp sig på det.

Jag har varit med om tre hästar som brutit ben och varit tvugna att avlivas direkt - men inte struntar jag i att låta hästarna gå i hagen, eller släpper dom i sandplättar utan sällskap för det!!
Min häst har fått fång - men inte innebär det att alla hästar jag kommer i kontakt med ska stå utan gräs eller på halmdiet.
Min häst har brutit ett ben, haft hovbölder, blivit huggormsbiten, fått flera mer eller mindre allvarliga sparkskador - men för det så låter jag henne ju inte stå på box resten av livet.
De senaste åren har hennes somrar bestått av minst hälften på boxvila. Trots det så låter jag henne gå ut i sin flock igen så fort hon blivit frisk.
Min gammelhäst fick hovbensrotation pga att hennes kropp producerade något ämne som gjorde att hon fick fång - något som tydligen ibland händer äldre hästar. Det innebär ju inte att jag avlivar alla hästar när de blir 20?


Jag är säker på att hästar som går i en BRA flock, i en BRA kuperad stor hage, med Mycket utevistelse är de hästar som är friskast och mår bäst.
Jag tror det är viktigt att släppa det negativa som varit och försöka ignorera sin oro.
Det är svårt, men som sagt är det ju viktigt att låta hästarna vara hästar, och ingenting annat.

Att du oroar dig och lindar in dina hästar i bomull kommer inte hjälpa, det skulle snarare göra olyckliga hästar som kanske tillslut blir tokiga.
OM man blir så orolig och nervös att det på något sätt går ut över hästarna, så de inte får leva som hästar, ja då vill jag faktiskt vara hård/elak och säga att man bör leta sig om efter en ny hobby.
 
Sv: Livrädd att nya ponnyn ska bli sjuk

Jag är säker på att hästar som går i en BRA flock, i en BRA kuperad stor hage, med Mycket utevistelse är de hästar som är friskast och mår bäst. Jag tror det är viktigt att släppa det negativa som varit och försöka ignorera sin oro. Det är svårt, men som sagt är det ju viktigt att låta hästarna vara hästar, och ingenting annat.


:bow:

Tio små söta
 
Sv: Livrädd att nya ponnyn ska bli sjuk

Jag håller helt med dig. Att neka friska hästar gräset tycker jag är grymt. Hur orolig man än är. Observant bör man vara men det måste få finnas gränser.
 
Sv: Livrädd att nya ponnyn ska bli sjuk

Andas och försök slappna av.

Jag kan snöa in fullständigt men det mår varken jag eller hästen bra av!
Jag har insett att alla gör misstag, även jag. Jag gör mitt bästa för att min häst ska må bra, men allt går inte att lära sig på en gång och det är bara att acceptera och försöka lära sig mera. Utan att få ångest över att man inte gjort "rätt" tidigare.
 
Sv: Livrädd att nya ponnyn ska bli sjuk

Tror du får släppa nojjan litegrann. Jag har en fångponny (blev sjuk sommaren 2005) och han går i skogshage sommartid. De flesta förstår nog att man inte vill släppa en fånghäst på bete, men jag låter den här herren beta några timmar om dagen, för det är han bannemig värd.
Att hålla på som du med helt friska hästar tycker jag är onödigt. Du oroar ihjäl dig ;) Jag förstår absolut, men försök släpp lite på behovet av kontroll. Med sunt förnuft kommer man långt. Se till att ha hästarna i ett lagomt hull, vänj successivt vid gräs (som man ska med alla hästar) och släpp de inte på för kraftigt bete så det blir jättetjocka. Kom ihåg att det är långt ifrån alla hästar som får fång.

Första året/n efter att min häst varit sjuk var jag otroligt nojjig med allt. Minsta värme i hovar eller puls i kotor var lika med fånganfall för mig. Men innan fången hade jag inte heller för vana att visitera och lägga märke till saker hos min häst. Nu käner jag honom utan och innan och tror att jag upptäcker väldigt fort om något är fel. Man ska vara observant men inte leta fel!
 
Sv: Livrädd att nya ponnyn ska bli sjuk

Instämmer till fullo. Även min gamle fångherre får beta, lite grand under kontrollerade former.
 
Sv: Livrädd att nya ponnyn ska bli sjuk

:bow:

*kl*
Min ponny har varit skadad 5 av 8 somrar. Småsår, mugg, kolik m.m. men trots det så får hon gå ute i en stor hage med en harmonisk flock. Och hon älskar det!

Kan tillägga att min ponny brukar skada sig eller bli sjuk under de perioder där jag inte gör så mycket med henne. Så helt plötsligt får hon all uppmärksamhet hon vill ha. Mycket konstig ponny....
 
Sv: Livrädd att nya ponnyn ska bli sjuk

KL
Jag tror inte att man kan föreställa sig hur det är att lida av fångest- om man själv inte har haft den erfarenheten. Ständig oro o fixering.:crazy:
 
Sv: Livrädd att nya ponnyn ska bli sjuk

Jo det vet jag också, men samtidigt får man väl dra gränsen någonstans. Att vara sjukligt nojjig över sina friska hästar känns överdrivet.
 

Liknande trådar

A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 306
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp