Livsfarlig växt i Uppsala län

(UNT)
Det giftiga ogräset stånds blir allt vanligare i Sydsverige. Växten, som kan vara dödlig för hästar och kor, har även nått Uppsala län. Livsmedelsverket i Uppsala vill nu undersöka om honung från bin som besökt stånds*blommor kan ha "smittats" av växtens cancerogena alkaloider.

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=780964,00.html
 
Sv: Livsfarlig växt i Uppsala län

:eek: Har hittat blommorna i skogen på gården. Österbybruk.
Handplockat och tagit bort med rötterna fort som bara den, och sen eldat upp dom.
Vad jag förstår so kommer det ju vara fler o fler för varje år eftersom dom sprids precis som masksosor......eller ?
 
Sv: Livsfarlig växt i Uppsala län

oj oj läskigt framför allt då man inte vet hur dom ser utt i alla fall inte jag. kan någon förklara??? :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Om hästar ska få finnas i bebyggda områden i Uppsala har diskuterats flitigt under de senaste åren. Tidigare har man sagt att...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Hästkliniken vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala måste förbättra arbetsmiljön. Det kravet ställer Arbetsmiljöverket...
Svar
0
· Visningar
817
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Susanne Lindahl, veterinär vid Statens veterinärmedicinska anstalt, är mitt uppe i ett arbete som förhoppningsvis ska begränsa...
Svar
0
· Visningar
818
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Vikingatidens isläggar var gjorda av ben och krävde en annan åkteknik än dagens långfärdsskridskor. I morgon finns chansen att...
Svar
0
· Visningar
808
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp