Livslängdsstatistik

Bukefalos 30 år!

Capybara

Trådstartare
Eftersom jag kikar på småhundsraser snubblade jag över Agrias statistik över vilka hundar som har kortast livslängd. Jag fattar att det gäller livförsäkrade hundar i just Agria, så det är inte säkert att det stämmer med livslängd för hundar totalt, men jag reagerar ändå ganska mycket på listettan. Har det varit ett massdödsevent för pomeranianer, eller ser det verkligen ut så där? 😳 Är det så många som bara har sina pommar okopplade i trafikmiljö, eller vad?

De övriga kan jag förstå, även om jag tycker det låter som galet korta medianlivslängder. 6,3 år för labrador? 5,9 för bordercollie? Det var inte mitt intryck. Kan någon förklara detta?

Kan det vara så att många tar bort livförsäkringen när hunden blir gammal och att de som dör av "naturliga skäl" därmed inte kommer med i statistiken?

Va konstigt... en kan förstå att drevern kan bli påkörd liksom. Men pommen?

Och "Whippet, 8,8år dödsorsak; rörelseapparaten." Trodde whippet var väldigt friska fysiskt

Eftersom jag kikar på småhundsraser snubblade jag över Agrias statistik över vilka hundar som har kortast livslängd. Jag fattar att det gäller livförsäkrade hundar i just Agria, så det är inte säkert att det stämmer med livslängd för hundar totalt, men jag reagerar ändå ganska mycket på listettan. Har det varit ett massdödsevent för pomeranianer, eller ser det verkligen ut så där? 😳 Är det så många som bara har sina pommar okopplade i trafikmiljö, eller vad?

De övriga kan jag förstå, även om jag tycker det låter som galet korta medianlivslängder. 6,3 år för labrador? 5,9 för bordercollie? Det var inte mitt intryck. Kan någon förklara detta?
BC dras väl ner av att de "vanligaste" problemen i rasen har rätt låg debutålder (OCD, Ep), och att de har hög andel olycksfall i arbetet. Vet inte hur siffrorna för avlivning pga beteendeproblem ser ut nu, men den var rätt hög för några år sedan. Det handlade ju också ofta om hundar under medelålder.

Va konstigt... en kan förstå att drevern kan bli påkörd liksom. Men pommen?

Och "Whippet, 8,8år dödsorsak; rörelseapparaten." Trodde whippet var väldigt friska fysiskt
Som jag förstått det på typ whippet är väl en av de vanligare dödsorsakerna att dom drar på sig hjärnskador för att dom springer in i saker? Men va några år sedan jag hörde det 😅

Statistiken kanske påverkas en del av alla covidhundar som fick "beteendeproblem" där vid första trotsåldern?

Som jag förstått det på typ whippet är väl en av de vanligare dödsorsakerna att dom drar på sig hjärnskador för att dom springer in i saker? Men va några år sedan jag hörde det 😅

Statistiken kanske påverkas en del av alla covidhundar som fick "beteendeproblem" där vid första trotsåldern?

Ja där sa du nått, de kan skada sig iom de farter de kommer upp i. Men det skulle jag mer definera som just skada/trauma än rörelseapparaten.

Rörelseapparaten köper jag på labrador då det säkerligen är ED, HD eller artros mm.

Kan det vara så att många tar bort livförsäkringen när hunden blir gammal och att de som dör av "naturliga skäl" därmed inte kommer med i statistiken?
Ja, det måste ju påverka. Så här står det längre ner: "Materialet visar dödsfall för hundar som avlidit och där ersättning betalats ut ifrån livförsäkring. Hundars livförsäkring upphör vid 8, 10 eller 12 år beroende på ras." Så dels att många väl tar bort livförsäkringen efter en viss ålder, dels att de hundar som blir gamla försäkras ut och därmed inte finns i statistiken alls.

Det står också att "Medianlivslängden bland alla hundraser är 6,9 år" - vilket även det låter jätte-jättekort och inte representativt om det skulle gå att få fram statistik på samtliga dödsorsaker för samtliga hundar, dvs. inte livförsäkrade och även dem som dör av olika åldersrelaterade grejor eller får somna in på grund av ospecificerade krämpor vid hög ålder.

Det blir ju väldigt märklig statistik om man bara ska använda fallen där livförsäkring betalas ut och man inte korrigerar för när hundar utan livförsäkring dör (vilket inte borde vara så svårt att lösa, man vet åtminstone när en äldre hunds försäkring tas bort även om man inte får med orsaken då). :confused:

Med pommarna tänker jag att det borde vara en fråga om hur man håller hunden snarare än en egenskap hos rasen. De är väldigt populära hos folk som "inte har hund som livsstil", åtminstone om man tittar häromkring. Väldigt många av "handväskhundarna" som hänger med på uteserveringar och i affärer är pommar, åtminstone häromkring. Så som man såg vavvor för ett tiotal år sedan. De går ofta okopplade också. Bichoner av olika slag är också populära, men verkar ha en annan ägargrupp här för de syns mer i parken än i innerstan.

När det gäller labbar kan det finnas två olika saker. Dels det faktum att man i princip fått två raser i rasen. Den många kallar tjocklabbe och jaktlabbe.
Den kraftiga varianten är just det kraftig/tjock och tung, vilket påverkar lederna.
När det gäller jaktvarianten så finns det alltid risker att jaga med hund. Plus att det har förekommit lite osund färgavel de senaste åren. Man har använt ett par mindre bra hanar i stor utsträckning för att få fram foxfärgen.

När det gäller labbar kan det finnas två olika saker. Dels det faktum att man i princip fått två raser i rasen. Den många kallar tjocklabbe och jaktlabbe.
Den kraftiga varianten är just det kraftig/tjock och tung, vilket påverkar lederna.
När det gäller jaktvarianten så finns det alltid risker att jaga med hund. Plus att det har förekommit lite osund färgavel de senaste åren. Man har använt ett par mindre bra hanar i stor utsträckning för att få fram foxfärgen.
Absolut är jag med på hur aveln ser ut för labradorer - och jag tänker att även jagande labradorer troligen får förslitningsskador. Jag deltog på en apporteringskurs där kursledaren nämnde att det kan vara slitsamt att t.ex springa mycket i myrmark och den typen av terräng.

Jag tycker nog ändå att 6,3 år låter hemskt ungt, och så förvånar det mig lite att golden då inte också finns med på listan, många är ju tunga även där.

KL
Om jag vore pom-uppfödare hade jag nog varit lite förgrymmad, av två skäl: dels öht att många valpköpare uppenbart är så oförsiktiga, om den här statistiken stämmer. Dels att statistiken presenteras på det här sättet, utan en stor röd blinkande disclaimer om att det är olycksfall det handlar om.

Absolut är jag med på hur aveln ser ut för labradorer - och jag tänker att även jagande labradorer troligen får förslitningsskador. Jag deltog på en apporteringskurs där kursledaren nämnde att det kan vara slitsamt att t.ex springa mycket i myrmark och den typen av terräng.

Jag tycker nog ändå att 6,3 år låter hemskt ungt, och så förvånar det mig lite att golden då inte också finns med på listan, många är ju tunga även där.

KL
Om jag vore pom-uppfödare hade jag nog varit lite förgrymmad, av två skäl: dels öht att många valpköpare uppenbart är så oförsiktiga, om den här statistiken stämmer. Dels att statistiken presenteras på det här sättet, utan en stor röd blinkande disclaimer om att det är olycksfall det handlar om.
Vet inte om golden är uppdelad i jakt- och vanlig i statistiken. Men jaktgolden lär vara överrepresenterade när det gäller epilepsi. Men det kanske inte så många avlivar för.
När det poserande m fl små hundar kan klart den stora efterfrågan ha påverkat aveln är fel håll.

Jag upplever att whippets (som är min ras, har ingen uppfattning om andra raser 😅) ofta blir äldre, inte ovanligt att dom är runt 14-15 år när de får somna in, och dör dom tidigare är det pga trauma, att de fått in en pinne i bröstet tex vid lösspring. Senast i helgen såg jag tragiskt nog ett inlägg om en vuxen whippet som dödats av en kungsörn (tror jag det var). Generellt uppfattar jag whippets som långlivade.

KL

Jag som har labrador tycker att det låter jättemärkligt.
Många byter från flat till labrador pga sjukdomsbilden och kort livslängd, så att labben då genomsnittligt skulle vara yngre när de dör låter bara konstigt…

KL
Jag har själv större hundar, men min syster hade någon pomme tidigare - och baserat på de erfarenheterna skulle jag inte själv ha en, just eftersom de är så små och lätt skadade. Den som systern hade längst lyckades med att bryta ett ben efter att ha hoppat ner från soffan. Inte från ryggstödet, eller armstödet - utan från där man sitter i soffan. Det är ju inte en trafikskada, som nämndes på Agriasidan, men jag har inte svårt att se att de är mer olycksdrabbade än många andra raser i och med att de (som jag träffade i alla fall) verkar ömtåliga.

Jag har själv större hundar, men min syster hade någon pomme tidigare - och baserat på de erfarenheterna skulle jag inte själv ha en, just eftersom de är så små och lätt skadade. Den som systern hade längst lyckades med att bryta ett ben efter att ha hoppat ner från soffan. Inte från ryggstödet, eller armstödet - utan från där man sitter i soffan. Det är ju inte en trafikskada, som nämndes på Agriasidan, men jag har inte svårt att se att de är mer olycksdrabbade än många andra raser i och med att de (som jag träffade i alla fall) verkar ömtåliga.
Fast det måste ju i så fall gälla ganska många småhundar. Chihuahua, t.ex., som i stället finns med på listan över de mest långlivade raserna. Och alla mindre vinthundsraser. Jag ifrågasätter inte att de kan vara ömtåliga, men jag tycker ändå att pomeranian sticker ut lite, med väldigt låg medianålder och just trafikskada som orsak. Det verkar så märkligt specifikt, typ att en hel kennel blev påkörd av pendeltåget eller nåt.

• Gilla
Reactions: Sel
blir chockad av statistiken på kortast livslängd, en släkting till en nära vän hade en pomme som blev 16 år och den andra är typ 11-12 just nu. Jag tror det är som någon tidigare nämnde att sanningen kan ligga i vilka som väljer att skaffa den typen av ras. Folk som inte är ”hundtypen” inte håller koll. Kanske går över vägen själv utan att titta om hunden är med etc. Tragiskt låter det iallafall att så många skulle falla öde till trafikskador. 😢
Blir också chockad över labben samtidigt så har jag en granne som skaffat en labbevalp som är ca 16-17 veckor nu. De bär honom fortfarande in och ut. knappt utevistelse för man ska inte ”promenera” en valp. Så bara ut i famnen och stå med han till han kissar och bajsar. Sagt åt dem att låta han få springa lite på fältet som ligger långt ifrån vägar etc. Men det var dem så rädda för. Sen när han blir unghund med massor av energi kommer det ju bli lättare för han att skada sig. (Han är den tunga typen av labbe). Känns som flera med stora hundar gör såhär sen blir chockade när hunden skadar sig under unghundsåren.

Fast det måste ju i så fall gälla ganska många småhundar. Chihuahua, t.ex., som i stället finns med på listan över de mest långlivade raserna. Och alla mindre vinthundsraser. Jag ifrågasätter inte att de kan vara ömtåliga, men jag tycker ändå att pomeranian sticker ut lite, med väldigt låg medianålder och just trafikskada som orsak. Det verkar så märkligt specifikt, typ att en hel kennel blev påkörd av pendeltåget eller nåt.

Det verkar mer som en statistik-artefakt. Anta att väldigt få pommar utnyttjar livförsäkringen (vilket ju skulle innebära att de är rätt långlivade). Då kommer varje fall få betydligt större vikt i statistiken än i en större ras där fler hundar dör innan livförsäkringen gått ut. Död i olycka händer statistiskt sett oftare i unga år än senare, så det snedvrider statistiken enormt i så fall. Tex vavvorna är tre gånger fler nu (förmodligen ännu större skillnad under åren statistiken kommer ifrån) och då blir utfallet mycket mer tillförlitligt.

Som jämförelse hade min kattras ett tag nära 100% döda i cancer om man tittar på anledning till att livförsäkringen betalats ut. Det var nämligen extremt få katter som utnyttjade livförsäkringen (jag har aldrig gjort det, trots 25 år som kattägare varav många år som uppfödare med många katter) så de två eller tre som gick bort i cancer fick representera hela rasens dödsfall. I verkligenheten har de flesta blivit mellan 15-18 år och det brukar vara "det vanliga hos katter", dvs några som fått njursvikt efter 15 års ålder och några som till sist blir totalskruttiga av ålder.

Det framgår ju inte hur stor andel av de försäkrade hundarna i varje ras som faktiskt utnyttjat sin livförsäkring, åtminstone inte som det presenteras. Rubriken är alltså missvisande, det som visas är inte hur stor risk en ras har att dö i låg ålder, utan vilken medelålder de hundar som dör "i förtid" har.

/jobbar med riskberäkningar :idea:

Senast ändrad:
Det verkar mer som en statistik-artefakt. Anta att väldigt få pommar utnyttjar livförsäkringen (vilket ju skulle innebära att de är rätt långlivade). Då kommer varje fall få betydligt större vikt i statistiken än i en större ras där fler hundar dör innan livförsäkringen gått ut. Död i olycka händer statistiskt sett oftare i unga år än senare, så det snedvrider statistiken enormt i så fall. Tex vavvorna är tre gånger fler nu (förmodligen ännu större skillnad under åren statistiken kommer ifrån) och då blir utfallet mycket mer tillförlitligt.

Som jämförelse hade min kattras ett tag nära 100% döda i cancer om man tittar på anledning till att livförsäkringen betalats ut. Det var nämligen extremt få katter som utnyttjade livförsäkringen (jag har aldrig gjort det, trots 25 år som kattägare varav många år som uppfödare med många katter) så de två eller tre som gick bort i cancer fick representera hela rasens dödsfall. I verkligenheten har de flesta blivit mellan 15-18 år och det brukar vara "det vanliga hos katter", dvs några som fått njursvikt efter 15 års ålder och några som till sist blir totalskruttiga av ålder.
Jag tror att du har rätt, men jag tycker det är lite lurigt av Agria att lägga ut statistiken med rubriken "Hundrasen som har kortast livslängd". Där kan man snacka clickbait! (Sen står det visserligen en hel del i den löpande texten om hur de tagit fram statistiken, men det spelar mindre roll.)

Det framgår ju inte hur stor andel av de försäkrade hundarna i varje ras som faktiskt utnyttjat sin livförsäkring, åtminstone inte som det presenteras. Rubriken är alltså missvisande, det som visas är inte hur stor risk en ras har att dö i låg ålder, utan vilken medelålder de hundar som dör "i förtid" har.

/jobbar med riskberäkningar :idea:
Exakt detta.

T.ex. 100 hundar av friska ras A. En hund blir påkörd som 1-åring, en springer in i en pinne som tvååring, resterande 98 dör när de är 16. Medellivslängd på de som använt livförsäkringen 1,5 år.

Jämfört med 100 hundar av sjuka ras B. 90 tas bort vid 5-7 års ålder efter att ägarna kämpat med deras ledproblem, luftvägsproblem och diverse kroniska åkommor i flera år utan att få ordning på det. 10 är friska och dör av ålder då de är 12. Medellivslängd hos de som använt livförsäkringen 6 år.

Vilken ras är friskast och kan förväntas leva längst?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka