Livsnödvändiga mediciner vid kris och krig (utbruten från Ryssland och framtiden)

Jag hoppas att någon i regeringen tänker till nu med tanke på omständigheterna, corona, Putin, elen mm och inser att vi inte kan fortsätta leva on demand utan behöver fylla på våra mobiliseringsförråd och att det behövs mediciner. Se bara hur det var under Eyjafjallajökulls vulkanutbrott 2010 när all flygtrafik lamslogs.
 
Jag hoppas att någon i regeringen tänker till nu med tanke på omständigheterna, corona, Putin, elen mm och inser att vi inte kan fortsätta leva on demand utan behöver fylla på våra mobiliseringsförråd och att det behövs mediciner. Se bara hur det var under Eyjafjallajökulls vulkanutbrott 2010 när all flygtrafik lamslogs.

Ja det här håller jag verkligen med om. Och ha en plan för hur mediciner ska delas ut som inte kräver tillgång till digitala journaler.
 
Jag frågade min kollega som är från Syrien. Han kom till Sverige 2019. Han säger att det fungerar rätt så bra ändå med medicinerna. Speciellt eftersom de haft egen tillverkning, men det har ju vi med i form av AstraZeneca etc. Mediciner kommer dessutom med hjälparbetare.

Han säger att han är mer orolig för mat och andra förnödenheter. Han tog upp exemplet när covid slog till i Sverige och folk började hoarda toalettpapper och blöjor. Det fanns inga blöjor att köpa på lokala Ica-butiken på flera dagar.
Det beror på var en befinner sig och hur sjuk en är och så vidare. Just eftersom det är inbördeskrig används även de egentillverkade medicinerna i krigföringen, det vill säga många döende nekas vård/mediciner om de inte byter sida eller som "straff". Så det beror på var en bor, och vem en råkar vara allierad med.
 
Då antar jag att du redan är aktiv och tränar, annars hade nog din läkare tipsat om det som komplement till din medicinering :). Står ju om det på astma- och allergiförbundet mfl.

Givetvis. Men enligt dig så skulle ju alla kunna göra livsstilsförändringar för att slippa medicinera? I mitt fall spelar det ingen roll att jag tränar både låg- och högintensivt, jag kan ändå inte andas bra utan medicin.
 
Givetvis. Men enligt dig så skulle ju alla kunna göra livsstilsförändringar för att slippa medicinera? I mitt fall spelar det ingen roll att jag tränar både låg- och högintensivt, jag kan ändå inte andas bra utan medicin.
Nej, men för att klara dig bättre i en nödsituation där du står utan tillgång till apoteket.
 
Nej, men för att klara dig bättre i en nödsituation där du står utan tillgång till apoteket.
Men alltså, i din värld verkar vi som inte kan "klara oss bättre" inte existera? Det finns faktiskt sjukdomar där valet är leva eller dö, det ena med medicin, det andra utan. Många av de medicinerna är helt syntetiska och går inte att få ihop själv, inte ens en dålig kopia av dem. Det finns sjukdomar där du utan medicin knappt fungerar, och det inte finns några naturläkemedel eller "bra alternativ" på svarta marknaden.

Jag förstår att du vill förespråka att alla ska vara så förberedda som möjligt, men vad det hela låter som nu är att allt går att fixa med livsstilsförändringar och att vi får skylla oss själva om vi dör i kris. Om du vill att alla ska vara så förberedda som möjligt borde du istället argumentera för att vi ska få ha medicin hemma, för det är det enda alternativet.
 
Men alltså, i din värld verkar vi som inte kan "klara oss bättre" inte existera? Det finns faktiskt sjukdomar där valet är leva eller dö, det ena med medicin, det andra utan. Många av de medicinerna är helt syntetiska och går inte att få ihop själv, inte ens en dålig kopia av dem. Det finns sjukdomar där du utan medicin knappt fungerar, och det inte finns några naturläkemedel eller "bra alternativ" på svarta marknaden.

Jag förstår att du vill förespråka att alla ska vara så förberedda som möjligt, men vad det hela låter som nu är att allt går att fixa med livsstilsförändringar och att vi får skylla oss själva om vi dör i kris. Om du vill att alla ska vara så förberedda som möjligt borde du istället argumentera för att vi ska få ha medicin hemma, för det är det enda alternativet.
Jag tyckte jag skrev så brett jag kunde men räknade ändå med att en del skulle bli triggade.

Ja, givetvis vore det jättebra om folk kunde få ta ut ett halvår i taget. Men nu är det inte så.

Man får göra så gott man kan med de förutsättningar man har, eller hur? Och det finns massvis man kan göra om man vill - jag säger inte "sluta ta dina mediciner du måste bara äta mindre socker" eller "alla som behöver insulin får ta ättestupan", utan det jag säger är:

Vad gör du om apoteket är stängt i ett halvår? Undersök. Ta reda på. Förbered.

Det går att göra mer än vad många uppenbarligen tror, och ofta tar det lång tid att förbereda sig när det gäller hälsa, och det är alltid en individuell "resa", alla har olika behov. Men det är ju nu, i fredstid, som vi ska se till att hålla oss förberedda. Så slipper man stå där när det väl är kris och irra runt i panik.

Den som inte har livsnödvändiga mediciner behöver bara ha en första-hjälpen låda. Den som har livsnödvändiga (eller livskvalite-höjande) behöver mer.
 
Jag tyckte jag skrev så brett jag kunde men räknade ändå med att en del skulle bli triggade.

Ja, givetvis vore det jättebra om folk kunde få ta ut ett halvår i taget. Men nu är det inte så.

Man får göra så gott man kan med de förutsättningar man har, eller hur? Och det finns massvis man kan göra om man vill - jag säger inte "sluta ta dina mediciner du måste bara äta mindre socker" eller "alla som behöver insulin får ta ättestupan", utan det jag säger är:

Vad gör du om apoteket är stängt i ett halvår? Undersök. Ta reda på. Förbered.

Det går att göra mer än vad många uppenbarligen tror, och ofta tar det lång tid att förbereda sig när det gäller hälsa, och det är alltid en individuell "resa", alla har olika behov. Men det är ju nu, i fredstid, som vi ska se till att hålla oss förberedda. Så slipper man stå där när det väl är kris och irra runt i panik.

Den som inte har livsnödvändiga mediciner behöver bara ha en första-hjälpen låda. Den som har livsnödvändiga (eller livskvalite-höjande) behöver mer.
Och för många finns det faktiskt inte något att göra utan medicin. Inget alls. Det är det jag vill att du ska ta in.
 
Du kan bunkra förstadier till sköldkörtelhormon och en massa stöttande ämnen. Du kan semilagligt importera frystorkat naturligt sköldkörtelhormon (den från England, som fortfarande är kosttillskott).

Adrenalin i naturlig form går att köpa lagligt även i Sverige.

Kortisonet går att ha nödersättning i form av naturläkemedel, samma med de antidepressiva.

Jag förstår att det inte är i allas intresse med långtidsprepp, men de du radade upp är långt ifrån omöjliga, faktiskt en av de "enklare".
Jisses alltså. Hoppas ingen tar det på allvar och försöker ersätta sin medicin med diverse olika tillskott och konstiga preparat. Om inte krisen tar död på en så lär det där mixtrandet definitivt göra det.
 
Jisses alltså. Hoppas ingen tar det på allvar och försöker ersätta sin medicin med diverse olika tillskott och konstiga preparat. Om inte krisen tar död på en så lär det där mixtrandet definitivt göra det.
Tidigare när någon epilepsimedicin inte passat mig och jag skullat sluta med den har jag föreslagit att istället för att följa min läkares aslångsamma och plågsamma schema så har jag ju kunnat typ bara sluta rakt av. Bara det lilla oskyldiga förslaget har gjort att jag välförtjänt fått onda ögat en stund av läkaren och en föreläsning om varför jag INTE får göra så, som avslutas med "jag vill faktiskt inte ha dig på akuten".

Jag undrar vad hon skulle säga om hon mötte mig på akuten och jag förklarar varför jag är där:
"jooo....förstår du, jag läste på internet, nu i oroliga tider måste man undersöka vad för växter och livsstilsförändringar man kan ta istället för mediciner, ifall ryssen/krisen kommer så apoteken inte kan tillhandahålla min medicin på ett bra tag. Så jag har typ tillbringat de senaste två veckorna i skogen med att tuggat växter i mitt forskningssyfte att bli kvitt min epilepsi."

Psykakuten nästa då, utan att passera gå? :angel::D

Nej jag tror vi måste satsa på att ha ett lager i Sverige på mediciner åt våra medborgare istället.
 
Jisses alltså. Hoppas ingen tar det på allvar och försöker ersätta sin medicin med diverse olika tillskott och konstiga preparat. Om inte krisen tar död på en så lär det där mixtrandet definitivt göra det.
Men är det ingen som läser det jag skriver...

Sak samma, det är upp till var och en hur länge en vill vara förberedd på att klara sig. Jag föredrar att veta att jag klarar mig åtminstone igenom en vinter och in i sommarhalvåret, men jag är mer "doomer" än genomsnittet.

Åtminstone en vecka tycker jag dock folk bör se till att ha ordnat eftersom det är det MSB rekommenderar (till exempel genom att påtala för sin läkare att det är riskabelt att bara ha några dagar på sig att hämta ut påfyllningen, som en i tråden skrev tidigare).
 
Jisses alltså. Hoppas ingen tar det på allvar och försöker ersätta sin medicin med diverse olika tillskott och konstiga preparat. Om inte krisen tar död på en så lär det där mixtrandet definitivt göra det.
Specifikt ang det här, alltså sköldkörtelmedicin, så är det inga "konstiga preparat" utan helt enkelt den äldre medicinen som gavs innan 60-talet. Det är lite lurigare att dosera rätt eftersom det innehåller både T4 och T3 och olika personer har olika behov/problem. Syntetisk T4 blev därför normen, och tillägg av syntetisk T3 för de med problem med konverteringen. Det skrivs dock fortfarande ut NDT både i Sverige och internationellt för de som inte svarar bra på de syntetiska alternativen.

Men eftersom allvarlig brist på sköldkörtelhormon kan leda till koma, och jag är intresserad av långtidsöverlevnad självständigt från staten, så har jag själv valt att se till att ha alternativ hemma fast jag har bra egen produktion av sköldkörtelhormon numera (jag har haft Levaxin utskrivet, men behöver det inte längre, går på blodprov för att checka nån gång per år). Det är inget jag "mixtrar med" utan helt enkelt något jag ser till att ha hemma, i min låda med där även värktabletter, handsprit, tvål mm finns.

Det är helt ok att alla inte har det intresset. Men det är otroligt hur alla flyger i taket och misstolkar mig.

Om staten har kollapsat - vad gör du då? Vad behöver du för att överleva? För att leva väl?
 
Specifikt ang det här, alltså sköldkörtelmedicin, så är det inga "konstiga preparat" utan helt enkelt den äldre medicinen som gavs innan 60-talet. Det är lite lurigare att dosera rätt eftersom det innehåller både T4 och T3 och olika personer har olika behov/problem. Syntetisk T4 blev därför normen, och tillägg av syntetisk T3 för de med problem med konverteringen. Det skrivs dock fortfarande ut NDT både i Sverige och internationellt för de som inte svarar bra på de syntetiska alternativen.

Men eftersom allvarlig brist på sköldkörtelhormon kan leda till koma, och jag är intresserad av långtidsöverlevnad självständigt från staten, så har jag själv valt att se till att ha alternativ hemma fast jag har bra egen produktion av sköldkörtelhormon numera (jag har haft Levaxin utskrivet, men behöver det inte längre, går på blodprov för att checka nån gång per år). Det är inget jag "mixtrar med" utan helt enkelt något jag ser till att ha hemma, i min låda med där även värktabletter, handsprit, tvål mm finns.

Det är helt ok att alla inte har det intresset. Men det är otroligt hur alla flyger i taket och misstolkar mig.

Om staten har kollapsat - vad gör du då? Vad behöver du för att överleva? För att leva väl?
Det är precis det som är problemet, man måste säkra tillgången till medicin till medborgarna, även i kris.

Att på egen hand börja mixtra med mediciner man gått i från är inte lösningen.

Att dessutom rekommenderar andra att göra det är ju bara heltokigt och mycket, mycket farligt.
 
Men är det ingen som läser det jag skriver...

Sak samma, det är upp till var och en hur länge en vill vara förberedd på att klara sig. Jag föredrar att veta att jag klarar mig åtminstone igenom en vinter och in i sommarhalvåret, men jag är mer "doomer" än genomsnittet.

Åtminstone en vecka tycker jag dock folk bör se till att ha ordnat eftersom det är det MSB rekommenderar (till exempel genom att påtala för sin läkare att det är riskabelt att bara ha några dagar på sig att hämta ut påfyllningen, som en i tråden skrev tidigare).
Får verkligen hoppas att ingen läser det du skriver. Det du rekommendera att man ska göra är livsfarligt, kanske till och med farligare än en eventuell kris.
 
Specifikt ang det här, alltså sköldkörtelmedicin, så är det inga "konstiga preparat" utan helt enkelt den äldre medicinen som gavs innan 60-talet. Det är lite lurigare att dosera rätt eftersom det innehåller både T4 och T3 och olika personer har olika behov/problem. Syntetisk T4 blev därför normen, och tillägg av syntetisk T3 för de med problem med konverteringen. Det skrivs dock fortfarande ut NDT både i Sverige och internationellt för de som inte svarar bra på de syntetiska alternativen.

Men eftersom allvarlig brist på sköldkörtelhormon kan leda till koma, och jag är intresserad av långtidsöverlevnad självständigt från staten, så har jag själv valt att se till att ha alternativ hemma fast jag har bra egen produktion av sköldkörtelhormon numera (jag har haft Levaxin utskrivet, men behöver det inte längre, går på blodprov för att checka nån gång per år). Det är inget jag "mixtrar med" utan helt enkelt något jag ser till att ha hemma, i min låda med där även värktabletter, handsprit, tvål mm finns.

Det är helt ok att alla inte har det intresset. Men det är otroligt hur alla flyger i taket och misstolkar mig.

Om staten har kollapsat - vad gör du då? Vad behöver du för att överleva? För att leva väl?
Jag förstår vad du säger. Det finns dock folk som faktiskt har mediciner man inte kan byta ut mot växter och motion hur mycket man än vill och försöker. Jag klarar mig på mina mediciner, alla är inte lika viktiga som epilepsin, och de hade jag fått dryga ut och sluta med vid en större kris om det inte går att få tag i någon, vilket jag skulle tycka vore konstigt ändå. Men man vet ju inte, en morgon kan vi ju vakna upp i Rick Grims värld och The Walking Dead och då får man klara sig bäst man vill, fast då har jag större problem än mediciner känner jag.

För mig handlar det inte om "intresse" utan om det osannolika att man skulle behöva klara sig själv i halvår/år utan staten och hjälporganisationer osv som kan hjälpa till med mediciner.

Att ha för en veckas förbrukning, helst en månad och gärna mer tycker jag är viktigt dock, men kunskapen om hur man ska ersätta medicinerna vid kolapps känns osannolik att vi ska behöva.
 
Specifikt ang det här, alltså sköldkörtelmedicin, så är det inga "konstiga preparat" utan helt enkelt den äldre medicinen som gavs innan 60-talet. Det är lite lurigare att dosera rätt eftersom det innehåller både T4 och T3 och olika personer har olika behov/problem. Syntetisk T4 blev därför normen, och tillägg av syntetisk T3 för de med problem med konverteringen. Det skrivs dock fortfarande ut NDT både i Sverige och internationellt för de som inte svarar bra på de syntetiska alternativen.

Men eftersom allvarlig brist på sköldkörtelhormon kan leda till koma, och jag är intresserad av långtidsöverlevnad självständigt från staten, så har jag själv valt att se till att ha alternativ hemma fast jag har bra egen produktion av sköldkörtelhormon numera (jag har haft Levaxin utskrivet, men behöver det inte längre, går på blodprov för att checka nån gång per år). Det är inget jag "mixtrar med" utan helt enkelt något jag ser till att ha hemma, i min låda med där även värktabletter, handsprit, tvål mm finns.

Det är helt ok att alla inte har det intresset. Men det är otroligt hur alla flyger i taket och misstolkar mig.

Om staten har kollapsat - vad gör du då? Vad behöver du för att överleva? För att leva väl?
Mig veterligen är det inte lagligt att importera naturlig sköldkörtelhormon utan att gå via läkare som skriver ut och auktoriserat EU-apotek skickar, med läkarens recept och dosering.
Att det är lagligt att köpa i vissa länder gör det inte lagligt att importera.

Naturlig sköldkörtelhormon som jag köpt via läkare/EU-apotek har också kortare bäst före-datum än syntetiskt a la Levaxin etc.

Plus att läkare ofta inte vill skriva ut mer än patienten ska ha.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp