Livsnödvändiga mediciner vid kris och krig (utbruten från Ryssland och framtiden)

Jag är lite fundersam hur man i lägenhet ska klara sig i en vecka, utan yttre hjälp i alla fall.

Det finns inga alternativ till uppvärmning om man inte vill råka gasa ihjäl sig, man kan iofs äta kall mat på burk, men hur blir det med vatten om det inte finns nåt, eller körs ut i tankbilar? Utan förvarning så är det ossanolikt att någon har bunkrat tillräckligt med vatten för en vecka. För tre dar, det köper jag...


Oavsett hur oftan man får hämta ut sin medicin så faller det platt om det inte finns internet eller el.

När läkaren skriver recept, borde man kunna hänvisa till "propositionen om totalförsvaret 2021-2025" där man alltid skall ha åtminstonde en veckas medicin i reserv?
Man tältar i det minsta rummet och bäddar med sina sovsäckar och täcken.
Har du inget tält så bygg in köksbordet med tex bäddmadrasser.
 
Jag är lite fundersam hur man i lägenhet ska klara sig i en vecka, utan yttre hjälp i alla fall.

Det finns inga alternativ till uppvärmning om man inte vill råka gasa ihjäl sig, man kan iofs äta kall mat på burk, men hur blir det med vatten om det inte finns nåt, eller körs ut i tankbilar? Utan förvarning så är det ossanolikt att någon har bunkrat tillräckligt med vatten för en vecka. För tre dar, det köper jag...

Laga mat på gaskök eller spritkök går utmärkt även inomhus (gaskök är att föredra av sotskäl). Då kan man även koka vatten om det håller tveksam kvalitet. Sen är värmeljus (av rent stearin) inte så dumt att ha som värmekälla när det verkligen behövs, det är inte så ovanligt att ha med sig ut vid tältning i fuktkallt väder. (Man kan givetvis inte elda så mycket att man får normal inomhustemperatur, men om man kan driva ur den fuktiga kylan ur det rum man använder så brukar det funka bra med vinterkläderna på.)

Det stora problemet som jag ser är att alldeles för få har tillräckliga kunskaper om vad det är som är viktigt när man inte längre kan förlita sig på inomhusvärme, el och vatten i kranen. Skicka ungarna på ett par scoutläger så är just de bitarna rätt okomplicerade sen.

Oavsett hur oftan man får hämta ut sin medicin så faller det platt om det inte finns internet eller el.

När läkaren skriver recept, borde man kunna hänvisa till "propositionen om totalförsvaret 2021-2025" där man alltid skall ha åtminstonde en veckas medicin i reserv?

Det är inte alls ett dumt argument! Tyvärr finns det väl andra regelverk som trumfar, men beredskapaspekten måste onekligen in i vårdens system snarast.
 
Jag tror tyvärr inte några av mina grannar har vare sig tält eller gasolkök.

Själv är det bara gasolköket som saknas.
 
Jag tänker mer på att ett gasolkök är bara användbart så länge man har gasol till den. Så storlek på tuben torde vara avgörande.
Det går ju att grilla över öppen eld också. Ifall det skulle vara så. Vi har gott om skog i Sverige än så länge.
 
Laga mat på gaskök eller spritkök går utmärkt även inomhus (gaskök är att föredra av sotskäl). Då kan man även koka vatten om det håller tveksam kvalitet. Sen är värmeljus (av rent stearin) inte så dumt att ha som värmekälla när det verkligen behövs, det är inte så ovanligt att ha med sig ut vid tältning i fuktkallt väder. (Man kan givetvis inte elda så mycket att man får normal inomhustemperatur, men om man kan driva ur den fuktiga kylan ur det rum man använder så brukar det funka bra med vinterkläderna på.)

Det stora problemet som jag ser är att alldeles för få har tillräckliga kunskaper om vad det är som är viktigt när man inte längre kan förlita sig på inomhusvärme, el och vatten i kranen. Skicka ungarna på ett par scoutläger så är just de bitarna rätt okomplicerade sen.



Det är inte alls ett dumt argument! Tyvärr finns det väl andra regelverk som trumfar, men beredskapaspekten måste onekligen in i vårdens system snarast.
Också Friluftsfrämjandet bedriver fortfarande bra verksamhet på en del platser om man inte vill hamna hos scouterna. Även om jag tycker att skolan också borde kunna innehålla en del direkt rättfram överlevnadskunskap i kris, antingen personlig sådan eller en samhällelig.
 
Jag tror det beror på medicin och hur läkaren skriver hur tätt man får hämta ut.
Har en medicin jag märkligt nog har ett litet lager av, den tar jag många tabletter av, men har också alltid mer än 10 dagar kvar av när jag hämtar ut, och en annan medicin hämtar jag ut när det går och då har jag bara några dagar kvar.
Tror absolut det beror på typ av läkemedel.
Mitt insulin skriver läkaren ut stora mängder av. Jag har ofta insulin hemma för mer än ett halvår eller mer. Andra livsnödvändiga läkemedel får jag för 14 dagar vid varje uttag. Vad gäller suicid så är nog insulinet långt mer farligare än fosfathämmaren är :)

Skulle mina (många) läkemedel ta slut så dör jag. Så enkelt är det. Plus att jag går i dialys tre dagar i veckan. Upphör det så lär jag tyna bort ganska snabbt.
 
Enligt @skiesabove ska du (och jag) bara göra ”livsstilsändringar” så löser det sig. ;)

Jag är nyfiken på vilka ändringar jag ska göra för att slippa min astma, det funkade tyvärr inte att ignorera den i trettio år, men jag är rätt van vid 50 % lungkapacitet, så det kanske inte gör nåt om medicinen inte går att få tag på. :angel:

Loggar in, 34 notifieringar, vad har jag gjort nu 😂?

Men ja, jag står för det här.

Tyvärr - krassa verkligheten.

Vi bör inte förlita oss på att pappa staten alltid kan rädda varje individ. Inte för att jag misstror staten - men för att situationerna man som vuxen bör ha lite beredskap på är just såna situationer när staten inte fungerar som normalt.

Det behöver inte vara krig. Det kan vara en stor naturkatastrof som påverkar transportkedjor. Det kan vara en solstorm som slår ut elnätet.

Man får själv kolla upp, och rådfråga med sin läkare, vad man kan göra för att optimera sin hälsa. Vad jag vet brukar läkare numera ha fått utbildning i kostråd och förebyggande/hälsofrämjande och tipsar gärna om det.

Jag förstår att alla inte är intresserade av att tänka på "prepping" i det långa perspektivet. Men våra myndigheter uppmanar oss ju att se till att vara förberedda på åtminstone 1 vecka.
 
Jag behöver mitt levaxin, kan inte bunkra dessa. behöver också mitt kortison och adrenalin och astmamedicin
Resten är antidepressiva så antingen klarar jag mig eller så tar jag livet av mig
Du kan bunkra förstadier till sköldkörtelhormon och en massa stöttande ämnen. Du kan semilagligt importera frystorkat naturligt sköldkörtelhormon (den från England, som fortfarande är kosttillskott).

Adrenalin i naturlig form går att köpa lagligt även i Sverige.

Kortisonet går att ha nödersättning i form av naturläkemedel, samma med de antidepressiva.

Jag förstår att det inte är i allas intresse med långtidsprepp, men de du radade upp är långt ifrån omöjliga, faktiskt en av de "enklare".
 
Loggar in, 34 notifieringar, vad har jag gjort nu 😂?

Men ja, jag står för det här.

Tyvärr - krassa verkligheten.

Vi bör inte förlita oss på att pappa staten alltid kan rädda varje individ. Inte för att jag misstror staten - men för att situationerna man som vuxen bör ha lite beredskap på är just såna situationer när staten inte fungerar som normalt.

Det behöver inte vara krig. Det kan vara en stor naturkatastrof som påverkar transportkedjor. Det kan vara en solstorm som slår ut elnätet.

Man får själv kolla upp, och rådfråga med sin läkare, vad man kan göra för att optimera sin hälsa. Vad jag vet brukar läkare numera ha fått utbildning i kostråd och förebyggande/hälsofrämjande och tipsar gärna om det.

Jag förstår att alla inte är intresserade av att tänka på "prepping" i det långa perspektivet. Men våra myndigheter uppmanar oss ju att se till att vara förberedda på åtminstone 1 vecka.

Men du svarar ju inte på min fråga?
 
Jag tror tyvärr inte några av mina grannar har vare sig tält eller gasolkök.

Själv är det bara gasolköket som saknas.

Krisar det så kan man göra ett enkelt spritkök av en liten konservburk (typ sådana som man köper en del kattmat i). Man ställer den i en lite större metallburk ("tonfiskstorlek") och häller sprit i. Jag tror man kan få en del träffar om man googlar "tuna can UL kitchen". 😅

Jag tänker mer på att ett gasolkök är bara användbart så länge man har gasol till den. Så storlek på tuben torde vara avgörande.

En vanlig 230-grams tub har jag lagat mat på en vecka utan problem. Då är det mat som klarar sig med ett uppkok (tex couscous, snabbnudlar, gröt osv). Hur effektiv den är beror dock på vad man har för brännare och kokkärl. (Och temperatur/vind om man är utomhus.)
Jag har någonstans runt 300-400 g gas hemma (beroende på var jag är i förbrukningscykeln), och känner mig helt lugn med att det räcker för en veckas nödläge.

Och klart osmart att använda i en lägenhet

Gasol är det minst problematiska att använda inomhus. Det finns ju folk som använder gasspis varje dag, bara för att matlagningen blir bättre. 😉 Precis som att man använder gasol för att driva både värme och kylskåp i tex husbil.
 
Jag tror vi skulle kunna klara matlagningen ett tag, gasolgrill så får laga mat i den :p mediciner är det värre med, har en livsnödvändig medicin så är väl hyfsat fucked om det skulle bli långvariga svårigheter att få tag på dem. Skulle det hända något i början av ett uttag så skulle jag klara mig ett tag iallafall - skulle väl få sänka dosen (= må dåligt men fortfarande överleva) för att förlänga tillgången.
 
Men hen anser att det som kan hjälpa mig är min medicin. Det finns inga livsstilsförändringar att göra?
Då antar jag att du redan är aktiv och tränar, annars hade nog din läkare tipsat om det som komplement till din medicinering :). Står ju om det på astma- och allergiförbundet mfl.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp