Ljudboktips!

parellikusken

Trådstartare
Jag har 100 år efter alla andra upptäckt fördelen med ljudböcker, och nu är jag fast!
Jag har ett rätt enformigt jobb där jag kan lyssna på ljudböcker samtidigt som jag jobbar. Men behöver ha böcker med en rätt okomplicerad handling och en lättflytande svenska.

Normalt läser jag tegelstenar med många karaktärer och rätt komplex handling. Men nu är jag alltså ute efter något enklare.
Just lyssnat klar på Mian Lodalens bok "Lesbiska ligan" och den var så bra!
Har även läst hennes bok "Lisa och Lily" och gillade den med.

Så, jag är ute efter hyfsat lättlyssnade romaner, gärna relationsberättelser, absolut inte deckare eller annat våldsamt.
Skulle vara allra bäst med böcker som har ett queert tema, men det fungerar med icke-queert med.

Så.. Hit med era bästa ljudboktips! 😀
 
Jag lyssnade på Jonas Gardells Till minnet av ovillkorlig kärlek, den var väldigt speciell men intressant. Jag gillar honom som uppläsare och har hans Ett lyckligare år på ska försöka hinna lyssna lista. :)
Ulrika Knutsson har skrivit och läst in några intressanta böcker, Kvinnor på gränsen till genombrott, och Den besvärliga Elin Wägner.
Matrix av Lauren Groff tyckte jag mycket om, men den läste jag själv.
Kvinnor jag tänker på om natten var också bra, av Mia Kankimäki. Visserligen blir man lite förbannad över att alla dessa kvinnor är okända, men kul att få höra deras berättelser.
Några tips åtminstone! :)
 
Jag lyssnade på Jonas Gardells Till minnet av ovillkorlig kärlek, den var väldigt speciell men intressant. Jag gillar honom som uppläsare och har hans Ett lyckligare år på ska försöka hinna lyssna lista. :)
Ulrika Knutsson har skrivit och läst in några intressanta böcker, Kvinnor på gränsen till genombrott, och Den besvärliga Elin Wägner.
Matrix av Lauren Groff tyckte jag mycket om, men den läste jag själv.
Kvinnor jag tänker på om natten var också bra, av Mia Kankimäki. Visserligen blir man lite förbannad över att alla dessa kvinnor är okända, men kul att få höra deras berättelser.
Några tips åtminstone! :)
Tack för tipsen!
Gillar inte Gardell så mycket, men har aldrig testat läsa hans böcker så det ska jag försöka mig på. 🙂

Bra tips med kvinnoberättelser, det ska jag ge mig på. 👍
 
Jag har 100 år efter alla andra upptäckt fördelen med ljudböcker, och nu är jag fast!
Jag har ett rätt enformigt jobb där jag kan lyssna på ljudböcker samtidigt som jag jobbar. Men behöver ha böcker med en rätt okomplicerad handling och en lättflytande svenska.

Normalt läser jag tegelstenar med många karaktärer och rätt komplex handling. Men nu är jag alltså ute efter något enklare.
Just lyssnat klar på Mian Lodalens bok "Lesbiska ligan" och den var så bra!
Har även läst hennes bok "Lisa och Lily" och gillade den med.

Så, jag är ute efter hyfsat lättlyssnade romaner, gärna relationsberättelser, absolut inte deckare eller annat våldsamt.
Skulle vara allra bäst med böcker som har ett queert tema, men det fungerar med icke-queert med.

Så.. Hit med era bästa ljudboktips! 😀
Matrix har jag precis som @Snurrfian läst och tyckt mycket om. Handlar om en lesbisk nunna på medeltiden! Finns som ljudbok på Netflix. Den har gått jättebra recensioner.

Ett jävla solsken finns också som ljudbok, om lesbisk wallraffande journalist i början av 1900-talet.
 
Emma Hambergs böcker är trevliga.
Serien Sundbyholms gröna fingrar :up: :up: :up:
Karin Brunkbergs skriver också lättsamt. Precis som Olséni och Hansens Falsterbodeckare och Ester Karlsson med K.
Benny gillar baklava var lite rolig.
Sen har vi ju Anna Sellberg (fd bukefalist) som skrivit fem deckare med en veterinär i huvudrollen och mycket häst :up:
/ljudboksmissbrukaren :angel:
 
Flicka, kvinna, annan av Bernadotte Evaristo finns också som ljudbok hos Nextory. Ett antal sammanflätade berättelser om rasifierade kvinnor, starkt queertema. Läste den för flera år sen och tänker fortfarande på den då och då 😊
 
Flicka, kvinna, annan av Bernadotte Evaristo finns också som ljudbok hos Nextory. Ett antal sammanflätade berättelser om rasifierade kvinnor, starkt queertema. Läste den för flera år sen och tänker fortfarande på den då och då 😊
Oj! Den lät ju riktigt bra!
Fast kanske en bok man borde ta tiden till och läsa och inte ljudboka när jag jobbar?
 
Tack för tipsen!
Gillar inte Gardell så mycket, men har aldrig testat läsa hans böcker så det ska jag försöka mig på. 🙂

Bra tips med kvinnoberättelser, det ska jag ge mig på. 👍
Att lyssna på Gardell var lite som att lyssna på en radioteater, jag blev aldrig riktigt klok på om han följde manus. ;)
Lucinda Riley har skrivit många trevliga böcker, serien Sju systrar tyckte jag om även om jag verkligen hoppas att den sista delen kommer ut, annars blir jag tvungen att knyta ihop historien själv. ;)
 
Att lyssna på Gardell var lite som att lyssna på en radioteater, jag blev aldrig riktigt klok på om han följde manus. ;)
Lucinda Riley har skrivit många trevliga böcker, serien Sju systrar tyckte jag om även om jag verkligen hoppas att den sista delen kommer ut, annars blir jag tvungen att knyta ihop historien själv. ;)
Det är väl sånt som gör att jag inte gillar Gardell så mycket, jag är för torr för honom. 😅
Men tror jag kan gilla hans böcker, och blir jag tokig på honom får jag väl gå över till att läsa istället. 🙂
 
Det är väl sånt som gör att jag inte gillar Gardell så mycket, jag är för torr för honom. 😅
Men tror jag kan gilla hans böcker, och blir jag tokig på honom får jag väl gå över till att läsa istället. 🙂
Jag gillar honom som sagt som uppläsare men jag skulle inte välja en scenföreställning med honom i första hand. ;)
 
Jag gillade Lucinda Rileys ’Kärleksbrevet’ och nu är jag helt fast i de sju systrarna 😅

Falsterbomorden är också fantastiskt roliga att lyssna på. Tror de läses upp av Anton Körberg och har en lättsam, rolig handling som är lätt att följa med i.

Jag är annars ett stort fan av Nora Roberts men det är nog inte alls det du söker 😊
 
Jag gillade Lucinda Rileys ’Kärleksbrevet’ och nu är jag helt fast i de sju systrarna 😅

Falsterbomorden är också fantastiskt roliga att lyssna på. Tror de läses upp av Anton Körberg och har en lättsam, rolig handling som är lätt att följa med i.

Jag är annars ett stort fan av Nora Roberts men det är nog inte alls det du söker 😊
Tack för tips!
Ska kolla upp dom. 🙂

Just nu lyssnar jag på Stjärnor utan svindel, hyfsat bra. 👍
 
Senaste jag fastnade riktigt för var Amerikansk jord. Kanske inte den mest lättsamma bokn men jag fastnade vid första kapitlet.
I den mer lättsamma kategorin gillade jag Mharie McFarlanes You hade me at hello. Jag lyssnar mest på engelska men tror den finns inläst på svenska också.
 

Liknande trådar

E
Träning Usch nu är jag så himla trött på allt tjat om denna jäkla formen! Alla hästar måste gå i form hela tiden annars är det djurplågeri, den...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
7 409
Senast: Lancet
·
Övr. Hund En familj som vi brukar umgås väldigt mycket med har gått och skaffat valp. En söt liten Tibetansk Terrier. Igår var dom hit för första...
2
Svar
22
· Visningar
2 397
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Hiss och diss del 5
  • Arbetsintervju

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp