Ljudisolera vägg

Kusebuse

Trådstartare
Någon som vet hur man gör, vad det kostar osv.
Jag bor i en "bongotrumma" och mina grannar driver mig till vansinne, så något måste helt enkelt göras.
Undrar också om en ljudisolerad vägg stänger ute grannarnas onda lukter?
 
Sv: Ljudisolera vägg

Någon som vet hur man gör, vad det kostar osv.
Jag bor i en "bongotrumma" och mina grannar driver mig till vansinne, så något måste helt enkelt göras.
Undrar också om en ljudisolerad vägg stänger ute grannarnas onda lukter?
Hur du ljudisolerar en vägg är en större fråga än den kanske kan verka. Vad är det för hus, och hur är det (läs: väggarna) byggt? Om väggen består av relativt tunnt material som en vanlig reglad dubbelsidig gipsvägg - som väldigt sällan avgränsar lägenheter från varandra utan oftare rum i samma lägenhet/hus - så finns en hel del att vinna genom att dels addera massa (mer gips) på ena eller båda sidorna, och dels (minst lika viktigt) täta alla luftspalter med fogmassa. En aldrig så liten luftspalt, vi pratar delar av millimeter, släpper igenom mer ljud än man kan tro. Sådan tätning kan säkert göra nytta även på oönskade lukter.
Om väggen består av betong eller tegel så är det troligast själva husstommen som vidarebefordrar vibrationerna/ljudet, och då är det betydligt svårare att göra något åt saken.
 
Sv: Ljudisolera vägg

Tack för ett utförligt svar!
Jo, det är bara gipsväggar som skiljer lägenheterna åt, och ibland undrar jag om det finns någon isolering alls emellan.
(Jag hör allt de gör och allt de säger därinne, och deras stora hund är visst inte rumsren, för min lägenhet stinker verkligen)!
Ska lämna dina tips till hyresvärden, och hoppas att han tar dem till sig.:)
 

Liknande trådar

Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 073
Senast: Wille
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
879
Senast: Bison
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp