ljudlös...

Silverkedjan

Trådstartare
Efter en total hårddiskkrasch är min dator på noll :crazy:

..ett mindre problem är att ljudet har försvunnit.

Det finns en liten symbol på tangentbordet till höger intill "ljudratten" där man brukar kunna trycka av och på allt ljud. Det är liksom en överkorsad högtalare som lyser när den är aktiverad ungefär som caps lock.

Men den går inte att släcka :o och ljudet kommer inte på trots att högtalarna är inkopplade och alla volymkontroller på.

Ovanför knappen sitter ett litet lysande "hänglås" med siffran 9 men den tror jag brukade finnas där?

Hjälp :eek:
 
Sv: ljudlös...

Har du någon funktonstangent (Fn) ofta i nedre vänstra hörnet på tangentbordet? Den i kombination med annat styr bl a ljud :)
 
Sv: ljudlös...

Eftersom du haft en hårddiskkrasch antar jag att du installerat om alltihop. Kanske saknas någon drivrutin för tangentbord eller ljudkort? Tyvärr är inte alltid återställningsskivorna som kommer med datorn kompletta, så att de installerar exakt samma program som fanns på datorn när man köpte den. Kanske har du fått med separata CD-skivor med program från datortillverkaren.

Det är svårt att ge några konkreta råd utan att veta mer om din dator, vad du har för operativsystem m.m.

Symbolen med ett hänglås och en siffra är förmodligen Num Lock, knappen som väljer om sifferknapparna till höger på tangentbordet ska fungera som siffror eller piltangenter.
 
Sv: ljudlös...

Ja det stämmer med num lock :-) :bow:

Jag har en ett år gammal dell dimension 9150 med sånt där genom-jobbet-avtal som försvann. Den kom helt utan skivor färdig med allt installerat, XP. Nu skickade de ut skivor för ominstallationen, jag får väl ringa supporten och försöka få ordning på det. (det tar emot för tar evighetslång tid att komma fram när man är ledig och svårt att fixa när man ska hålla koll på två vildbasar samtidigt)

Det värsta är att det brukar sluta i att det är nåt superlätt som tvååringen lyckats med genom mystiska knapptryckningar :angel::o
 
Sv: ljudlös...

Gå in i kontrollpanelen, öppna System, fliken Maskinvara, klicka på "Enhetshanteraren", har du några gula utropstecken eller frågetecken, är det troligt att du saknar drivrutiner.
 
Sv: ljudlös...

nej..

Det konstiga är att det inte går att släcka knappen som akut tar bort allt ljud.

Jag har en sån på tangentbordet som lyser när den är aktiv, det betyder att alla andra inställningar underordnas och ljudet försvinner direkt, typ om man ska prata i tel eller så.

Men den har liksom hängt sig i aktivt och jäävligt tyst läge :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp