Bukefalos 28 år!

Ljudproblem i hemmabiopaketet..

movi

Trådstartare
Har införskaffat ett hemmabiopaket,Harman/Kardon AWR 137..

Komplett med dvd/förstärkare/högtalare/subwoofer

Allt frid och fröjd så länge vi spelar radio/cd,då går alla 6 högtalarna,en av dom är då subwoofern..

Men om vi tittar på tv eller dvd,då går endast 5 högtalare,subwoofern funkar ej då..

Vad gör vi för fel?

Alla tips och hjälp mottages tacksamt!
 
Senast ändrad:
Sv: Ljudproblem i hemmabiopaketet..

Allt frid och fröjd så länge vi spelar radio/cd,då går alla 6 högtalarna,en av dom är då subwoofern..

Men om vi tittar på tv eller dvd,då går endast 5 högtalare,subwoofern funkar ej då..
HarmanKardon har på flera modeller, precis som många andra tillverkare, olika inställningsmöjligheter för hur subwoofern skall fungera.

Enkelt uttryckt har den två olika roller samtidigt. Dels fungerar den som komplement till huvudsystemets L/C/R-högtalare och återger det basmaterial som dessa inte förmår om de är av mindre modell. Det är den rollen som subwoofern spelar när ni lyssnar på radio eller cd.
Dels spelar subwoofern alltid allt material som finns i 5.1-signalens .1-kanal, alltså den kanal som innehåller lågbas som kreativa effekter i framför allt filmljud - från dvd eller tv.

Kursiveringen ovan är viktig, eftersom förstärkaren förmodligen har menyinställningar för hur stora L/C/R-högtalarna är. Om förstärkaren är inställd på att L/C/R-högtalarna är av en stor ("fullrange") modell så kommer litet eller inget basmaterial från deras signaler att nå subwoofern. Om förstärkaren istället är inställd på att L/C/R-högtalarna är mellanstora eller små så kommer mer eller mindre av basmaterialet i deras signaler också att skickas till subwoofern.

Att subwoofern inte ljuder när ni ser på tv kan även ha andra orsaker. Vad har ni för tv-mottagare, och hur är den kopplad till förstärkaren? Här finns flera olika möjligheter och konsekvenser, vi kan gå in på dem i detalj senare.

Är modellbeteckningen verkligen AWR 137 ?
 
Sv: Ljudproblem i hemmabiopaketet..

Jag åkte tillbaka till företaget jag köpte det av,och jag behövde ha en till ljudkabel!

Så hej å hå vad det låter nu!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Alla tips mottages tacksamt. Har blivit fodervärd åt en jack russeltik på 6 år. Men hunden verkar ha ett ganska stort bagage med sig...
2
Svar
23
· Visningar
1 795
Senast: Daff
·
3
Övr. Katt Jag har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig bena ut och tipsa lite om. Har här hemma 5 underbara kisar. 4 honor och 1 hane...
Svar
2
· Visningar
1 065
Senast: 3Gringos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp