Ljuga i Domstol, vad händer då?

Inte_Ung

Trådstartare
Om man ljuger i domstol och är ett vittne under ed, så är det ju mened som är straffbart.
Men om man ljuger som tilltalad eller målsägare, vad händer då?
 
Sv: Ljuga i Domstol, vad händer då?

Alla är väl under ed under en rättegång? *fundera* Gäller väl mest för motparten att bevisa det.
 
Sv: Ljuga i Domstol, vad händer då?

Om man ljuger i domstol och är ett vittne under ed, så är det ju mened som är straffbart.
Men om man ljuger som tilltalad eller målsägare, vad händer då?

Ingenting. Man får säga vad man vill.

http://martenschultz.wordpress.com/2007/11/20/far-man-ljuga-i-domstolen/

Men, visst är man ett stort pucko utrustad med dålig moralisk kompass om man gör det.

Anledningen till att man som målsägare vill pröva ett mål BORDE vara att man anser att man har rätt till något, baserat på saker som hänt i verkligheten. Inte något som man diktar ihop.

Samma med tilltalade, har det faktiskt hänt på det sätt som beskrivs, BORDE man helt enkelt erkänna att så var fallet och ta sitt straff enligt den lag som gäller. Inte komma undan genom att dikta ihop.
 
Senast ändrad:
Sv: Ljuga i Domstol, vad händer då?

Hur som helst kan man tydligen inte ljuga som målsägare i alla fall.

"Om hon dock skulle ljuga på ett sätt som gör att en oskyldig blir misstänkt för brott eller t o m döms kan målsäganden senare lagföras för falsk tillvitelse."

Det här är också intressant.
"En aspekt ni hittills bortsett från i denna fråga är givetvis vilken vikt som tillmäts den åtalades utsagor i rätten. På grund av ”rätten” att ljuga har den åtalades påståenden ett väldigt lågt eller inget bevisvärde eftersom denne kan ha mycket att vinna på att fara med osanning."
 
Senast ändrad:
Sv: Ljuga i Domstol, vad händer då?

Ja, fast där blir det en gråskala och inte svart-vitt. Man kan ljuga ganska mycket och hålla sig inom ramen för lagen.
 
Sv: Ljuga i Domstol, vad händer då?

Det finns ändå en gräns för hur mycket.
Alltid något.
 
Sv: Ljuga i Domstol, vad händer då?

Man kan väl i princip ljuga om vad man själv gjort eller inte gjort men inte om andra?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var i tingsrätten under hösten där gärningsmannen dömdes, jag var målsägande. Nu fick jag hem en dom från hovrätten som inte ändrar...
Svar
2
· Visningar
691
Senast: gul_zebra
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 315
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 343
Senast: Rosett
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 546
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp