Ljus pigmentfläck i hästens öga

Cavallo

Trådstartare
Har någon sett liknande ljus pigmentfläck i en hästs öga? Undrar om någon vet om detta är en ofarlig naturlig grej eller om det är typiskt för någon speciell ögonsjukdom?
Detta är en islandshäst och min oro är tex för MCOA (jag vet inte hur det ser ut i början på sjukdomsförlopp).

Se infogad bild, vet att det är lite svårt att urskilja med så mycket spegelbild i ögat, men fläcken jag syftar på är alltså nedre höger sida på bilden, invid tårkanalen. Fläcken är ljust blå nästan vit.

Det här är en häst jag ponerar köpa, den har inte genomgått besiktning ännu, ville höra först på buke om någon känner igen det här fenomenet i ögat.


Screen Shot 2022-07-17 at 22.29.38.png
 
Jag fick aldrig nåt svar på den här tråden men tänkte jag kan uppdatera nu när min häst blivit undersökt av veterinär så kan jag bekräfta att hans ljusa ögonfläck endast är att han har lite olika färger i iris, och det är helt ofarligt :banana:
 
Jag fick aldrig nåt svar på den här tråden men tänkte jag kan uppdatera nu när min häst blivit undersökt av veterinär så kan jag bekräfta att hans ljusa ögonfläck endast är att han har lite olika färger i iris, och det är helt ofarligt :banana:

Är det den hästen som har Hróður frá Refsstöðum i stammen? Hróður har splash-genen som ofta ger vita tecken i ögonen, så det är ju fullt möjligt att din häst också har splash!

MCOA förekommer enbart hos hästar med silvergenen, det är samma gen som ger silverfärgen som ögondefekten så de förekommer liksom inte utan varandra. Fuxar (och andra färger med fux som grundfärg, som isabell och rödblack) kan ha dolt silver men din häst ser mörkare ut?
 
Är det den hästen som har Hróður frá Refsstöðum i stammen? Hróður har splash-genen som ofta ger vita tecken i ögonen, så det är ju fullt möjligt att din häst också har splash!

MCOA förekommer enbart hos hästar med silvergenen, det är samma gen som ger silverfärgen som ögondefekten så de förekommer liksom inte utan varandra. Fuxar (och andra färger med fux som grundfärg, som isabell och rödblack) kan ha dolt silver men din häst ser mörkare ut?
Ja det är han jag köpte 😊 Intressant med splash-genen, detta förklarar saken! 💕
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tänkte höra runt lite med er Bukefalister om det är någon som har/har haft nån häst som haft problem med sina ögon? Då menar jag...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp