Ljust läder, hur gör ni rent?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare frida_hedberg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 926
F

frida_hedberg

Hejsan allihopa.
Det är så att jag undrar vad ni som har london /tabacco / ljus brunt läder använder till er utrustning när ni skall tvätta av/ göra rent UTAN att det mörknar. har haft tabacco färgad utrustning ett antal gånge roch varje gång jag skall tvätta /smörja så mörknar det bara och får en öjämn färg. att man inte skall använda olja det vet jag och det lärde jag mig av eget misstag, men vanligt fett och lädertvål? det mörkar ju så också. jag har sett ryttare som har london / tabacco färgad utrustning och den är ljus och fin, och jag antar att de tvättat av och smörjer sin utrustning.
Tacksam för svar!

Sv: Ljust läder, hur gör ni rent?

Har allt i tabaccofärg och har också erfarenheter av att just olja o fett får färgen att mörkna. Sen så kan vatten bidra mkt till det också. Försök att inte använda för mkt vatten till tvålen, alt. tvål i sprayform som du sprayar på en svamp.
Självklart så beror det även på kvalitén och hur länge man använt utrustningen.

Sv: Ljust läder, hur gör ni rent?

Använd Prestige Leather Elisir för att rengöra och återfukta.

Du ska absolut inte använda olja!!!! Endast ofägat läderfett.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Har en väska i nubuck och kalvskinn som jag behöver göra rent. Väskan är av ljust läder men har blivit missfärgat då jag lät ett par...
Svar
0
· Visningar
762
Senast: BernT
·
G
Utrustning Ny brun sadel = nytt brunt träns! :) Sadeln är ganska rödbrun i nyansen, och hyfsat mörk. Har kikat på Tolga bl a, och är lite kär i...
Svar
11
· Visningar
3 485
Senast: panaccea
·
Utrustning Vad använder ni när ni smörjer ljust läder, man vill ju inte att fina ljusa sadeln och tränset ska mörkna på en gång. /Stina
Svar
4
· Visningar
884
Senast: naivasha
·
Utrustning Hur noga sköter ni er utrustning? Skulle vara intressant att höra hur ni prioriterar angående: *Täcken (tvätt, impregnering, byte... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 708
Senast: Kryptonit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka