"Ljustuta" vid omkörning.

Fast varningblinkers får man rent krasst inte använda då man krö utan enbart vid stillastående (rätt korkad regel enligt mig varningsblinkers vid bogsering ökar säkerheten rejält för alla)
Men visst är det ändrat?
Du får använda varningsblinkers vid bogsering nu för tiden
 
Rätt vanligt här och där jag kör i Norrland. Har räddat mig några gånger från att plöja in i ett gäng renar :meh:

Jag har också använt varningsblinkers under färd (duttat till vid möte sas) för att varna för vilt jag precis passerat. Jag vet att det inte är tillåtet men kan det bespara någon en viltolycka gör jag det gärna.
Fast att varna med helljusblink vid fara är ju inte samma sak som att använda varningsblinkers som jag tror axel syftar på. Jag tycker även det kan vara motiverat ibland att blinka till för att uppmärksamma framförvarande att man tänker köra om även på motorväg, allt för många kollar inte innan de byter fil och jag har råkat ut för flera incidenter där den andra bilföraren får för sig att denne ska byta fil här och nu utan att kolla om det är ledigt i filen. :cautious:
 
Nej men nu är det så många som inte ens tål en blinksignal bakifrån, så jag tycker att det är lite dubbelt.
Att varna för poliskontroll skyddar de som druckit för att åka fast.

Det är ju en del skillnad på att ljustuta när man nästan hänger på dragkroken och att ljustuta mot mötande, i varnande syfte, på behörigt avstånd. Förhoppningsvis ljustutar man inte ett fåtal meter ifrån den mötande bilen. Dessutom, för omkörning har vi redan blinkerslampan som är ett utmärkt verktyg, om det används...

Skulle aldrig få för mig att varna för en poliskontroll, följer man inte lagar och regler så får man själv hålla ögonen öppna eller åka fast.
 
Gör ni det?

Jag kör på Essingeleden/E4 Uppsalavägen varje dag.
Jag har i flera veckor funderat på varför det blinkas på mig strax innan jag blir omkördr om på upplyst motorväg.
det är väl en eller två om dagen som gör det.
Än värre bländningsrisk är det i och för sig med blinkningar när det är kolmörkt men det händer långt ifrån lika ofta.

Det är alltså de vanliga puckona som blinkar "flytta på dig" när de är bakom då jag kör om i laglig hastighet.

Jag trodde nån lampa bak hade gått och det var fel på varningslampan, men efter att ha kollat flera gånger så förstod jag fortfarande inte.

En kompis berättade idag att hon fått lära sig att göra så vid omkörning i mörker.
Lärs det fortfarande ut?
Är det verkligen så klokt att göra så? Man riskerar ju blända den man kör om i sidobackspeglarna.

Borde inte blinkningar ha samma regel som ljudsignal, alltså användas för att avvärja fara?
Kan inte se att det skulle finnas behov att avvärja fara vid varje omkörning...
Nej, och jag visste inte att folk gör så. Aldrig sett det. Skulle inte göra så, om jag kör om någon så blinkar jag för filbyte.

Om någon kommer långt bakom och blinkar till så kör jag in till höger och släpper förbi personen. Likaså om någon kör upp nära och sedan genast backar av igen och håller avstånd, då letar jag möjlighet att flytta. Känns bättre än folk som hänger i rumpan på en.

Eller ok, ambulanser gör så, eller polisbilar, men det får gärna räcka för mig. Jag räknar nog med att folk har koll i backspegeln och vet att folk kommer bakifrån.
 
Gör ni det?

Jag kör på Essingeleden/E4 Uppsalavägen varje dag.
Jag har i flera veckor funderat på varför det blinkas på mig strax innan jag blir omkördr om på upplyst motorväg.
det är väl en eller två om dagen som gör det.
Än värre bländningsrisk är det i och för sig med blinkningar när det är kolmörkt men det händer långt ifrån lika ofta.

Det är alltså de vanliga puckona som blinkar "flytta på dig" när de är bakom då jag kör om i laglig hastighet.

Jag trodde nån lampa bak hade gått och det var fel på varningslampan, men efter att ha kollat flera gånger så förstod jag fortfarande inte.

En kompis berättade idag att hon fått lära sig att göra så vid omkörning i mörker.
Lärs det fortfarande ut?
Är det verkligen så klokt att göra så? Man riskerar ju blända den man kör om i sidobackspeglarna.

Borde inte blinkningar ha samma regel som ljudsignal, alltså användas för att avvärja fara?
Kan inte se att det skulle finnas behov att avvärja fara vid varje omkörning...
Jag tycker det är bra att det finns dom som gör det
Alla borde göra det, det är ett sätt att uppmärksamma att en kommer förbi
Det är en form av manuell "bliss". Min bil blinkar som liten varning om någon är på väg förbi mig

Tyvärr har jag själv ingen vana att göra så, jag gör det bara om risk finns att framförvarande bil ska köra ut framför mig ( vänstersväng eller omkörning)
 
Kl
Menar ni att blinka till eller lysa mer än en halv sekund

Jag tror att det skiljer sig i Sthlm där många beter sig som rattonyktra. Kör sakta ,vinglar, använder inte blinkers. När man kör om så ser man anledningen. Mobilen.
 
Fast att varna med helljusblink vid fara är ju inte samma sak som att använda varningsblinkers som jag tror axel syftar på. Jag tycker även det kan vara motiverat ibland att blinka till för att uppmärksamma framförvarande att man tänker köra om även på motorväg, allt för många kollar inte innan de byter fil och jag har råkat ut för flera incidenter där den andra bilföraren får för sig att denne ska byta fil här och nu utan att kolla om det är ledigt i filen. :cautious:

Fast jag menade inte helljusblink utan varningsblinkers. Att använda varningsblinkers till något annat under färd skulle inte falla mig in.

Jag har helljusblinkat (dvs ljustutat) ett par gånger vid omkörning eftersom puckona jag kört om vinglat så vansinnigt. I alla fall utom ett har det varit "fotbollsmammor" med en telefonlur i örat :meh: i det avvikande fallet var det en "keps" dvs äldre man som nog inte borde ha körkort.

Jag vill helst undvika helljusblink, extraljusen på min egen bil och arbetsbilen är rätt feta så det känns inte schysst.
 
Fast jag menade inte helljusblink utan varningsblinkers. Att använda varningsblinkers till något annat under färd skulle inte falla mig in.

Jag har helljusblinkat (dvs ljustutat) ett par gånger vid omkörning eftersom puckona jag kört om vinglat så vansinnigt. I alla fall utom ett har det varit "fotbollsmammor" med en telefonlur i örat :meh: i det avvikande fallet var det en "keps" dvs äldre man som nog inte borde ha körkort.

Jag vill helst undvika helljusblink, extraljusen på min egen bil och arbetsbilen är rätt feta så det känns inte schysst.
Det är mina med, men jag slår inte på dem utan duttar och då tändes inte lyktorna helt. :)
Jag tror inte min verkstad riktigt hade väntat sig vad jag ville ha monterat när jag lämnade in bilen, de skulle skicka med solglasögon när den var klar. ;) :cool:
 
Jag tycker det är bra att det finns dom som gör det
Alla borde göra det, det är ett sätt att uppmärksamma att en kommer förbi
Det är en form av manuell "bliss". Min bil blinkar som liten varning om någon är på väg förbi mig

Tyvärr har jag själv ingen vana att göra så, jag gör det bara om risk finns att framförvarande bil ska köra ut framför mig ( vänstersväng eller omkörning)

Fast man vet ju alltid vem som är bakom och vad den gör så för mig skulle det bara bli förstört mörkerseende.

Och den som är framför i högerfil, man ser ju lite innan om den tänker byta fil även om den är för muppig för att blinka.

Man får väl hoppas och anta att folk inte tänker sig att jag ligger i 110 i högerfil på E4 och tre bilar kör om i vänsterfil i minuten och alla helljusblinkar :eek:. Rena stroboskopet.

När jag ligger helt själv och kör landsväg i mörker så är det fullkomligt omöjligt att inte veta att det är en bil bakom. Bilen har ju halvljus in i min backspegel, och nästan helt omöjligt att inte veta att den vill om, den kom ju ifatt uppenbarligen.:)

Jag bara måste ha missuppfattat hela diskussionen för jag kan inte alls se vitsen.
 
Kl
Menar ni att blinka till eller lysa mer än en halv sekund

Jag tror att det skiljer sig i Sthlm där många beter sig som rattonyktra. Kör sakta ,vinglar, använder inte blinkers. När man kör om så ser man anledningen. Mobilen.
Samma sak på landet
Igår körde jag efter en bil på 70 väg, bilen saktar in och stannar, ingen blinkers. När jag kör förbi sitter tanten i telefon och svänger sen vänster ... :banghead:
 
Samma sak på landet
Igår körde jag efter en bil på 70 väg, bilen saktar in och stannar, ingen blinkers. När jag kör förbi sitter tanten i telefon och svänger sen vänster ... :banghead:

Jag bor också på landet, dvs folk vill inte slita på blinkersen i onödan ("alla fattar väl att man ska upp på byn") :meh:

Ok om folk inte blinkar vid en högersväng (men det är fan irriterande det också) men att inte göra det vid en vänstersväng är ren idioti och livsfarligt.
 
Jag tycker det är bra att det finns dom som gör det
Alla borde göra det, det är ett sätt att uppmärksamma att en kommer förbi
Det är en form av manuell "bliss". Min bil blinkar som liten varning om någon är på väg förbi mig

Tyvärr har jag själv ingen vana att göra så, jag gör det bara om risk finns att framförvarande bil ska köra ut framför mig ( vänstersväng eller omkörning)
Så fast ca hälften i tråden uppger att de blir bländade och får försämrad sikt så tycker du att det är bra?
Själv tycker jag det låter vansinnigt och trafikfarligt.

Vore det vettigt att göra hade trafikskolorna lärt ut det och alla bilar hade varit utrustade med något bättre blinkljus en den blinkers som redan finns där.
 
Fast man vet ju alltid vem som är bakom och vad den gör så för mig skulle det bara bli förstört mörkerseende.

Och den som är framför i högerfil, man ser ju lite innan om den tänker byta fil även om den är för muppig för att blinka.

Man får väl hoppas och anta att folk inte tänker sig att jag ligger i 110 i högerfil på E4 och tre bilar kör om i vänsterfil i minuten och alla helljusblinkar :eek:. Rena stroboskopet.

När jag ligger helt själv och kör landsväg i mörker så är det fullkomligt omöjligt att inte veta att det är en bil bakom. Bilen har ju halvljus in i min backspegel, och nästan helt omöjligt att inte veta att den vill om, den kom ju ifatt uppenbarligen.:)

Jag bara måste ha missuppfattat hela diskussionen för jag kan inte alls se vitsen.
Jag trodde dom flesta backspeglar idag hade funktion så att föraren inte blir bländad även om helljuset är på...
Jag har nog själv aldrig blivit bländad av en blinkning
Däremot har jag undvikit att bli tacklad av vägen vid om körning
Det finns människor med noll och ingen koll i bilen
Tyvärr
 
Så fast ca hälften i tråden uppger att de blir bländade och får försämrad sikt så tycker du att det är bra?
Själv tycker jag det låter vansinnigt och trafikfarligt.

Vore det vettigt att göra hade trafikskolorna lärt ut det och alla bilar hade varit utrustade med något bättre blinkljus en den blinkers som redan finns där.
Nu har jag läst tråden och inser att det finns dom som blir bländade
Jag har tidigare inte trott att det va ett problem...

Nu har jag en bil som bländar själv... Så nu är det icke problem :up:
 
Fast man vet ju alltid vem som är bakom och vad den gör så för mig skulle det bara bli förstört mörkerseende.

Och den som är framför i högerfil, man ser ju lite innan om den tänker byta fil även om den är för muppig för att blinka.

Man får väl hoppas och anta att folk inte tänker sig att jag ligger i 110 i högerfil på E4 och tre bilar kör om i vänsterfil i minuten och alla helljusblinkar :eek:. Rena stroboskopet.

När jag ligger helt själv och kör landsväg i mörker så är det fullkomligt omöjligt att inte veta att det är en bil bakom. Bilen har ju halvljus in i min backspegel, och nästan helt omöjligt att inte veta att den vill om, den kom ju ifatt uppenbarligen.:)

Jag bara måste ha missuppfattat hela diskussionen för jag kan inte alls se vitsen.

Du har inte missuppfattat.
Jag förstår inte heller vitsen, enda gången det kan vara motiverat är ju om de beter sig helt distraherat och vinglar. Men då kanske ljudsignal är bättre att väcka dem med. Om de glor på annat, typ mobilen, varför skulle de de reagera av en blink?
 
Jag trodde dom flesta backspeglar idag hade funktion så att föraren inte blir bländad även om helljuset är på...
Jag har nog själv aldrig blivit bländad av en blinkning
Däremot har jag undvikit att bli tacklad av vägen vid om körning
Det finns människor med noll och ingen koll i bilen
Tyvärr
Backspegeln ja men SIDOSPEGLARNA
Snälla sluta vara så egoistisk så du riskerar mitt liv använd istället för saken avsedd utrustning.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 931
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp