Bukefalos 28 år!

LociLoci- Hitta ditt barn via mobilen?

Humelibumlan

Trådstartare
Var är ditt barn just nu?
Lociloci är en tjänst där du som förälder kan se på en karta var du OCH barnen är just nu. Allt som behövs är en vanlig mobil – ingen GPS behövs.

Gör som 10 000 andra familjer - skaffa Lociloci nu!


Tryggt för dig och ditt barn
Integritet är en viktig fråga för Lociloci och våra användare. Självklart är det bara du som kan se dina barn.


Länk

Bra eller dåligt?
Rätt eller fel?
Någon som använder? Kan tänka sig använda sig av?

Hur funkar det?
Skriver man bara in mobilen som ska sökas och så vet de att det är just mitt barn eller kan jag skriva in makens och hålla koll, eller ja vem som helst?
Behöver den som ska spanas på godkänna?

Jag är inte intresserad av att spana på någon alls, bara nyfiken om hur det fungerar.
 
Senast ändrad:
Sv: LociLoci- Hitta ditt barn via mobilen?

Det är tveeggat.
Det finns många lite väl gränslösa föräldrar idag som vill ha koll på sina barns liv in i minsta detalj. Detta utan att ha minsta särskilt behov eller skäl till sådan övervakning.
Sedan finns det barn som ger sig in i för djupt vatten i tidig ålder. Dräller på stan tillsammans med umgänge som inte är bra för dem. Hade jag haft ett sådant barn skulle jag nog överväga att skaffa den här GPS-funktionen.

Annars vet jag inte riktigt vad man ska ha den till.
 
Sv: LociLoci- Hitta ditt barn via mobilen?

Vad skulle gps-en hjälpa till med då? :confused:

Du kan hitta ditt barn och hämta hem det.
Mobilen är ju det sista en tonåring gör sig av med så visst - det kan ju hända att de dumpar mobilen till slut om de verkligen inte vill bli hittade men har man tur hinner man bryta en ond spiral med dåligt umgänge i tid.

Har en nära bekant som en gång i tiden patrullerade plattan ganska ofta i jakt efter sitt barn och hon skulle nog varit rätt glad över en uppfinning som denna.
 
Sv: LociLoci- Hitta ditt barn via mobilen?

Du kan hitta ditt barn och hämta hem det.
Mobilen är ju det sista en tonåring gör sig av med så visst - det kan ju hända att de dumpar mobilen till slut om de verkligen inte vill bli hittade men har man tur hinner man bryta en ond spiral med dåligt umgänge i tid.

Har en nära bekant som en gång i tiden patrullerade plattan ganska ofta i jakt efter sitt barn och hon skulle nog varit rätt glad över en uppfinning som denna.

Och då har du sabbat det förtroendet...
 
Sv: LociLoci- Hitta ditt barn via mobilen?

Och då har du sabbat det förtroendet...

Du, hennes barn blev heroinist.
Om hon hade kunnat bryta de relationer med knarkare som hennes barn skapade i de unga tonåren så hade hon gjort det - om det så behövts en GPS för detta.
Så vilket förtroende snackar du om? Är du förälder och i den sitsen hon befann sig i?

Jag tror det är lätt att sitta och prata vackert om övervakning och sabbade förtroenden hit och dit, men när det gäller att rädda sitt barns framtid så tar man nog till det som står till buds. Jag tror inte du fattar vilken ångest och plåga det är att se sitt barn gå ner sig och inte kunna göra något åt det mer än att patrullera gatorna och plattan och hoppas hitta sitt barn.
 
Sv: LociLoci- Hitta ditt barn via mobilen?

Du, hennes barn blev heroinist.

Ja, och det är tragiskt. Men det är svaret såhär i efterhand. Det finns många barn med strulig tillvaro som också kunde ha blivit heroinister men som inte blev det. Är det för den skull okej med alla typer av medel redan från småbarnsben utifall att de kan bli heroinister? Att inte låta dina barn gå ut överhuvudtaget vore i så fall det bästa. Att folk blir missbrukare är alltid tragiskt, men jag anser inte gps:erna vara lösningen på ett gigantiskt globalt problem.

Om hon hade kunnat bryta de relationer med knarkare som hennes barn skapade i de unga tonåren så hade hon gjort det - om det så behövts en GPS för detta.

Vad hade gps:en gjort för nytta då? Om personen ifråga inte berättade för sin mamma var hon var någonstans (för jag förutsätter ju att mamman frågade), varför skulle då personen tillåta mamman att gps-tagga henom? Eller skulle mamman göra det i smyg? I så fall skulle det ju handla om en gång som det skulle fungera, och det till kostnaden av ett sabbat förtroende. Jag tvivlar starkt på att en hämtning från Plattan skulle hjälpa personen ur ett heroinmissbruk. Mamman verkade ju dessutom redan känna till sitt barns struliga liv om hon åkte runt på stan. Även om mamman hittade sitt barn, hur lätt är det att hämta hem ett barn som inte vill - som dessutom tappat förtroendet för sina föräldrar? Att sätta sin tilltro till en gps tror jag tyvärr gör att man blir grymt besviken.

Så vilket förtroende snackar du om? Är du förälder och i den sitsen hon befann sig i?

Nej, jag är inte förälder överhuvudtaget. Men jag är en dotter som haft det lite struligt ibland, och kunde ha varit heroinist nu :grin:. Så jag vill nog påstå att jag kan säga hur det kan påverka med förtroende och föräldrastöd. Eller brist på i mitt fall, men jag hade tur ändå. Och tur att gps:en inte fanns på min tid.

Jag tror det är lätt att sitta och prata vackert om övervakning och sabbade förtroenden hit och dit, men när det gäller att rädda sitt barns framtid så tar man nog till det som står till buds. Jag tror inte du fattar vilken ångest och plåga det är att se sitt barn gå ner sig och inte kunna göra något åt det mer än att patrullera gatorna och plattan och hoppas hitta sitt barn.

Ja, det är väl ungefär lika lätt som det är att sitta och prata vackert om att rädda liv alltid är mer värt än alla principer om medborgares rätt till privatliv, i en desperat situation. Det är väl rätt självklart att det är lätt att ta till alla medel i en desperat situation (och vem blir inte desperat av att se sitt barn gå ned sig i ett missbruk) men det betyder inte att alla medel därför blir bra att använda i den situationen. På sikt kan vissa medel istället verka kontraproduktivt. Därför önskar jag att stödet till föräldrar i den här situationen så att man inte behöver vara så ensam och utelämnad till sin desperation, för självklart är det en ångestgivande situation.
 
Sv: LociLoci- Hitta ditt barn via mobilen?

Med tanke på att det här var mitt första svar i tråden:

Sedan finns det barn som ger sig in i för djupt vatten i tidig ålder. Dräller på stan tillsammans med umgänge som inte är bra för dem. Hade jag haft ett sådant barn skulle jag nog överväga att skaffa den här GPS-funktionen.

Annars vet jag inte riktigt vad man ska ha den till.

...så torde vi tycka ungefär samma i sakfrågan.
Jag ser inte någon daglig användning för en produkt som denna. Jag behöver inte veta vart mina barn befinner sig varenda minut under dygnet - men OM det skulle dyka upp nån anledning till att behöva veta det (som exemplet jag givit) så skulle jag vara rätt glad över denna uppfinning!
 
Sv: LociLoci- Hitta ditt barn via mobilen?

Ett litet tillägg.

Jag säger som sagt bara vad jag tänker utifrån mitt perspektiv som en ungdom i en situation som kunde ha slutat som ditt väns barn. Att mina föräldrar hade gps-taggat mig i smyg skulle jag upplevt som så stort svek så det finns inte. Jag hade nog i min egen desperation då gått åt andra hållet. Att de brydde sig om mig och egentligen ville mitt bästa visste jag redan, så för mig hade det inte gett någon sådan effekt, utan enbart en signal att de inte respekterade mig.

Sedan gör man ju som man vill som förälder, och man får väl gå på sin magkänsla. Även om jag som sagt skulle önska att föräldrar i den här situationen får ett bättre stöd och inte utelämnas åt sina egna desperata åtgärder. Jag förstår som sagt om man blir desperat, men just därför vill jag påpeka att åtgärden kanske inte får den effekt som man tänkt utan istället motsatt.
 
Sv: LociLoci- Hitta ditt barn via mobilen?

Med tanke på att det här var mitt första svar i tråden:



...så torde vi tycka ungefär samma i sakfrågan.
Jag ser inte någon daglig användning för en produkt som denna. Jag behöver inte veta vart mina barn befinner sig varenda minut under dygnet - men OM det skulle dyka upp nån anledning till att behöva veta det (som exemplet jag givit) så skulle jag vara rätt glad över denna uppfinning!

Ja, då är vi nog mer lika i vår syn än jag först trodde. (Kanske är lite färgad av att ha diskuterat detta med andra pro-gps-föräldrar)

Dock så håller jag fast vid att även om jag förstår tanken bakom det, och att man i en desperat situation gör vad som helst för sitt barn, så tror jag inte att det är en lösning. Att göra det i smyg innebär en stor risk att rasera det lilla förtroende som förhoppningsvis faktiskt finns. Men om barnet tycker att det är okej, så ja kör på då. Men då borde man å andra sidan kunna prata med varandra.
 
Sv: LociLoci- Hitta ditt barn via mobilen?

Men då får jag fråga dig samma sak med tanke på den artikel du länkar till.

Är det att kränka barnets integritet när man använder annan övervakning som babyvakt, andningsalarm?
 
Sv: LociLoci- Hitta ditt barn via mobilen?

Kränkande är det ju, men i dessa fall bör nyttan av kränkningen överstiga det negativa. Och jag tror inte det är många föräldrar som fortsätter med babylarm efter att nyttan försvunnit.
 
Sv: LociLoci- Hitta ditt barn via mobilen?

Nej självklart inte men det går ju att applicera på larm i reflexvästar som används av små barn på utflykt också ( som artikeln syftar till ).
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 969
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 002
Senast: Gunnar
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 861
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 611
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp