• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare aramis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 177
  • Visningar Visningar 8 107
Där ökande min benägenhet att rapportera stort :up:
Nu vet jag inte hur jaktlaget här resonerar ang lo, men jag har hört annan jägare spy galla över lo så rovdjurshat är inte bara varg.... Jag hoppas och önskar att vårat jaktlag här omkring har hög moral och håller sig till det som är sagt. :)

Inrapporteringen ger ju också underlag för eventuell skyddsjakt, så finns flera anledningar till att det är viktigt att rapportera in :)

Konstig inställning, för att man bryr sig om sin natur och närmiljö kanske?
Jag har bott och är uppvuxen på landet med djur i hela mitt liv och så klart ser jag på det som händer och reflekterar över det. Det fanns en tid då man inte ens såg ormvråk och duvhök... Nu värmer det mitt hjärta att få se dessa dagligen, inklusive örn och falkar.
Likaså bekymmrar det mig att vildsvinen förökar sig nå så gruvligt. Jag är glad att det var många år sedan jag såg skabbräv. Orolig att salmonellan ökar osv osv
Jag tror absolut att "folk på landet" (och andra med) har uppfattning om lodjur....
Vi missförstår varann :D

Jag tänkte mer som svar på TS fråga "Hur ser ni på lodjur??"

Jag lever mitt i spenaten och vill fortsätta så. Känner inte att jag har någon speciell "inställning" till de vilda djuren runt omkring. Och verligen inte till lodjur speciellt. . Det är djurens marker jag bor i.
Räven markerar min gräsmatta och trädgård med avföring om somrarna för att visa att det inte är min trädgård - det är hans. Rådjuren skäller ilsket åt mig när jag stör mittt i deras mumsande på DERAS fallfrukt. ;) När jag flyttade hit störde jag snokarna som varit vana vid att kunna sola ostört på tomten eftersom det varit obebott ett tag.

Så att jag ska ha en "inställning" känns lite främmande. De lever här. Jag med. Respekten ska vara ömsesidig.

Så att jag ska ha en "inställning" känns lite främmande. De lever här. Jag med. Respekten ska vara ömsesidig.
Om jag tolkar både dig och ts korrekt så skulle nog din "inställning" vara att de djur som finns i naturen ska finnas där och att du lever med dem.
Lite som jag själv tänker.

Jag är jätteglad för att det finns lodjur i trakten där jag bor. Det behövs rovdjur som hjälper till att hålla en balans i naturen.
Jag blev också jätteglad när förra grannen (hängiven jägare) med ett stort leende berättade att han hade sett ett lodjur i sin åtelkamera (uppsatt för gris).
(och för att dra det vidare - det händer då och då att vargar traskar förbi i närheten, även om det inte är jätteofta - vår inställning är att OM ett rovdjur skulle ta något av våra djur, t.ex shetlandsponny, så är det oerhört tråkigt men också naturens gång. Och våra stängsel håller måtten för att vara rovdjursavvisande, inte för att det var planerat så utan för att det är vad vi behöver för att hålla våra rymmare instängda....)
Men jag erkänner att jag inte är särskilt förtjust i grisflockarna som finns i vår närhet = då och då i princip inom nära synhåll från tomten...

Ju fler observationer länsstyrelsen får in desto bättre! Då kan de avgöra ifall djuret ifråga har ett normalt beteende eller inte. "Jag såg ett lodjur, det sprang iväg när det upptäckte mig" = ett lodjur med ett fullt normalt beteende och ingen förhöjd risk. Om 3-4 personer har rapporterat dylika händelser kring ett och samma djur och det sedan är en person som ansöker om skyddsjakt för att lodjuret är "totalt orädd och stryker omkring runt gården och anfaller småbarn" (obs, jag är lite ironisk nu förstås), så vet ju länsstyrelsen att personen förmodligen överdriver. De måste förstås hålla extra koll på just det djuret eftersom de fått in en ansökan, men då är det ju fortfarande bra att de får in rapporter vid "händelselösa" möten.

Om man vill att det ska finnas fler lodjur i Sverige så ska man nog undvika att rapportera familjegrupper (lo med unge). Det är av dess man beräknar hur många som ska skjutas under jakten.

Jag gillar verkligen lo. Vid mors hus nästan vid världsände hade de en som strök omkring i skogen och huset. Antagligen följde den med rådjuren som kom och åt under fågelborden :)
Vi hade aldrig tanke på att rapportera in det, dock är vi nära med en högt uppsatt i jaktlaget(de är hur schyssta som helst i jaktavseende!) Så de har ju iallafall koll. Ingen verkade upprörd över det, bara kul.

Jag hade inte ens koll på att man borde rapportera observationer av lo. Här har jag sett spår, men inte själva djuret.

Som fårägare, så ser jag det som oerhört viktigt att observationer av de stora rovdjuren rapporteras!
T.ex. så behövs det kännedom om var, och hur många rovdjur det finns, för att det ska tillsättas tillräckligt (from förhoppning) med pengar till rovdjursavvisande stängsel.
Även Länsstyrelsernas förberedelser, i form av s.k. "akutgrupper" vid rovdjursangrepp på tamdjur, och och allmänna kunskapsläge samt planering, påverkas av rapporterade observationer.

Så: JA, rapportera stora rovdjur i Skandobs tack!

Jag hade inte heller funderat över att man ska rapportera in observation av lodjur. Snubblade över det då jag letade lite fakta osv på nätet.
Vi har ju "alltid" haft lo här, grannar har sett i skogen vid flera tillfällen, jag har sett när jag åkt till jobbet, sambon såg en unge vid vägen, grannen vart som sagt tvungen att avliva sin katt (troligen lo enligt veterinären) osv. och nu spår över tomten.

Men främst med tanke på pengar till rovdjurssäkra stänsel så ska jag börja göra det.

Ta exempelvis Östergötland. Där har vi ett permanent bestånd av lo som är så stort att det egentligen skulle utsättas för avskjutning. Men beståndet finns i södra och norra länsdelen och delas mellan Sörmland/Östergötland och Småland/Östergötland varför enligt myndigheterna inget jaktbart bestånd existerar. Det är ett va grundproblemet att djuren har så stora revir, framförallt hanarna.
Det märks direkt när vi har besök av LO i markerna. Rådjuren blir betydligt försiktigare och dovhjorten flyttar bort.
Som snösituationen ser ut nu så kommer rådjursbestånden att decimeras kraftigt, då skaren bär lodjuren men inte klövviltet.

Ta exempelvis Östergötland. Där har vi ett permanent bestånd av lo som är så stort att det egentligen skulle utsättas för avskjutning. Men beståndet finns i södra och norra länsdelen och delas mellan Sörmland/Östergötland och Småland/Östergötland varför enligt myndigheterna inget jaktbart bestånd existerar. Det är ett va grundproblemet att djuren har så stora revir, framförallt hanarna.
Det märks direkt när vi har besök av LO i markerna. Rådjuren blir betydligt försiktigare och dovhjorten flyttar bort.
Som snösituationen ser ut nu så kommer rådjursbestånden att decimeras kraftigt, då skaren bär lodjuren men inte klövviltet.

Det är samma hos oss. Det märks otroligt tydligt när vi har lo på markerna, helt plötsligt står rådjuren ute på fälten och skakar dag som natt i stället för att vara i skogarna.

Vi utfodrar så klart rådjuren hemma, men det känns lite sådär.. Även om det hjälper rådjuren så blir det ju som en enda stor levande åtelplats.

Snacka inte så mycket goja.
Det är inte lodjuren som behöver skjutas, det är hjortarna, vildsvinen och i viss mån älgarna som behöver skjutas ner till rimliga nivåer. Jag är hjärtligt trött på att förlora stora delar av min vallskörd till hjortarna, och spannmål ska vi inte tala om.

Här, i norra östergötland, där vi har lo, så är lodjuren inget problem. Ja, jag har sett lo personligen.
Inte påverkar det hjortarna märkbart inte.

Problemet är de förbannade jävla hjortarna, som matas till förbannelse av vissa gods i närheten...

Och problemet med att lo tar rådjur är..?

Vi har lodjur och i år med så mkt snö så smyger de runt våra byggnader.( på båda fastigheterna) Antagligen beroende på att vi har enormt mkt hare som kommer och äter av ensilage och lite utlagt spannmål.
Ett smörgåsbord.:D

En hona och en unge i år och vi har förut haft en hona ( samma kanske) med 2 ungar.Samt då några lösa individer.
Jag tycker det är synnerligen trevligt och tycker det är bra om stammen kunde få växa till sig lite.:)

Inget alls enligt mig men frågar du jägarna häromkring så -faktum- ligger gråten i halsen.
Mannen i huset va själv med när ett lodjursrivet rådjur hittades, på våra marker, och det rörde upp känslor-negativa- mot loet.
Samma år svalt ett äldre rådjur ihjäl( det var säkert fler) men det var inte upprörande. ( vi hade såklart foderplatser men är det riktigt kallt så räcker inte det alltid på äldre kanske svagare djur)

Vi har haft lodjursrivet rådjur i år också.

Hos oss är det jättetrist eftersom vi knappt har några rådjur kvar. Och med knappt några rådjur kvar så menar jag att vi verkligen har ett fåtal - som mest har vi haft 15 olika djur totalt på foderplatserna i år. För 10 år sedan hade vi 15 rådjur på varje foderplats..
Eftersom vi har så mycket lo måste vi skjuta i princip varenda räv på marken för att inte alla rådjuren ska bli någon form av rovdjursföda.
Om de ändå kunnat ta hare i lite större utsträckning, för det har vi väldigt gott om :)

Hos oss är det jättetrist eftersom vi knappt har några rådjur kvar. Och med knappt några rådjur kvar så menar jag att vi verkligen har ett fåtal - som mest har vi haft 15 olika djur totalt på foderplatserna i år. För 10 år sedan hade vi 15 rådjur på varje foderplats..
Eftersom vi har så mycket lo måste vi skjuta i princip varenda räv på marken för att inte alla rådjuren ska bli någon form av rovdjursföda.
Om de ändå kunnat ta hare i lite större utsträckning, för det har vi väldigt gott om :)
Att det är trist är väl dock inte detsamma som problem. Att beståndet mellan rovdjur och bytesdjur växlar över perioder borde väl inte vara någon nyhet, det är ju så naturen fungerar. Någon annan kanske tycker det är trist när det finns få lodjur och mycket rådjur istället, liksom. :)

Men jag är lite less på starka åsikter kring vilda djur så länge de inte gör skada (och då tänker jag allvarlig skada, så t.ex bönder förlorar inkomst). Och det är det relativt få som gör i så stor utsträckning, det är väl vildsvinen som är värst på den fronten, de kan ju förstöra rätt stora områden rätt snabbt och förökar sig ju som kaniner...

Men att se rovdjur som problem för att nåt annat bestånd blir mindre som enda konsekvens tycker jag gör diskussionen lite skev.

Att det är trist är väl dock inte detsamma som problem. Att beståndet mellan rovdjur och bytesdjur växlar över perioder borde väl inte vara någon nyhet, det är ju så naturen fungerar. Någon annan kanske tycker det är trist när det finns få lodjur och mycket rådjur istället, liksom. :)

Men jag är lite less på starka åsikter kring vilda djur så länge de inte gör skada (och då tänker jag allvarlig skada, så t.ex bönder förlorar inkomst). Och det är det relativt få som gör i så stor utsträckning, det är väl vildsvinen som är värst på den fronten, de kan ju förstöra rätt stora områden rätt snabbt och förökar sig ju som kaniner...

Men att se rovdjur som problem för att nåt annat bestånd blir mindre som enda konsekvens tycker jag gör diskussionen lite skev.

Absolut växlar det i regel, men inte när bytesdjuren aldrig hinner komma ikapp sig.
Det "normala" är ju att det finns fler bytesdjur än rovdjur :)
Till slut flyttar ju rovdjuren eller svälter ihjäl.

Vildsvinen orsakar stora skador, men på vissa håll i landet är det ett mycket större problem med t ex dovhjort.

Absolut växlar det i regel, men inte när bytesdjuren aldrig hinner komma ikapp sig.
Det "normala" är ju att det finns fler bytesdjur än rovdjur :)
Till slut flyttar ju rovdjuren eller svälter ihjäl.

Vildsvinen orsakar stora skador, men på vissa håll i landet är det ett mycket större problem med t ex dovhjort.
Dovhjort har jag ingen koll på alls, så det kan jag inte uttala mig om. Men jag har hela mitt liv hört folk som vill skjuta av djur av "ingen anledning alls". T.ex rådjur för att de äter upp tulpaner, rävar för att de kan ta katter, vargar för att de hörs/syns, lodjur för att man sett spår...

Jag är inte alls emot att man skjuter av djur, men det är ju tyvärr väldigt vanligt att det skriks väldigt högt bara för att det finns fler djur än tidigare, framför allt då rovdjur, även om de inte gör någon som helst skada.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 693
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 861
Övr. Katt Hej, Min kattunge är nu ca 19 veckor och har så klart väldigt mycket energi och behöver aktiveras. Jag går ut med honom flera ggr om...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Rosett
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 591
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Dalmatiner