• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare aramis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 177
  • Visningar Visningar 8 106
Kanske beror det på den stora vilttillgången ni har generellt i era trakter? Det är ett annat utbud liksom.
Här nere är det, jämfört med hos er, viltfattigt och de allra flesta unga jägare jag känner hade mer än gärna bokat upp sig i åravis för ett erbjudande som hos er ;)
Nordvästra Östergötland och Södermanland d delar av Närke har exceptionella dovbestånd. Dels beroende på att godsen i dessa områden skyddad och bevarat dessa bestånd genom åren. + att biotopen (vatten, åker och skogsmark) passar arten väl. Kör man vissa vägar där så är det inte ovanligt att man ser grupper om 20 djur , ofta , ute dagligen så här års.Har de väl lärt sig att stjäla foder eller beta på vallar så orsakar de naturligtvis skador.

Vad det gäller vindsvin så är det känt sedan länge hur deras flockar byggs upp och hur deras familjekonstellation ser ut...ett matriarkalt samhället. Där ledarsuggan kontrollerar om och vilken omfattning de andra suggorna går upp i brunst..Inte helt ovanligt i djurvärlden..men krossa den myten du, du verkar ju att gilla att krossa allt vars åsikter du inte delar
Så fortsätt du med din animalieproduktion..förbered dig på att EU kraftigt skär ner bidragen eftersom trycket är högt att Baltiska, Polska bönder ska få samma Ha ersättning som alla andra .
Jag har redan förberett mig, Turism och upplevelser betalas bättre än nötkött så..
Jag äger min mark, bedriver skogsbruk, vi har en del köttproduktion på gården samt andra verksamheter knutna till fastigheten. Jakt, fiskeupplevelser samt det jag drar in från verksamheter utanför gården och Sverige. Det ger mig det jag vill ha. Ett perfekt boende med de resurser gården erbjuder. Men jag stoppar inte huvudet i sanden, är uppmärksam på signaler och agerar utifrån det.

Naturligtvis är jakt ointressant för majoriteten av människor, det är segling,ridning och fotboll också. Men tillräckligt många är beredda att betala bra för upplevelser som är exklusiva.
Lyfter man lite på näsan över pottkanten så öppnar sig möjligheter. Nu tex. ska jag byta en älgjakt i Jämtland mot en gemsjakt i alperna. Gänget som hade tillgång till det ena ville prova det andra. Så då tar jag betalt för det praktiska, fixar resan, försäkringar o papper. Det i sin tur betalar min segelsemester i sommar...en win-win-win situation med andra ord
Får man jaga gems fortfarande? Jag trodde den var rejält utrotningshotad?

Nordvästra Östergötland och Södermanland d delar av Närke har exceptionella dovbestånd. Dels beroende på att godsen i dessa områden skyddad och bevarat dessa bestånd genom åren. + att biotopen (vatten, åker och skogsmark) passar arten väl. Kör man vissa vägar där så är det inte ovanligt att man ser grupper om 20 djur , ofta , ute dagligen så här års.Har de väl lärt sig att stjäla foder eller beta på vallar så orsakar de naturligtvis skador.
Förutom att de där "åren" bakåt i tiden inte ligger så värst långt tillbaka...

Det fanns inga synliga dovhjortar här på 1990-talet...

Och på vilket sätt skulle oredan i flocken påverka dig som människa menar du?
Möjligtvis, så blir de mer svårjagade under en begränsad tid, eftersom de reorganiserar flocken, och sannolikt bryter en del vanor.

Var vänlig svara med länk och källa tack!
Då du förbjöd mig att länka till vissa länkar (eftersom du tydligen inte delade dessa länkars åsikter ) så skriver jag bara mina egna åsikter.
Skjuter man ledarsuggan så kan följande hända.
1 Flocken blir disharmonisk och sönderdelas i flera mindre grupper.
2 De gyltor som inte skulle brunstat för än nästa år år kan gå upp i brunst till hösten istället och med en mild vinter så kan du få överlevande kultingar.
3 De löst sammanhållande grupperna rör sig på områden som ledarsuggan undvek pga av att hon hittade näring anorstädes får nu besök istället. Trädgårdar, kyrkogårdar och åkrar som tidigare undvikits.

Förutom att de där "åren" bakåt i tiden inte ligger så värst långt tillbaka...

Det fanns inga synliga dovhjortar här på 1990-talet...
I de tätaste områdena kan ju E4 ha en viss inverkan då viltstängslet hindrar djuren att sprida ut sig sm tidigare. Men du får väl avvakta, vargen har tagit flera mufflongrupper och sedan står väl hjort på menyn.

Ja, jag håller med dig helt - jag tycker att en del matning har gått över alla gränser av både vildsvin och dov som @skogaliten också talar om.
Att tycka att det finns för mycket av något vilt säger jag inget emot, och visst har jag också svurit över grisarna när de gått in i trädgården :rage: Men att gå ifrån en normal irritation till det utbredda hat som finns mot både vildsvin och varg, eller räv för den delen, är helt obegripligt för mig. Jag vill inte ha varg på våra marker, men det är väldigt långt mellan att inte vilja ha varg hit och SGT.

Inte så långt från oss finns det en stor bonde som är känd för att köra över småkultingar på åkrarna med traktorn så fort han kommer åt, t ex. Då är det ett hat på en nivå som jag har väldigt svårt att förlika mig med.
Jag har inget större "problem" med vildsvinen i sig. De är lätta att stängsla bort från mark där man inte vill ha dem. En eltråd med bra sprutt i, räcker bra. De är dessutom så pass känsliga för el, så att de mer eller mindre skyr områden mellan två närliggande elstängsel.

De jag däremot har stora problem med, är "vildsvinsmatarna", och alla de där s.k. jägarna, som sprider och vidmakthåller myter om hur vildsvin fungerar (ledarsuggor m.m.) biologiskt, men som aldrig läser en enda forskningsrapport.
Nej, vildsvinen stannar inte i skogen bara för att det finns en matplats i skogen, de går ut till det mjölkmogna spannmålet i alla fall...Däremot så överlever några stycken vildsvin som annars hade dukat under för vintern tack vare matningen, så vips hade vi flera vildsvin.

Det verkar finnas alldeles för mycket folk som inte tänker tillräckligt långt.

Jag har funderat på om inte säljjakter över en viss omfattning i pengar eller tid, borde vara en tillståndspliktig verksamhet, där en miljökonsekvensutredning borde göras.

Precis som jag får ha ett måttligt antal egna hästar, och även få enstaka föl utan tillstånd, så krävs det ju särskilt tillstånd när verksamheten överstiger vissa nivåer.

För den som har en välordnad verksamhet, och kan beskriva denna, och därmed konsekvenserna för grannar, för allmänheten, för vägfarande, så är det antagligen inget stort problem att ansöka om tillstånd.

Om man då anger t.ex. om man tänker utfodra viltet (fodring, inte åtel), och det finns tillstånd, så är det mycket enkelt att inspektera verksamheten, och utvärdera om t.ex. utfodring, har en ogynnsam inverkan på grannar. Det ger också grannarna en större möjlighet till insyn och större möjlighet att påtala om säljjaktsverksamheten påverkar andras näring.

Så vad menar du? Har du bytt diskussionsämne?

På vilket sätt skulle det spela roll om man skjuter en sugga?

Jag, med flera har ju redan förklarat att de förändringar som eventuellt blir i flocken (maktförskjutningar) är ointressanta för oss människor. Det blir varken mer/mindre vildsvinsskador, eller fler/färre grisar/kultingar om enstaka suggor skjuts.
Men för att få varaktiga förändringar neråt i vildsvinsstammen, så bör naturligtvis så mycket hondjur som möjligt skjutas. Att skjuta en sugga med små kultingar är ansett som oetiskt, men det är för kultingarnas skull, inget annat.

Ditt ursprungsinlägg handlade om att "skjuter man suggan så blir det oordning i flocken" och "ökade skador", inte om att huruvida det skulle vara oetiskt att skjuta en sugga med kultingar.

Jag vill minnas att ordet som användes var "kaos".
Jag skrev att

”Nähä, men så funkar det här iaf. ”

Det blir kaos. Det är erfarenheten här.
Man skjuter inte suggan för att det blir ligister, det blir inte bra helt enkelt.
OCH för att det är oetiskt.

Men, det är ju egentligen en ickefråga eftersom sugga med kultingar är fredad.

Jag har funderat på om inte säljjakter över en viss omfattning i pengar eller tid, borde vara en tillståndspliktig verksamhet, där en miljökonsekvensutredning borde göras.

Precis som jag får ha ett måttligt antal egna hästar, och även få enstaka föl utan tillstånd, så krävs det ju särskilt tillstånd när verksamheten överstiger vissa nivåer.

För den som har en välordnad verksamhet, och kan beskriva denna, och därmed konsekvenserna för grannar, för allmänheten, för vägfarande, så är det antagligen inget stort problem att ansöka om tillstånd.

Om man då anger t.ex. om man tänker utfodra viltet (fodring, inte åtel), och det finns tillstånd, så är det mycket enkelt att inspektera verksamheten, och utvärdera om t.ex. utfodring, har en ogynnsam inverkan på grannar. Det ger också grannarna en större möjlighet till insyn och större möjlighet att påtala om säljjaktsverksamheten påverkar andras näring.
Jag kan hålla med dig om att det skulle behövas lite översyn, många gör det riktigt bra utan översyn men så finns det alltid de där som ställer till det, matar i överflöd och gör sig osams med grannar. Det enda jag är rädd för är att tillsyningskostnaden och tillstånden blir så pass dyra att man slår ut de små aktörerna som kanske är de som gör det bäst.

Storebrorstänkande, Det här reglerar sig självt. Kan man inte ordna det kunden vill ha, dvs vilt...så förlorar man snart sitt rykte och kan därmed inte sälja fler jakter. Jakttider och avskjutning är reglerad för de flesta arter av vikt. Samma sak vad det gäller utfodring och utförande.

Man får Inte skjuta något hondjur som har ungar, vare sig det är gris, älg, mård eller rödräv så den länken har noll och inget alls med just den frågan att göra.

Rävjakt behövs och bedrivs av flera orsaker, men den som skjuter en rävhona under föryngringsperioden, utanför jakttid begår jaktbrott och det finns ingen seriös jägare som ägnar sig åt sånt och såna som pysslar med sån idioti är inte speciellt populära inom jägarkåren i stort.

Jasså får man inte det? Jag har uppfattat det som att vi mkt väl skulle få skjuta en räv vilken tid på året som helst om de skulle ex komma hem o angripa mina hönor? ( nu gör vi inte det men vi skulle få)och det gäller väl andra rovdjur också?

Jasså får man inte det? Jag har uppfattat det som att vi mkt väl skulle få skjuta en räv vilken tid på året som helst om de skulle ex komma hem o angripa mina hönor? ( nu gör vi inte det men vi skulle få)och det gäller väl andra rovdjur också?
Vildsvin får jagas dygnet runt men eftersom de vanligtvis är nattaktiva jagas de ofta på åtel nattetid.

• Jakttiden för vuxna vildsvin är 16 april till och med 15 februari.
  • Årsungar av vildsvin får jagas hela året
  • Suggor med kultingar är fredade
  • Att jaga vildsvin med hjälp av hund är tillåtet 1 augusti till och med 31 januari.

Sorry, jag hade fel. Arten som sådan är inte utrotningshotad, det jag for efter var nog de utsättningar som gjorts inom områden där Gemsen blivit utrotad, d.v.s. den har utrotats på vissa ställen...
Samma sak med varg, en mängd okunniga hävdar att vargen är utrotningshotad, men de flesta länder där det finns varg, där förekommer även laglig jakt på dem.

Jag kan hålla med dig om att det skulle behövas lite översyn, många gör det riktigt bra utan översyn men så finns det alltid de där som ställer till det, matar i överflöd och gör sig osams med grannar. Det enda jag är rädd för är att tillsyningskostnaden och tillstånden blir så pass dyra att man slår ut de små aktörerna som kanske är de som gör det bäst.
Ja, jag skrev ju "säljjakter över en viss omfattning i pengar eller tid", vilket skulle innebära att de små aktörerna, som har några få säljjakter om året som biinkomst inte skulle behöva söka något tillstånd.
Hur stort "stor omfattning" skulle kunna vara, tål att diskuteras.

De som behöver granskas här i grannskapet, har jakt som "big business".

De små aktörerna ställer helt enkelt inte till det.

Verksamheten med säljjakter har ju vuxit dramatiskt i mina trakter. Dels så finns det jaktbart vilt i stort sett året om numera, dels så finns det fler sorters klövvilt idag, och så finns det väldigt många jaktintresserade som bor i storstad.

Jag upplever att intresset för småviltjakt har blivit minimalt.

Du behöver ju rätt mycket förutom mark o jaktbart vilt för att framgångsrikt kunna sälja jakter. Du ska ha boende, vara serviceminded och ställa upp..för från ingenting kommer ingenting.
Men med vettigt boende, en smula gastronomisk kunskap + bra marker då kan du kanske ha ngt på g. Men knappast p 20 000 kvadratmeter ;)

Ja, jag skrev ju "säljjakter över en viss omfattning i pengar eller tid", vilket skulle innebära att de små aktörerna, som har några få säljjakter om året som biinkomst inte skulle behöva söka något tillstånd.
Hur stort "stor omfattning" skulle kunna vara, tål att diskuteras.

De som behöver granskas här i grannskapet, har jakt som "big business".

De små aktörerna ställer helt enkelt inte till det.

Verksamheten med säljjakter har ju vuxit dramatiskt i mina trakter. Dels så finns det jaktbart vilt i stort sett året om numera, dels så finns det fler sorters klövvilt idag, och så finns det väldigt många jaktintresserade som bor i storstad.

Jag upplever att intresset för småviltjakt har blivit minimalt.
Fast det är en sak vad vi tycker och anser och vad en eventuell tillsynsmyndighet skulle tycka, tyvärr är tillsyns så präglat av sunt förnuft hur gärna man än skulle vilja det.

Jag vet inte hur du menar att intresset för småviltjakt har minskat? Det har blivit svårare att få till rena småviltsjakter, det är inte längre så roligt att gå ut med hunden och jaga småvilt med hagelgeväret när man vet att hunden lika gärna kan komma med vildsvin. Men ska man jaga med kula så kräver det en helt annan jakt med större säkerhetsavstånd, tydligare var man går och står och helt plötsligt är jakten en uppstyrd vildsvinsjakt istället.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 692
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 859
Övr. Katt Hej, Min kattunge är nu ca 19 veckor och har så klart väldigt mycket energi och behöver aktiveras. Jag går ut med honom flera ggr om...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Rosett
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 591
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer