lodräta sitsen- skänklarna, "knäslut"?

lizan

Trådstartare
Moderator
lodräta sitsen- skänklarna, \"knäslut\"?

knäslut sägs ju vara "ute" och i sverige hörde jag alltid ridlärarna på ridskolan säga att man skulle släppa i knäna, även här har jag sett mycket om att knäslut är inget man ska ha längre.

men nu undrar jag om jag totalt missuppfattat vad knäslut är, eller om knäslut verkligen är så fel?

jag pratar bara om den lodräta "dressyr"sitsen.

första gången på ridskolan när det verkligen började gå bra och jag började kunna få hästarna lite i form var när jag red för en ridlärare som var benhård med sitsen. och tvingade oss att sitta upprätt och framför allt vrida om låren. när jag slutade rida för henne blev sitsen sämre och som ett brev på posten kom svackan i ridningen.

och om man vrider om låren på det sättet så hamnade ju knäna ganska "hårt" emot sadeln.

min instruktör här säger det samma. att jag måste vrida om låren och hålla knäna emot. att hela överskänkeln, inklusive knät, måste hålla om hästen och få bort hälen från hästen. som det är nu åker skänkeln runt mest överallt och jag gör klassikern med att skänkla med hälen.

när jag gör som hon säger blir hela skänkeln mer stabil, liksom sätet, och hästen går genast mycket trevligare.

om man ska släppa knäna såsom det pratades om (och visades) hemma i sverige så är det fysiskt omöjligt att vrida om låret.

vilket är "rätt" enligt er?
varför är knäslut så "ute"?

Re: lodräta sitsen- skänklarna, \"knäslut\"?

När jag lärde mig rida var det knäslut som gällde,mer än 40 år sedan,det innebar att man hade både över och underskänkeln i kontakt med hästen.
Inte den våta tvålen-effekten,dvs att man åker upp ur sadelen genom att trycka överskänkeln mot hästen.(Det är det som är ute,och alltid varit det)
Ett jämt naturlig avspännt tryck,som skapas av benens tyngd ,och av den muskelkraft som behövs för att uppväga tynden du lägger i stigbyglarna.
Då känner du hästens minsta rörelse,och du är fri att flytta skänkelläget,utan att skapa omedvetna låsningar i kroppen, inget flaxar och irreterar hästen.

Det är pinknödiglooken som är fel och ute men så har det alltid varit. Det är ett knäslut orsakat av att man trycke in knäna i sadeln utan att ha vridit om låren eller breddat sina ljumskar.

så enligt dig är varianten där man vrider om låren (som att man tar tag bakom och drar utåt/framåt) och att då knäna också kommer sitta åt, är rätt?

medans om man bara kniper med knäna är det fel?

jag ska ju självklart ha underskänkeln intill hästen också, men just nu sitter jag och skänklar med hälarna och vrider inte om i låren, så vi koncentrerar oss enbart på att få runt låret och bort med hälen.

det blir ju ett jämt tryck om vi bara står rätt upp och ner. men ska vi göra något börjar mina ben flaxa runt. om jag tänkte på att vara stark från höft till knä och hålla om extra hela den biten (så länge, som ett led på vägen).

det jag oftast hörde på ridskolan (och har sett på andra håll) var att knät skulle vara helt slappt och bara vara i lätt kontakt med sadeln. men om jag ska göra så, så sitter jag på rumpan, driver gärna med hälen och knät åker upp.

vrider jag om i låret sitter jag i bättre position med sätet och knäna KAN inte åka upp och jag KAN inte driva med hälen (så länge jag lyckas hålla låren omvridna förståss... :p )

det är ju en hel vetskap det här.
o himla intressant.

o himla rörigt blev säkert det jag skrev nu! :rofl:

Jag tror att man helt enkelt har formulerat om sig eftersom många ryttare tolkade 'knäslut' som att man skulle knipa sig fast med knäna till varje pris. Du ska ha en lätt kontakt med hela benet, men knäkontakten ska komma 'naturligt' och inte av att du använder dina muskler till att trycka in knäna mot sadeln.

Jag försöker oxå vrida om mina lår, men har man inte ridit så förut så är det ganska mödosamt :crazy: Jag har oxå fått från ridskolan att man ska "släppa" knäna och då får man ju en ganska flaxig underskänkel och hälen intill. När man ska börja rida med vridna lår måste man ju tydligen oxå ändra vinkeln på bäckenet enligt min ridlärare. Det är därför jag har lite problem med det...

fast jag är ju byggd sådan, att om jag vrider om mina lår så sitter knäna ganska "hårt", men jag kniper ju inte med dom...

men ändå, i sverige så har jag både sett och hört Väldigt Ofta att man ska släppa knäna helt.

jag hade fått till den biten ganska bra när jag red för en instruktör som var noga med det.. men när hon slutade så gick det ganska snabbt nerför...

hennes ersättare hävdade envist att skänkeln SKA ligga vid sadelgjorden. skitsamma hur sadeln ser ut så att man då har hälen 10cm framför den lodräta linjen... om man inte vill sitta PÅ framvalvet då förståss... :smirk:

men jag har klarat det förut så det ska väl gå an igen! :) nya tag på söndag! :bump:

Jag har inte ridit för någon förut som är noga med att påpeka att man ska vrida om låren föräns nu och det är ju synd. Jag märker ju själv hur mycket bättre jag sitter, jag har oxå hört det där med sadelgjorden och att jag då har mina skänklar för långt bak och andra säger för långt fram.

Det som är synd är att jag har svårt att få en regelbundenhet med den tränaren jag har nu eftersom hon jämt är så upptagen. Så antagligen ska jag byta till en annan och hoppas att hon kan vara lika mycket "på" mig om mina ben så att mitt bäckene kan ställa in sig rätt =) Men det är inte lätt, jag klarar det så länge jag bara ska tänka på det, men ska jag göra något annat så tappar jag det :crazy:

Håller med dig om att man har fått lära sig "fel" på ridskolan så jag har det också rätt mödosamt med att vrida om låret, krävs väl några år till innan det sitter avslappnat. Alltså när man vrider om låren tycker jag inte att man kniper med knäna utan de har väl större kontakt med sadeln men det är ju lårmusklerna som ska ta det mesta men jag förstår vad du menar.

Som de andra skrev så kneps det säkert en hel del med knäna förut utan att låret vreds om och då blir det ju väldigt spänt.

Men det är en hel vetenskap att vrida om låren men samtidigt vara avslappnad!

haha.. det där känner jag igen, så länge man bara får koncentrera sig på det fungerar det hur bra som helst, men så fort något mer ska in, så försvinner det! :D

jo nej jag kniper ju inte heller med knäna när jag vrider om egentligen.

men det känns ju nästan så efter allt prat om att släppa knäna helt.. :p

Liknande trådar

Dressyr Nu behöver jag dressyrbukes kunskaper igen. Dels undrar jag lite allmänt, men även lite mer specifikt. Hur sitter ni? Har ni benen... 2 3
Svar
44
· Visningar
5 468
Senast: educat
·
Z
Träning Lite funderingar bara :) Vad har egentligen hänt med den lodräta dressyr sitsen? Ni vet.. axlar, höft och häl i en lodrät linje? Och... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 506
Senast: Solis
·
N
Träning Hur gör ni när ni ska tala om för hästen med sitsen att den ska sakta av eller stanna? Hittills har jag sett till att bli tung i... 2
Svar
26
· Visningar
4 425
Senast: Mysaan
·
Träning Jag har lite olika frågor som jag hoppas att ni lite kunnigare kan svara på.Vet inte om tråden passar här, men jag chansar. ;) Hur...
Svar
4
· Visningar
770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka