Bukefalos 28 år!

S

Svensson

Jag lånade en tråd om choklad och lök tidigare för att fråga om det bara är rå lök som är farligt men fick inget svar. Så jag skapar en ny tråd: Är det även farligt att ge hunden köttbullar och korv osv. som innehåller lök? Dvs. är det bara rå lök som är farligt eller måste man se upp med att hunden inte får i sig tillagad mat som innehåller lök?

Jättetacksam för svar - vintisen håller på att få köttbullsabstinens!
 
Bara det inte är några stora mängder lök hunden får i sig så ska det väl vara ok. Samma med choklad. En liten bit choklad till hunden är ju ingen fara medan en hel chokladask är betydligt värre!

Så en korv eller några köttbullar med innehållande lök gör nog inget.
 
En liten bit choklad är visst farligt. Giftet Teobromin som finns i chokladen lagras i levern på hunden, så en lite bit då och då kan vara döden för en hund. Så tänk att varje gång du ger din hund en chokladbit så ger du din hund en liten bit gift. Varför ska hunden äta choklad när de finns så mkt annat gott man kan ge sin vän?


Lök är inte heller bra att ge, även om det är i liten mängd så är det inte bra för hunden.
 
fick en liten tanke. det giftiga ämnet i chokladen, är det bundet till fettet? ämnen som är vattenlösliga brukar nämligen vara lättare för kroppen att bryta ner, så rimligtvis borde det vara så att om det giftiga ämnet i löken är vattenlösligt så skulle det inte lagras? alltså att det skulle vara ok att ge små mängder ofta?
 
önskar du kunde säga det till min sambos kompis som hela tiden tjatar om att han ska ta med sig choklad till vovven. Han verkar inte alls förstå hur det kan vara farlig hur mycket jag än förklarar för honom. :( Han verkar tycka vi är löjliga, och de hundar han har gett choklad har minsann inte dött!
 
haha, det är väl typiskt män att vara så. ingen har minsann inte något när han .. osv. -himlar med ögonen- så klassiskt! :D
 
Lök lagras inte kroppen, så som choklad gör. De små mängder som finns i köttbullar är inte farligt, om du inte ger hunden massvis ;) med köttbullar.
 
Tack för alla svar! Men de är ju inte riktigt svar på det jag undrar över. Alltså: Till och med "lite" (läs beroende på hundstorlek osv.) rå lök är ju farligt. Frågan är dock om "det farliga" i den råa löken försvinner vid tillagning eller inte.

Finns det således någon kunnig som kan svara på om ÄVEN kokt/stekt lök kan ge akut anemi?

Sedan tycker jag att det är lite konstigt att jämföra lök med choklad. Teobromin ger väl ändå inte akut anemi? Det blir ju som att jämföra äpplen med päron. Bara för att lite choklad är farligt eller inte farligt behöver ju inte detsamma gälla för lök.
 
Ja det är ju en bra idé :idea:. I dagsläget sitter jag och pillar ut lökbitarna innan hon får (hemlagade, så bitarna är ganska stora) och det är ju lite jobbigt.

Men jag tycker ändå att det skulle vara bra att veta vad som gäller för lök. Vintisen är ett riktig gourmet och matvrak och lyckas ofta charma (ibland stjäla :o) till sig diverse gotterier som korv, köttbullar, grönsakspaj osv. från allehanda folk så fort man vänder ryggen till. Och det är ju bra att veta om man skall kasta sig in i bilen :cry: och åka till veterinären när vintisen har stulit en portion lökpaj (eller om det bara kommer lukta förj%vligt av lökfis i lägenhet dagarna efteråt ;)).

Och akut anemi är ju inte att leka med. En bekant har en dalmantiner som med nöd och näppe överlevde efter att han hade lekt "dra upp lök ur trädgårdslandet".
 
Är det förresten någon som vet vad i löken som är farligt? Jag har spekulerat i syran - och mycket av den försvinner ju vid tillagning.
 
Jag gjorde det enkla och sökte på anemi+lök+hund och hittade följande:

"ALLA sorters lök är giftigt för hundar, alltså både de vi använder i maten och de vi planterar vi våra trädgårdar. Det ämne som orsakar detta heter tiosulfat.


Det spelar ingen roll om eller hur löken är tillagad, den är giftig i alla fall.


Lök ger hemolytisk anemi och det betyder att de röda blodkropparna i blodet förstörs. De får alltså blodbrist. Därför är det svårt att se på en hund om de blivit lökförgiftade innan det är riktigt allvarligt. De får sämre ”kondis”, men inte beroende på minskad muskelmassa utan pga. av att blodet inte längre kan frakta tillräckligt med syre. Om de fått i sig en stor mängd på en gång så färgas urinen röd av det hemoglobin som inte längre finns inneslutet i blodkropparna.


600 gram lök kan ge förgiftningssymptom hos en 10 kilos hund. Men lite lök varje dag, tex. vitlök mot fästingar kan ge en skada på blodet som inte syns. En tesked vitlökspulver om dagen är alltså inte att rekommendera. Vitlök är dock mindre giftigt och der krävs större mängder av det än andra lökar för förgiftning."

Men tack för alla svar!
 
Hmmm... Har haft min hund på diet några dagar efter lite akut gastrit med kräkningar. Han har då fått kokt ris och kyckling, och i all välmening, för att göra det lite mindre "torrt" (vovven är rätt kräsen oxå) värmde jag lite grönsaksbuljong och hällde över. Jag förstår ju nu att jag säkert gjort vovven en stor otjänst (och mig själv!!!) eftersom det med all säkerhet ingår lök i den där grönsaksbuljongen :eek:. Jösses, ännu en sak att oroa sig för nu alltså, förutom eventuella autoimmuna sjukdomar som jag skrivit om i en annan tråd. Jaja, choklad har han iallafall inte fått :crazy:
 
det krävs nog lite mer än det lilla som eventuellt finns i en grönsaksbuljongtärning för att det ska skada hunden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 236
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack...
Svar
9
· Visningar
978
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Hej! Finns det någon foderkunnig här? Sitter och kollar foder till min valp som kommer i veckan. Jag gillar egentligen att ge rå mat...
Svar
6
· Visningar
1 272
Senast: AraSlei
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 613
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp