löner, fackets direktiv??

E

_eeky_

Kollat på Kommunals hemsida på minimilöner, där står som följer:

Stallpersonal Ridhus och Travtränare
31/3-2008

16 år....12 510
17 år....13 665
18 år....16 780


Till min fråga, jag är 22 år, är det då samma lön som för 18-åringar?? Sedan undrar jag även om lönen stiger ifall man har hästskötarutbildning? Självklart förstår jag att man själv får förhandla om lönen i slutändan, men bra att ha lite riktlinjer...
Har mailat Kommunal och frågat men eftersom stallet i fråga ej har slutit kollektivavtal med facket kunna de inte svara på mina frågor... :crazy:

Super-tacksam för svar och funderingar!
 
Sv: löner, fackets direktiv??

Frågan är om den arbetsgivaren är villig att gå efter Kommunals avtal... Har du frågat om detta?
 
Sv: löner, fackets direktiv??

Jag har blivit erbjuden lite över denna lön. Om det var det du menade, att de går med på att betala den lönen?
 
Sv: löner, fackets direktiv??

Det var det jag menade!

Egentligen är väl lönerna satta utifrån att man har adekvat utbildning, men man kan ju ha skaffat sig erfarenheten utan skola så att säga.
 
Sv: löner, fackets direktiv??

Jo det är sant. Lägger större vikt på den andra frågan, hur det är med åldern. Angående utbildning är det ju en fråga om vad man prioriterar som arbetsgivare. Någon med stor erfarenhet av hästar men ingen utbildning inom området, eller någon som läst sjukvård, anatomi, foderlära osv. Då kan det ju vara en fördel att ha av båda delar! ;)

Väntar fortfarande på ifall nån kan svara på frågan om åldern! :laugh:
 
Sv: löner, fackets direktiv??

Om det finns kollektivavtal på en arbetsplats måste arbetsgivaren hålla sig till vissa givna regler. Kollektivavtalet anger bland annat: minimilön (mindre än så får du inte tjäna - men gärna mer!), lönehöjning (oftast en gång per år), reglerad arbetstid samt ersättning vid semester, obekväm arbetstid och övertid. Kollektivavtalet ger dig också skydd om du blir sjuk eller skadar dig på arbetet. Dessutom garanterar avtalet att arbetsgivaren betalar in till din pension.

Finns det ej kollektivavtal är arbetsgivaren ej bunden till ovanstående och då gäller alltså ej minimilöner.

Hur som helst så om du är 22 år och arbetar på ett ställe med kollektivavtal så skulle du haft en minimilön på samma summa som en som fyllt 18 år om det är den högsta åldersgränsen som finns angiven. Erfarenhet och utbildning räknas in i löneförhandlingen och det kan ge mer betalt om man har ett kollektivavtal.
 
Sv: löner, fackets direktiv??

Ok, tack för ditt svar! Nu har ju inte arbetsgivaren ifråga kollektivavtal, men jag har tur som hittat ett seriöst ställe som ändå kommer gå efter de riktlinjerna!
 
Sv: löner, fackets direktiv??

Angående ålder så är det som så att är man över 18 räknas man som vuxen och förväntas kunna ta fullt ansvar. Det är bara när man inte är myndig än som det är skillnad i lön i förhållande till ålder. Därefter handlar det mer om erfarenhet och utbildning.
 
Sv: löner, fackets direktiv??

jag jobbar som hästskötare/stallansvarig på en ridskola i västergötland. jag har ingen hästutbildning men kommer från en hästfamilj och har hållt på med hästar sedan jag kunde gå. jag har rätt till 109 kr/h men om jag hade utbildning skulle timmpeningen vara högre...vet dock inte vad den ligger på
 
Sv: löner, fackets direktiv??

Du skriver "jag har rätt till 109 kr/h", betyder det att du har mer eller mindre än summan ifråga?
Om man som stallansvarig erbjuds den lönen måste jag ju säga att det jag blivit erbjuden är bra att nöja sig med! Speciellt som det bara är extrajobb... :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej jag letar och letar men finner inte vad lönerna ska vara, jag hittar bara höjningen... Kommunal har slutit avtal med Almega...
Svar
9
· Visningar
2 212
Senast: nocki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp