Löper för 5 gången i år!

P

Pyrusan

Japp, min 1 ½ åriga honkisse löper igen. För 5:e gången.. :crazy: Hon mjauar och mjauar och mjauar.
Hur ofta löper era unga katthonor? Är det normalt med 5 ggn/år??

Vi ska ta en kull på henne om något år, så kastrering är inte ett val.
P-piller funkar inte. Det tar 1 timme innan vi får i henne ett piller (har då hundra nya rivmärken på händer och armar) om hon ens kommer fram från sitt gömställe.. :(
 
5 ggr/år är ganska så sällan. Min hona löpte varannan vecka innen vi började med p-piller till henne.
Det finns inte så mycket att göra om hon inte kan ta p-piller. Det bästa vore ju att få henne arad så fort som möjligt, men om hon ändå löper så pass sällan så kanske ni kan stå ut? Då är det heller inte lika jobbigt för katten.
Hade hon löpt oftare hade det varit mkt jobbigt för henne, hon hade förmodligen gått ner mkt i kondition, eftesom de äter mkt sparsamt nder löpen,och risk för livmoderinflammation ökar också, eftersom "kanalen" är öppen.
Men, som sagt, eftersom hon löper såpass sällan och det är så jobbigt att ge henne piller så får ni väl helt enkelt låta henne löpa tills det blir dags för parning.
 
Är det sällan? Nu har hon som sagt löpt 5 gånger hittills i år så det lär ju bli fler gånger, men veterinären sa att det vanligaste är att de löper 3 ggn/år!
Vilket är lite skillnad! :eek:
Jag blev bara rädd att hon hade någon hormonstörning.. :crazy: :o
 
Så här fungerar det generellt:

Honan löper i omgångar av 5-6 gånger, ca en vecka per gång med en-två veckors vila mellan. Sedan säger kroppen ifrån, då det är mycket, mycket jobbigt att ständigt löpa. Dessa omgångar varierar för individerna. Har din katt otur, är hon en sådan som kommer att genomgå dessa omgångar några gånger per år. Inte särskilt kul för henne. Din hona är bara 1,5 år, så ni kan alltså inte säga att hon nu har löpt färdig för ett år framåt!

Risken finns också, att när hon väl får ungarna, så har hon inte näring och krafter som hon bör få ha, att både föda upp och sköta ungarna.

I och för sig har vi djuren helt och hållet av egoistiska skäl. Men lite väl egoistiskt blir det att endast fundera på om just kattägarna kan stå ut. Katterna då? :cry:

Lämplig ålder att ta första kullen är vid 1,5 år. Kanske ni skulle anpassa er mera efter katten och planera in det nu. Ju äldre katten blir, desto stelare skelett samt naturligtvis att fertiliteten sjunker. Och sist men inte minst, det är jobbigt för katten att vara löpande i flera år utan ”utbyte”.

Eller att ta några skråmor och ge p-piller tills tidpunkten för kullen är mera lämplig. Både att vara löpande och p-piller har sina risker, men obekvämast för katten är att ständigt löpa.

Lycka till!
 
Jag har också en piller gangster, visserligen kastrerad men hon är utekatt och skall ju maskas emellanåt.

På med en tjockare jacka och handskar så slipper man riskera klösmärken, sen ett rejält tag i nackskinnet. Oavset vilken tablett så använder jag ingivaren som man får med de små droncit"pärlorna". Är tabletten för stor delar jag den i 2 eller 4 bitar så den går in i ingivaren.

Syrran hennes däremot är det bara att lägga på armen och säga gapa ;), ja nästan i varje fall.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 155
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 362
Senast: aiquen
·
Äldre Ja! Det är faktiskt redan dags för deltävling 3 i Melodifestivalen! Tiden går fort när man har roligt! Och på lördag får vi höra 8...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 991
Senast: Scata
·
Övr. Katt Vår katthona har gått på P-piller sen i somras då den senaste kullen var små. För några veckor sedan upptäckte vi att hon var tjock och...
Svar
16
· Visningar
1 980
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp