Bukefalos 28 år!

Lös benbit - Hur skulle ni göra? :/

C

Criks Pacific

Min häst blev akut halt i lördags förrförra veckan. Jag åkte in till klink på måndagen. Röntgenbilderna visade en lös benbit i höger bakkota (som antagligen funnits sedan han föddes). Den var cirka 0,8 mm så den var rätt stor. Allt pekade på att det var den som orsakade hältan.
Jag fick åka hem med metacamkur i fem dagar. Han står nu i sjukhage och promeneras i skritt på veterinärens inrådan.

Han haltar inte skritt nu och brallar lite i sjukhagen så han verkar ju inte ha så ont. Fast det gjorde han vär vi var på kliniken också iofs.
Men han är fortfarande lite svullen och varm. När man tar in honom så ställer han sig hela tiden med det benet mer under sig.

Två veterinärer har kollat på röntgenbilderna och tycker att den bordes tas bort. Det som är så svårt för mig är att min försäkring inte täcker den typen av skador så isåfall skulle jag få bekosta operationen själv. Den skulle kosta mellan 10 och 15 000 kr + en undersökning till då hela kotan ska bedövas.

Cricke (hästen) är en varmblodig travare. Det gör att de flesta tycker att det vore onödigt att lägga dom pengarna på honom. Men för mig betyder han så mycket mer, men det är ju ändå mycket pengar.

Veterinären sa också att det kan finnas en chans att han blir bra med långsam igångsättning, men det var inte säkert.

Så min fråga till er - hur hade ni gjort? :confused:
 
Sv: Lös benbit - Hur skulle ni göra? :/

Det känns konstigt att en benbit som han haft hela livet plötsligt gör honom akut halt.
Och 0,8 mm är inte särskilt stort.

Jag skulle inte operera i nuläget, utan avvakta, fundera och se.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 558
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 038
Senast: Bregen
·
Hästvård För att göra en relativt lång historia kort. Var in med häst till klinik hösten-17, halt på alla fyra. Mest h.f och v.b. Hög hälta bak...
Svar
15
· Visningar
2 258
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp