Lös i magen- tips mottages

O

Opi

Min häst är periodvis så lös i magen. Just nu rinner det och det svider på stackarn. Han står mycket pga skada. Liten hage men skrittas ca 50 min per dag. Står på torv som han tyvärr äter lite av. Jag vet inte direkt vad det är han inte tål men misstänker halmen.
Men jag får massor av tips vad jag kan ge hästen, känner ni till dessa?
* Ge risavkok
* Ge potatismjöl
* Ge A-fil
* Ge träck från frisk häst i 37 gradigt vtn blandat med vetekli, havre etc varannan dag 3 dgr.

Några andra tips?

Jag misstänker att det är halmen han inte mår bra av så det har jag slutat med igen. I övrigt får han
5,5 kg hösilage
4 kg hö
1,2 kg lusernhack
0,25 kg Lusernpellets
0,25 kg vetekli
0,2 kg Krafft Protein
1 dl foderjäst
Krafft Mineral Vit
Glucosamin (nån sa att hästarna kan få onmt i magen av det??)
Han har tidigare bara stått på hösilage utan problem.
Kan en häst bli lös i magen för det att den har ont någonstans??
 
jag kan inte säga varför din häst får det, för det vet jag inte... men det jag vet är att vetekli funkar... eller det gjorde det på min häst... om man inte blöter upp veteklin så jättemycket, utan bara fuktar den (den måste ju vara blöt så det inte fastnar i halsen, men inte som en soppa)
 
Du kan ju prova kraffts produkt MagTarm som finns att köpa bl.a hos Granngården. Det har funkat för mitt sto som är känslig vid foderbyten och miljöombyten, stabiliserar hennes mage på några dagar. Det bör funka om det är bakteriefloran som tillfälligtvis rubbats och behöver lite hjälp på traven.

/R

/R
 
Varför tror du att hon inte tål halmen? Vad är det för halm du har? Hurudant är hösilaget hon äter? Vet du kanske till och med TS'en så här på rak arm? Vad jag förstått så klarar inte alla hästar av att alla sorters silage. Spontant tycker jag att hösilaget skulle vara "boven i dramat" snarare än halmen.
 
Torrsubstansen är ca 60% på de balar vi har nu o kvaliten är väl ok. Men det är samma som förra året och då mådde han inte dåligt. Det är inte heller ngn annan häst i stallet som är dålig i magen o alla äter hösilage. Bara min som får så mycket hö. Få använder halmen som är korn o havre halm. Jag tycker den luktar lite skumt och det är svarta prickar på den??? Vet inte om det är naturligt för det ser inte ut som mögel. Men det känns som han blir sämre varje gång jag börjar med halmen igen. Men för säkerhets skull så minskade jag hösilaget 2 kg och ökade höet 2 kg igår...
Men det här med potatismjöl, någon som testat det?
 
Jag rekommenderar Aloe Vera!

Givetvis bör du kanske försöka reda ut din hästs foderstat ifall den behövs justeras.

Aloe Veran hjälper dock till med att rensa ur mag- och tarmsystemet från slaggprodukter och balansera upp ph-värdet. Beror din hästs lösa mage på obalans i bakteriefloran eller stressmage så kan Aloe Veran hjälpa. Den är dessutom helt naturlig och skonsam! :D :bow:

Om du är intresserad berättar jag gärna mer!


/Snorpan
 
min häst va lös i magen för ett par veckorsen... och då rådfrågade jag hos veterinären och en foderrådgivare... veterinären rekomenderade a-fil och vetekli.. men foderrådgivaren rekomenderade vanlig torrjäst... Kraffts MagTarm som det nu heter är ungefär samma sak som torrgäst fast det är utblandat med en massa andra grejer också.. och mycket dyrare...
jag gav min häst 2 påsar torrgäst på morgonen (2=100 gram 1 påse= 50 gram) och två påsar på kvällen.. efter fem dagar var hon helt okej i magen igen.... :)
 
Min häst har också varit lös i magen, och det ganska mycket. Har dock blivit mycket bättre efter att jag ställde honom på spån istället för halm. Och sedan tog jag bort betforen.

Jag provade allt innan: Filmjölk, Hälsofil, Ett medel jag fick köpa av vetrinären som jag just nu inte kommer ihåg vad det heter men det var svinsdyrt. Jag provade även potatismjöl och MagTarm.
 
köp bakteriebalans.

ge en mått om dagen,så binder magsäcken ihop sig igjen.
min häst går på dette när han blir dårlig.
det är rätt dyrt,279 tror jag för en månads bruk
 
Svarta prickar brukar tyda på mögel så jag skulle rekommendera att ta bort halmen! Man kan prova någon utav de andra kurerna som folk har gett förslag på för att skynda på tillfrisknandet eller så tar du bort halmen och väntar och ser om det blir skillnad. Blir det det vet du ju att det är halmen som är boven!
 
En liten fundering, bara: Har du analyserat din foderstat så att du vet att balansen energi/protein är bra? Jag ser att du ger flera proteinrika fodermedel.

Jag gav nämligen min häst, i all välmening, luzern för att han är kantig över rygg och rumpa (annars i fint hull). Men så "upptäckte" jag efter en tid att han inte hade lika fast och fin avföring som de andra hästarna i stallet. Jag provade att ta bort luzernen (han får ändå i sig tillräckligt energi + protein, enl. rekommendationer, med kvot ca 6 från hösilage och lite kraftfoder). Ganska omgående blev avföringen finare!

Om du kan misstänka att det är något i foderstaten rekommenderar jag att du provar att ta bort en sak i taget (börja t ex med halmen, som andra föreslår). Inom en vecka bör du märka en förändring, om fodret är orsaken.

Om du ger en väl balanserad foderstat och du inte märker skillnad när du tar bort olika delar, rekommenderar jag A-fil, 4-8 dl/dag.
 
Jag har analyserat foder. Vi har mkt dåligt med protein. Halmen tog jag bort direkt. Igår var han jättelös men jag gav honom A-fil med foderjäst o vetekli, ökade höet 3 kilo och minskade hösilaget 3. I morse hade det inte runnit något men avföringen i boxen var väl fortfarande rätt lös. Men det verkar som det är bättre. Jag ger ingen halm i fortsättningen. Tack för alla tips!
Men om man ger potatismjöl, hur mycket skall man ge? Hän väger 600 kg.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Min häst brukar bli lös i magen vid foderomställningar, som t.ex när betet är slut på hösten och man går över till hösilage och...
Svar
15
· Visningar
1 990
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Någon som har ett bra tips? Jag har en treåring som är ganska lös i magen av och till och har varit i några månader nu. Han har aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 665
Senast: Summerwind
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 617
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp