Bukefalos 28 år!

Lös skakel

L

lul

Jaha alla fix o trixare nu behövs tips o råd!

Min vänstra skakel är lite "glapp" det hela beor på att jag har teleskopskaklar o skaklarna är då borrade o fastsatt med två skruvar för att hålla allt på plats. och nu har då hålen i den vänstra skakeln nötts o blivit större, vilket gör att den skakeln blir lite högre än den högra. så hur gör man för att laga detta? kan man på nått sätt svettsa igen de gamla hålen o borra upp nya? eller ska man kanske borra nya hål framför eller bakom de gamla hålen, är det riskt då att skakeln blir för svag då det är för många hål borrade?

frostytrav2.jpg


skulle det tex gå korta skakeln nån cm för att borra nya hål eller är risken att han slår i vagnen om ni jämför på bilden ..
 
Sv: Lös skakel

Kan du plocka ut förlängningen? I så fall kan du svetsa på en bit extra material och borra om hålet i denna fastsatta del.Krävs nog att man slipar ner den "nya" delen något så den går in i "huvud"skakeln igen om man inte lyckas hitta en lika tunn bit förstås.
 
Sv: Lös skakel

Hej!

Du kan svetsa igen hålet, svets är "alltid" hårdare än materialet man svetsar i om man svetsar rätt. Problemet blir om du spiller svetsfog ner i skakeln.

Du kanske kan ha större bult?

Eller göra nya hål. Jag tycker då att du 2 dm att ta på innan han kan slå i vagnen.

Man kan även köpa bultförstorare (järnhylsa man trär över bulten)

Många idéer, men svårt att tipsa när man inte sett vagnen.
/jenny
 
Sv: Lös skakel

aha .. tackar för svaren! större bult går ej eftersom hålen på den "fasta" delen av skakeln är gängade o det är själva hålet i den lösa delen av skakeln som är utnött.

men om man gör nya hål, blir skakeln svagare?
 
Sv: Lös skakel

Dra bara ut skakeln och gör ett nytt hål i den innre. Vet vad du har för typ av bult så det kommar att fungera! det gamla hålet kan vara kvar.
Jag har gjort så på ett antal giggar och det har fungerat bra.

Om du kortar skakeln tänk på måttet från svängel till has enligt TR.
Några 2 dm kan du inte korta som någon skrev han är redan ganska nära vagnen och det skall ju finnas utrymme till att gallopera.
/M
 
Sv: Lös skakel

hmm .. behöver liite förtydligande .. ska jag alltså bara borra ett nytt hål och förlänga/korta skakeln? .. och hrm .. vad säger TR? är det 50cm från has till svängel, låter långt? :angel:
 
Sv: Lös skakel

Men han har ju rätt bra med plats under vagnen också. Kör i full galopp och se hur nära han kommer nu.
 
Sv: Lös skakel

För storhäst är det 50cm, vet tyvärr inte om det är något annat mått för ponny. Det räcker ju om du länger el kortar ca 2cm då har det nog ingen större betydelse.
Du har ju ingen broms så glöm inte att kolla så det inte tar i när ni kör fort i nerförsbake. (Bara risk om han är nära vagnen nu)
/M
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp