Lösa hästar?

WaterLily

Trådstartare
Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på landsbygden, där jag också har mina hästar hemma på gården.

Närmsta grannen (som ligger så att säga mitt emot min gård, är en bit emellan men vår mark/hagar gränsar mot varandra), har en privat ridskola på sin gård med ett tjugotal hästar och ponnyer. Jag reagerade direkt på att hennes staket är i fruktansvärt dåligt skick - stolparna lutar värre än lutande tornet i Pisa, hon har skarvat med balsnören vissa sträckor och när trådar blåst ner så får de helt enkelt ligga nere. De stänger inte grindarna ordentligt utan översta grinden kan helt sonika ligga nere dag efter dag och då är hästarna bara instängda med den understa tråden. Hon har också väldigt lite mark till alla sina hästar (egen mark är 1,5 hektar, sen lånar hon en mindre hage av en annan granne.)

Till problemet - hennes hästar kommer lösa, jämt och ständigt. Redan första veckan som nyinflyttade så var jag tvungen att återlämna en förrymd ponny, som sprungit till mina hästar och försökte sparka mitt föl genom staketet. Sedan har det fortsatt, och det har varit minst en incident i veckan. En av ponnyerna har dom lösa jämt på gården, med motiveringen "han vill inte vara här, så vi har honom lös." Vi har gott om bete till våra hästar medan hon har i princip inget, så hennes hästar sticker ofta över och försöker hänga vid våra hästar. Det har gått så långt att jag behövt stängsla med en extra tråd - inte för att hålla in mina hästar, utan för att hålla ut hennes hästar!

Hon har heller ingen el på sina staket, och verkar inte vara särskilt intresserad av att ha hästarna inne i hagarna. Kulmen kom när jag en kväll såg att hon hade två hästar lösa som sprang som galningar längs min hage och stressade upp mina (det stegrades mot staketen och var allmänt kaos), och jag gick därför bort och knackade på hos henne och påpekade problemet. Det är inte första gången som jag pratat med henne om hennes lösa hästar, men ofta får man prata med någon stalltjej eftersom ridskolechefen/ägaren "inte är hemma".
Den kvällen utspelade sig följande konversation:

Hon ser mig genom rutan till dörren, och så fort hon öppnar dörren säger hon med ett hånleende och en "lilla gumman då"-attityd:
"Nämen, har vi någon lös häst igen?"
Då förklarar jag att det är två hästar som är lösa och att jag vill att dom fångas in. Hon säger då att hon inte har tid (!?) och att hon håller på och hjälper sin mamma upp ur badet. Jag säger att jag förstår och att isåfall vill jag att hon kommer ut så fort hon är klar och tar hand om sina hästar då, och att jag vill prata med henne om att det har varit väldigt mycket lösa hästar. Då blir hon arg, och muttrar något om att vi är så "tjuriga och griniga." Jag blir då arg tillbaka, och undrar om hon tycker att det är tjurigt och grinigt att vi kommer och påpekar att hon har hästar som springer lösa, och som lika gärna kunde bli påkörda ute på vägen? Jag fortsätter, kanske lite fånigt, med att fråga henne vad hon tror att länsstyrelsen skulle tycka om hennes staket? Det tar skruv, och hon ändrar attityd helt och hållet och påstår att dom ska byta staket och att hon förstår hur jag känner. Sen slänger hon igen dörren i ansiktet på mig och försvinner. Jag går tillbaka till min familj, som försöker hålla bort hennes hästar ifrån mina hagar, och det dröjer en halvtimme innan hon dyker upp, tätt följd av sin familj som hon skriker och vrålar på. De tar in varenda häst och sen får hästarna inte gå ut på flera dagar (!).
Det här var några veckor sedan, och än har hon inte gjort ett skit åt staketen.
Min sambo mailade då länsstyrelsen och bad dom komma ut och titta på hennes gård, men vi fick aldrig någon respons och jag tror inte att dom har varit ute. Hon har även gjort lite andra saker, som att ha hästar ute dygnet runt på vintern utan lösdriftshall eller vindskydd men det märks ju inte nu på sommaren förstås.

För några dagar sedan så hör min familj (jag var inte hemma) hovslag ute på gårdsplanen, och då ser de hur ridskolechefen leder tillbaka en häst (hingst?) och hur hon knatar på så snabbt som möjligt för att vi inte ska se henne. När vi kommer ut sen så är det djupa hovspår över hela vår gräsmatta, där hennes häst sprungit fram och tillbaka.

Deras hundar är även här och springer väldigt ofta, särskilt den ena, men som tur är så uppskattar våra hundar sällskapet så det gör väl inte så väldigt mycket. I början gick dom hit och hämtade hunden igen, men numer så skiter dom i att hämta den. Men det är klart att det är lite underligt, när folk kommer till oss och hälsar på så låter det så här: "Det här är vår hund xx och vår andra hund xxx... och det där är grannens hund". Så ofta är den här! :grin:

Vad skulle ni göra? Jag fattar inte att hon kan få bedriva en ridskola med den standarden som hon har på allting. Men det är en liten ort och hon har bott här länge, så folk blundar väl antar jag. :crazy:
 
Sv: Lösa hästar?

Jag tycker absolut inte att detta är ok. Dessutom så är det väl regler på att staketen ska vara tillräckliga för att hålla hästar inne i hagen?
Lösa hundar är inte heller ok om de stör di familj/gård/djur vilket det gör oavsett om det är possitivt eller negativt.

Hagstängsel som är i sådant dåligt skick också, är hon inte rädd att hästarna rymmer?

Ta inte för givet att det är en hingst hon ledde hem, tror inte hon skulle ha en hingst på ridskolan när de rymmer så ofta och stona o hingstar kommer löst.
Men om det är en hingst så säg att hon får betala för varje gång den kommer- ifall någon blivi dräktig.

Kan du inte göra ett avtal du tvingar henne att skriva på?
Alla skador hennes hästar eller hundar orsakar ska hon betala, varje gång de kommer till din gård ska hon betala en liten summa, det kanske skrämmer henne och gör därför ecventuellt någonting åt hennes förskräckliga hagar?

Eller fortsätt anmäla. Fotografera alla händelser du ser. Skriv datum och kloclslag på papper..
Visa upp för länstyrelsen.

Ursäkta stavfel, skriver på mobilen..
 
Sv: Lösa hästar?

Ring polisen nästa gång hästarna är lösa. Berätta när de kommer ut att det är ett återkommande problem och att det är anmält till Länsstyrelsen. Att det innebär fara för människor och andra djur att ha dessa hästar lösa. Att det innebär skador på er fastighet (staket och gräsmatta så här långt).

Fånga in hunden och lämna in den till Polisen. Det kostar några sköna tusenlappar att lösa ut den, kanske det kan ta skruv?

Ni har gjort henne uppmärksam på problemet. Vill hon inte lösa situationen, får hon i alla fall ta ansvar för den. För dagbok, fotografera och var noga. Då håller det i rätten. Skriv gärna ett brev där ni sakligt påtalar situationen, och längst ner skriver ni också "Kopia skickad till Länsstyrelsen för kännedom".
 
Sv: Lösa hästar?

Håller med!
Jag hade talat om att det blir nästa lösning på problemet om hon inte vill åtgärda att hennes djur rymmer till er hela tiden och kan orsaka skada både på er fastighet samt personskada i värsta fall.

Jag hade blivit tokig av fula racerspår i gräsmattan..åtminstonne om det händer hela tiden.
Jag hade tillsvidare hägnat in hela min tomt för att markera att jag inte vill ha dem där..hennes hästar får väl härja någon annanstans lösa.., flera trådar för hundarnas skull också så kanske hon fattar..

Sen hade jag tydligt talat om att jag kommer att kräva ersättning om någon av mina djur skadas..värst är väl att hon inte verkar ha tänkt på att även människor utsätts för fara :crazy:¨

Hennes djur är ju en olägenhet och det är inte okej...är det grovt kan hon ju bli av med dem..
 
Senast ändrad:
Sv: Lösa hästar?

Det kostar ju inte så jättemycket heller att sätta staket kring ca 1,5 hektar.
Det behöver ju inte vara trästaket med slanor, järntråd med ett elband överst som synliggörare och plaststolpar håller de flesta hästar inne OM elen fungerar som den ska.

Verkar ju som de som har denna ridskola verkligen är fel ute.
 
Sv: Lösa hästar?

Jag skulle ringt Länsstyrelsen och pratat med dem. Dessa förhållanden är inte ok någonstans. Visst är grannsämnan viktig när man bor på landet, men detta är inte acceptabelt. Grannarna verkar ofattbart ansvarslösa och när de dessutom har verksamhet på sin gård har de ännu mer ansvar gent emot sina kunder. Ring!
 
Sv: Lösa hästar?

Jag håller med, och vill tillägga: grannsämja är inte att en part tar skit medan den andre struntar i vad som händer. Bägge parter ansvarar för grannsämja, annars kommer det aldrig att bli något med just grannsämjan.
 
Sv: Lösa hästar?

Jag håller med, och vill tillägga: grannsämja är inte att en part tar skit medan den andre struntar i vad som händer. Bägge parter ansvarar för grannsämja, annars kommer det aldrig att bli något med just grannsämjan.

:bow::bow::bow:

TS,jag skulle anmäla igen! Det funkar ju uppenbarligen inte med att ha pratat med henne själv... Du kan ju börja kräva skadestånd varje gång hästarna är där och förstör något? Skriv även upp i ett block hur när det händer,alltså tid,datum,sen när dom blir inplockade igen. Då har du på papper hur pass stort problem det faktist är.

Jag skulle vara galen!
 
Sv: Lösa hästar?

Ring Länsstyrelsen, vill man anmäla så behöver man inte tala om vem man är även om det i ditt fall kanske är nödvändigt med namn för att kunna berätta hela historien. Vet du om hon öht har tillstånd för sin verksamhet.
 
Sv: Lösa hästar?

Tycker du fått bra tips.

Hur stor är din chans att kunna hägna in din mark (hela gården) så att hennes hästar inte kan komma in där?
 
Sv: Lösa hästar?

Kl

Om man sätter en tråd utanför sitt staket och de lösa hästarna skadar sig på den, kan man på något vis blir skyldig till det? Tex om man bara har plaststolpar och ingen el eller liknande som hade ansetts som ett dåligt staket om man enbart använde de till sina egna hästar?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 625
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 364
Senast: Hedinn
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 068
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp