Lösa hästar....

Jag tror det är svårt att hävda att stängslen fyller kraven i djurskyddsförordningen om hästarna ideligen tar sig ut ur hagen.

Visst kan hästar gå lösa på ens egen mark, men samtidigt ska ju sådant de kan skada sig på hägnas in och de får förstås inte orsaka olägenheter för grannar. Det är ju tom så att det är strikt ansvar för markskador orsakade av betesdjur, även om hästarna släppts ut av någon annan (bärplockare tex) så är man ersättningsskyldig för söndertrampade trädgårdar och liknande.
 
Jag tror det är svårt att hävda att stängslen fyller kraven i djurskyddsförordningen om hästarna ideligen tar sig ut ur hagen.

Visst kan hästar gå lösa på ens egen mark, men samtidigt ska ju sådant de kan skada sig på hägnas in och de får förstås inte orsaka olägenheter för grannar. Det är ju tom så att det är strikt ansvar för markskador orsakade av betesdjur, även om hästarna släppts ut av någon annan (bärplockare tex) så är man ersättningsskyldig för söndertrampade trädgårdar och liknande.

Samtidigt så finns det en lag som säger att om man vill ha sina odlingar ifred så får man stängsla in dem.
Strikt ansvar har jag mkt svårt att tro att man har, det går ju helt emot den lagen...
 
En normalt funtad människa är rädd om sina hästar o vill inte ha dem lösa på bygden. Samt så tar man den hänsynen mot grannar, att inte behöva få sina trädgårdar söndertrampade. Jag har hästar, egen gård men vill inte ha mina egna på gräsmattan. Och då givetvis inte andras heller. Och att då gång på gång utsätta grannar är riktigt illa. Då uppfyller man inte sina krav på en bra djurhållning där det innebär att ta väl hand om sina djur.
 
Gå och knacka på hos grannen.

Gå över till grannen spendera 4 timmar med att jorda staketet, kolla staketet så att tråden inte ligger mot grund. Kräv därefter eventuellt att grannen skaffar nytt el-aggregat eller nya trådar.

Rätt vad det lider är det Du som har lösa hästar eller fånghäst eller kolik eller något, trasig kärra kanske, dålig hovis eller veterinär.

Sluta polisanmäl och gnälla på forum. Var snäll och hjälp till eftersom grannen uppenbarligen har problem.
Det slutar bara med att man får ta hela ansvaret för grannarnas djur.
Det är ju så praktiskt att någon annan tar hand om det.
Så nej det är inte en bra idé.
 
Då pratar vi nog om olika lagar helt enkelt.
Möjligt. Kommer inte ihåg exakt år men ca 25 år sedan det togs bort. Förr när det inte fanns så mkt bilar mm (på 1950 talet) va det vanligt att djur gick lösa o då va det vanligt att man hägna in för att slippa andras djur. Dock ser inte samhället ut så längre.
 
Möjligt. Kommer inte ihåg exakt år men ca 25 år sedan det togs bort. Förr när det inte fanns så mkt bilar mm (på 1950 talet) va det vanligt att djur gick lösa o då va det vanligt att man hägna in för att slippa andras djur. Dock ser inte samhället ut så längre.

Nej precis. Det är ju jättedumt att ha sina djur på det sättet idag. Men finns lagarna kvar så gäller de ju fortfarande, oavsett vad man tycker om dem.

Tydligen ska den här lagen ha sitt ursprung i ännu tidigare sekel.
 
Nej precis. Det är ju jättedumt att ha sina djur på det sättet idag. Men finns lagarna kvar så gäller de ju fortfarande, oavsett vad man tycker om dem.

Tydligen ska den här lagen ha sitt ursprung i ännu tidigare sekel.
Jo men jag hävdar att ingen lag styrker den djurhållningen. Så inte bara något jag tycker.
 
För att få ha djur på fäboddrift krävs rättigheter och att de hållits i hävd. Förutom t ex i Dalarna är det inte många ställen det lever kvar, sista sätern i Värmland är tex inte i drift sedan många år.

Däremot kan det förstås finnas krav på stängslingsskyldighet enligt ägofredslagen, men jag är tveksam till hur detta tillämpas. Halva stängslet var om man har gränsande betesmarker kan säkert fungera, men jag tror det är svårt att kräva att grannen som inte har djur ska stå för 1/4 av stängslet i ägogränsen.
 
Det finns verkligen folk som inte borde ha häst, man måste ta såpass hand om hästarna att man stängslar ordentligt. Eftersom grannen inte själv gör någon förbättring bör du ringa polisen varje gång de är lösa. Har också haft problem med grannars hästar och inte anmält och det är tyvärr bara en själv det straffar i slutändan.
 
Jo men jag hävdar att ingen lag styrker den djurhållningen. Så inte bara något jag tycker.

Jag önskar att jag hade sparat ner den lagen så att jag hade kunnat visa den, men tyvärr gjorde jag inte det. Och jag är för lat för att leta reda på den.
 
Jag har hägnat in hela min tomt eftersom jag måste hålla vildsvinen borta. Trots allt är det vilda djur.

Men om grannens hästar sprungit runt här, utanför den inhägnaden, hade jag ändå inte uppskattat det.
 
Jag önskar att jag hade sparat ner den lagen så att jag hade kunnat visa den, men tyvärr gjorde jag inte det. Och jag är för lat för att leta reda på den.

Den lilla skriften Hägnader och stängsel i kulturlandskapet finns för fri nedladdning på nätet, där kan du läsa att detta förändrades 1857.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 410
Senast: Sootie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp