Lösdrift - kyla, köldridå, gammal hosthäst - min oro

Ajabaja

Trådstartare
Mitt första år med hästarna på lösdrift och det är nu -15C och oron har satt igång...

Anledningen till att de står på lösdrift är främst att min gamla ponny har luftvägsproblem (allergisk mot mögel och trånga luftvägar), och hostan har varit helt borta sedan betessläppet i juni. I nuläget är han dock något rosslig och får kortison i mask, trött men i övrigt i gott mod dvs äter, ingen feber eller hosta osv. (Kollad av vet för en vecka sedan.) han är gammal men i ett bra hull, rejält med päls och verkar ha trivts bra ute tills nyss när han blev lite dålig. Detta lilla sjuktillstånd ökar ju min oro.

Ligghallen har tre väggar rejält halmad, hö i hönät, ligger bra till så det inte blåser in i den.
Men det är -15C kallt! Förra året gick de utan täcken i -15, men det var ju på dagen och då var gamlingen helt fräsch.

Så till mina frågor: Blir det någon gång för kallt att ha hästarna ute? När stallar ni in i så fall? Är era ligghallar något varma? Vad används en köldridå till egentligen? Täckar ni någon gång mer än vid nederbörd? Klarar de sig verkligen i kylan bara de har fri tillgång på hö?

Jag vågar inte täcka för jag är orolig att denna decimetertjocka björnpäls blir tillplattad och förlorar sin funktion. Jag vågar inte stalla in dem ifall gamlingen får det knepigare med den sämre luften då. Men hur bra är det egentligen med svinkall luft i rossliga lungor?

Kanske ligger tråden fel, men det hela handlar mest om att ha häst på lösdrift, själva byggnaden och min oro. Min gamla häst sjukdomstillstånd diskuteras med veterinär, dock jagar den ju på min oro för vad en häst kan klara av för kyla.
 
Mitt första år med hästarna på lösdrift och det är nu -15C och oron har satt igång...

Anledningen till att de står på lösdrift är främst att min gamla ponny har luftvägsproblem (allergisk mot mögel och trånga luftvägar), och hostan har varit helt borta sedan betessläppet i juni. I nuläget är han dock något rosslig och får kortison i mask, trött men i övrigt i gott mod dvs äter, ingen feber eller hosta osv. (Kollad av vet för en vecka sedan.) han är gammal men i ett bra hull, rejält med päls och verkar ha trivts bra ute tills nyss när han blev lite dålig. Detta lilla sjuktillstånd ökar ju min oro.

Ligghallen har tre väggar rejält halmad, hö i hönät, ligger bra till så det inte blåser in i den.
Men det är -15C kallt! Förra året gick de utan täcken i -15, men det var ju på dagen och då var gamlingen helt fräsch.

Så till mina frågor: Blir det någon gång för kallt att ha hästarna ute? När stallar ni in i så fall? Är era ligghallar något varma? Vad används en köldridå till egentligen? Täckar ni någon gång mer än vid nederbörd? Klarar de sig verkligen i kylan bara de har fri tillgång på hö?

Jag vågar inte täcka för jag är orolig att denna decimetertjocka björnpäls blir tillplattad och förlorar sin funktion. Jag vågar inte stalla in dem ifall gamlingen får det knepigare med den sämre luften då. Men hur bra är det egentligen med svinkall luft i rossliga lungor?

Kanske ligger tråden fel, men det hela handlar mest om att ha häst på lösdrift, själva byggnaden och min oro. Min gamla häst sjukdomstillstånd diskuteras med veterinär, dock jagar den ju på min oro för vad en häst kan klara av för kyla.
Mina är täckade vintertid då jag inte vill riskera ryggproblem och det är på veterinärs inrådan. Jag skulle inte vara orolig att hårremmen blir tillplattad av att täckas några dagar om du är orolig att han blir kall, den blir inte förstörd, det är bara nys. Den fungerar som vanligt när du täckar av.

Hästar är individer, vad som passar en behöver inte passa en annan, mina har fri tillgång på analyserat grovfoder och får gå utan täcken när det är fint väder ute men generellt är de täckade när det är blött och regnigt eller väldigt kallt.
 
Tack för ditt svar!
Mina täckas vid nederbörd (blöt häst =kall häst) och jag är inte orolig att pälsen förstörs tills senare, utan snarare att den inte fungerar med täcket ovanpå. När de kan ställa pälsen upp så blir de riktigt varma under, brukar borra ner fingrarna och känna och de känns kokheta. Så det jag funderar på är om de blir kallare med täcke än utan eftersom pälsen då inte kan stå upp och hålla dem varma.. Får testa och täcka och se om jag med mina "vetenskapliga" ;-) fingrar kan mäta någon skillnad. Jag har ju märkt att pälsen står rakt ut vid lite kallare väder så de ser smällfeta ut allihopa utan att de för den sakens skull verkar kalla.
Jag har alltid helklippt tidigare och täckat och då var det omöjligt att hålla dem varma oavsett mängd och sorts täcken. De få nättare hästar som jag inte klippt har jag täckat och ändå upplevt att de har blivit kalla, men de har haft sån där tunn silkespäls. Har inga ryggproblem på hästarna så kalla ryggar är jag inte så orolig för, bara kalla/frusna hästar. Men kan ett täcke göra att gamlingen håller värmen bättre så packar jag mer än gärna in honom, hönsmamma som jag är.
 
Tack för ditt svar!
Mina täckas vid nederbörd (blöt häst =kall häst) och jag är inte orolig att pälsen förstörs tills senare, utan snarare att den inte fungerar med täcket ovanpå. När de kan ställa pälsen upp så blir de riktigt varma under, brukar borra ner fingrarna och känna och de känns kokheta. Så det jag funderar på är om de blir kallare med täcke än utan eftersom pälsen då inte kan stå upp och hålla dem varma.. Får testa och täcka och se om jag med mina "vetenskapliga" ;-) fingrar kan mäta någon skillnad. Jag har ju märkt att pälsen står rakt ut vid lite kallare väder så de ser smällfeta ut allihopa utan att de för den sakens skull verkar kalla.
Jag har alltid helklippt tidigare och täckat och då var det omöjligt att hålla dem varma oavsett mängd och sorts täcken. De få nättare hästar som jag inte klippt har jag täckat och ändå upplevt att de har blivit kalla, men de har haft sån där tunn silkespäls. Har inga ryggproblem på hästarna så kalla ryggar är jag inte så orolig för, bara kalla/frusna hästar. Men kan ett täcke göra att gamlingen håller värmen bättre så packar jag mer än gärna in honom, hönsmamma som jag är.
Tänk på att det är bättre med ett varmt täcke än två tunnare. Mina är varma och fina under sina täcken, de är inte så tjocka men hjälper dem att hålla värmen, de har även halstäcken på.
 
Köldridå hindrar snö och vind på vintern och insekter på sommaren. Gör inget för temperaturen på vintern.

Jag klipper och täckar de som behöver, och oklippta som fryser får täcke. I skitväder men vind, nederbörd och kring nollan får alla täcke. Annars oklippta utan sålänge de inte fryser. Vid sträng kyla (under minus 25/30) får de extra mat on de inte har fritt.

Ta in, så de flesta fullpälsade utegångsdjur får det bara jobbigt i varmstall. Jag har kallstall så ta in hindrar bara vind osv.

Får hästen äta och komma in i lösdriften ordentligt? Gamla kan ju falla igenom i rang och bli undanskuffade
 
Vi har minus 15 här nu. Två gamlingar med mycket päls o båda går med vintertäcken. De är oklippta men känns varma under täcket trots att det tycker ner pälsen. Viss isolerande effekt lär finnas ändå även om den försämras med täcke, men är täcket tillräckligt tjockt väger det nog upp.
 
Om hästen inte ansträngs skulle jag nog inte oroa mig för den kalla luften i lungorna, har för mig att travtävlingar ställs in vid typ -15 eller 20 på grund av kylan och ansträngningen (någon som vet?) inte är bra för lungorna. Hästarnas mag-tarm-apparat producerar otroliga mängder värme, fodra på bara :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 895
Senast: Korven
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 862
Senast: Phadrah
·
Hästvård Har mitt sto på lösdrift, hon älskar sin stora hage och sin ligghall. Rundbal i hagen och rör sig mkt i hagen. Det är riktigt kallt...
Svar
12
· Visningar
2 295
Senast: fluffig
·
Hästvård Nu börjar det bli ännu kallare. Jag har hästarna på lösdrift, och alla har de ett varsitt stall att gå in och lägga sig om de vill. De...
Svar
18
· Visningar
2 303
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp