Inverkan på leder vid denna kyla

Zandrah

Trådstartare
Nu börjar det bli ännu kallare. Jag har hästarna på lösdrift, och alla har de ett varsitt stall att gå in och lägga sig om de vill.
De är täckade och fryser inte om kroppen.
MEN.
Nu börjar en annan noja sätta in.

Hur påverkas egentligen hästens ben av att vara ute dygnet runt i denna kyla? Jag menar, man täckar ju inte benen så de utsätts ju ständigt av den kalla luften. Det ska alltså vara runt -30 eller mer i några dagar.
Vi människor påverkas ju negativt av kylan, gällande leder. Men hästarna kyler vi ju annars gärna ner efter ansträngning, så deras leder bör ju alltså tåla rätt mycket?

Jag försöker sätta lite perspektiv på det genom att påstå att boxstillstående är rent negativt för leder, såklart, eftersom hästen är gjord för att röra på sig. Och visst har mina hästar blivit smidigare av att gå ute dygnet runt, men, som sagt, kan det även vara negativt nu när det är så kallt dom det är?

Och muskler, hur påverkas dem? Hästen har ju alltid täcke och har aldrig frusit trots - 28 grader.

Behöver man vara orolig över hästen leder?
 
Senast ändrad:
Sv: Inverkan på leder vid denna kyla

Är det iiingen av alla 72 som läst som har någon teori? ;)
Eller är det en sån dum fråga så ingen ids svara på den? :o
 
Sv: Inverkan på leder vid denna kyla

Jag har ingen aning om hur det ev KAN bli, men här har det för friska hästar med friska leder aldrig märkts något negativt, att de skulle bli stelare eller så i lederna för det är kallt. EN artroshäst eller liknande däremot borde iaf teoretiskt kunna besväras, iaf är det så för människa och hund att onda leder ofta gör ännu mer ont när det är riktigt kallt.
 
Sv: Inverkan på leder vid denna kyla

En artroshäst ska ju INTE stå stilla.

Nä, men vad hade det med vad jag skrev att göra? *förvirrad* Skrev att en artroshäst teoretiskt skulle kunna besväras i sina redan onda leder av kylan så de blev mer onda. Men skrev inget om stå stilla?
 
Sv: Inverkan på leder vid denna kyla

Nej inte när det gäller en frisk häst.
En häst är enormt mkt mer köldtålig än vad många anar.
PL
 
Sv: Inverkan på leder vid denna kyla

Ja se äntligen lite svar! :laugh:

Ja talar man artroshäst så borde det ju bli lite pest eller kolera. Jag har haft två sådana hästar och dessa har också gått på lösdrift. Just för att de mådde sämre ibenen av att stå på box. Jag funderade också i de banorna hur en sån häst eg. tar åt sig av kylan (gällande leder), samtidigt har jag aldrig varken läst eller hört något om hur hästens leder påverkas av att vara ute i sträng kyla. Därför började jag fundera lite.
När det gäller tex gallor och så tycker jag hästen haft mindre såna nu i vinter. Samtidigt så brukar man ju gärna vilja ha på liniment eller BoT för att öka blodcirkulationen för att på så sätt få bort gallor. Det får mig också lite förundrad på hur kylan också kan ha den effekten....

Hästarna SER inte stelare ut nu än vad de brukar göra. Och vad jag ser på mornarna så ser man även att de legat inne i stallen trots att det är närmare -30.

Ja, jag kanske ska väcka liv i mina benvärmare och se vad hästen tycker om mig då. :p
 
Sv: Inverkan på leder vid denna kyla

Nej inte när det gäller en frisk häst.
En häst är enormt mkt mer köldtålig än vad många anar.
PL

Gäller det detsamma med hästens muskler? Med tanke på att hästar som har besvär med muskler alltid ska hållas varma? Eller gäller det bara att de inte får bli blöta och kalla?

Min ena häst var ganska varm under sitt täcke nu (-27) och ääändå fick jag lov att slänga på ett till täcke ovanpå ifall han skulle frysa....stackaren. Nu får jag dålig samvete för att han kanske svettas istället. :o
 
Sv: Inverkan på leder vid denna kyla

Tro det eller ej, men det är faktiskt väldigt lätt att överhetta en häst. Men snälla som de är så säger de ju inget, men de kan bli loja/slöa vid ridning och någon påstod att man gjort studier på hjärtat som tydligen kan kan gå ner i lågvarv om de blir för varma. Men jag har inte själv sett den, kanske kan Peter svara på det. Kan det vara orsaken till att de blir slöare om de blir för varma?

Mat är en värmekälla för hästen, har de mat så klarar de sig oerhört bra och - 28 grader får nog anses som en fjärt i kategatt.
 
Sv: Inverkan på leder vid denna kyla

Tro det eller ej, men det är faktiskt väldigt lätt att överhetta en häst. Men snälla som de är så säger de ju inget, men de kan bli loja/slöa vid ridning och någon påstod att man gjort studier på hjärtat som tydligen kan kan gå ner i lågvarv om de blir för varma. Men jag har inte själv sett den, kanske kan Peter svara på det. Kan det vara orsaken till att de blir slöare om de blir för varma?

Mat är en värmekälla för hästen, har de mat så klarar de sig oerhört bra och - 28 grader får nog anses som en fjärt i kategatt.

Gahhh, jag dödar honom! :cry::(
Nu får jag ännu sämre samvete för att han står där ute och plågas.
Kan han bli överhettad av två vintertäcken i -25-30 grader tror du? Han rör ju inte på sig men ändå....

*funderar på att starta bilen*
 
Sv: Inverkan på leder vid denna kyla

Två täcken tycker jag nog är lite överdrivet.
Som sagt, det är lätt att överhetta. De har ju mekanismer för att värma upp kroppen, men vad jag vet finns inga som kan kyla ner.
De är ju gjorda för att vara ute!
Nä, ta du av ett täcke. Oroa dej inte för det inte.
Min erfarenhet är att ägaren fryser mer än hästen ;)
 
Sv: Inverkan på leder vid denna kyla

Hej

Funderar också på det här med kyla nu när temperaturen ligger på minus 20 grader. Har en unghäst på snart två år som går ute på lösdrift. Han har ordentlig vinterpäls och en ligghall att gå in i. Nu undrar jag: fryser han? Känner mig redo att kasta mig iväg och handla ett termo täcke det första jag gör i morgon. Men överdriver jag då? Klarar han sig? Var går gränsen egentligen?
 
Sv: Inverkan på leder vid denna kyla

Två täcken tycker jag nog är lite överdrivet.
Som sagt, det är lätt att överhetta. De har ju mekanismer för att värma upp kroppen, men vad jag vet finns inga som kan kyla ner.

Mjo, nog kan de kyla med. Fast inte med täcke, där har vi ju sabbat det.

Men det finns ju en anledning att man ser blodådrorna lättare när de är varma t ex, och det har en kylande effekt, blodet kyls mer av omgivningen då. Och så svettning såklart.

De är himla smart designade eg djur, med ganska förfinat värmesystem. Men täcken sabbar ju de ganska rejält. Därför de inte ska kännas 'varma och goa som en liten kamin' under täckena, då är de FÖR varma. Jmf med hur de känns otäckade, dvs svala, så ska de ju kännas under täcket med. Var nog en av de saker som var svårast för mig att 'acceptera', men med två med 'inbyggd kamin' som var EXTREMT lätta att övertäcka så de svettades lärde jag mig..
 
Sv: Inverkan på leder vid denna kyla

Visst är det härligt att vara hästägare :D Jag tror knappast att han blir överhettad i -27 grader även om han har två täcken på sig. Låt bilen stå och stanna inne i värmen själv du!
 
Sv: Inverkan på leder vid denna kyla

Min uppfattning är att 2 täcken på varandra oxå isolerar mot varandra dvs hjälper föga.Det är ju vadden- luften i polstringen som gör det varmt- se Back-on-Trackprodukter. Dunet i dunjackan osv.

Det som funkar är att täcka halsen.
 
Sv: Inverkan på leder vid denna kyla

Min uppfattning är att 2 täcken på varandra oxå isolerar mot varandra dvs hjälper föga.Det är ju vadden- luften i polstringen som gör det varmt- se Back-on-Trackprodukter. Dunet i dunjackan osv.

Det som funkar är att täcka halsen.

Mmm...fast jag tror inte min pålle håller med där. För sist jag satte på dubbla täcken var det en enorm skillnad på hur han kändes under. Iof så var det ett med halvhals han fick på sig då också, men ändå.

Och jag som alltid gnällt på andra att de är så pjåkiga med djuren. Jaha, ja visst, jag har ju dem ute iaf! Men kanske lite för påklädda. :o
Men nåja, han får stå ut tills imorrn. Och då som det ska bli ännu kallare. Men han kanske fixar det med bara ett täcke då. :)
 
Sv: Inverkan på leder vid denna kyla

Men det beror ju på hur mkt vadd du har i det undre täcket.
Är det bara 100-200 blir det förstås skillnad.
 
Sv: Inverkan på leder vid denna kyla

Men det beror ju på hur mkt vadd du har i det undre täcket.
Är det bara 100-200 blir det förstås skillnad.

delvis kl

Det är ett tjockt Kimberlytäcke - jag tror det är 300gr... (kanske mer?) Det är det tjockaste vintertäcket jag har. Sedan lade jag på ett annat med halvhals utanpå. Det är tunnare. :)


Hästen levde imorse iaf, men hade vääääärldens rodeo. Sprang, sparkade,rullade osv. Termometern visade på -31. Han var som en kamin under täckena. :o Nu tog jag av det ena så får vi se hur han känns till kvällen. Kanske vågar jag ha bara ett även om det blir runt -30...
Nedrans kyla! Men hade han haft ont i lederna borde han kanske inte varit så sprallig. Hmm..
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 387
Senast: Jadzia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 839
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp