Lösdriftsstall för inackordering

Piffpuffen

Trådstartare
Som vanligt klurar jag på olika sätt att utnyttja vår gård och mark till att kunna tjäna nåra kronor på det och samtidigt göra något jag tycker är kul.

Tänkte på detta med att hålla avelsston på lösdrift åt andra.
Kanske inte är så vanligt inom ridsport(?) men trav/galoppfolk kanske är mera intresserade/vana av detta upplägget?

Tanken är ju alltså en lösdriftsuppstallning med fullskötsel (mat, vet, hovslagare m.m.) och då givetvis passning/vaknätter vid fölning.

Finns det marknad för ytterliggare ett sådant ställe tro?
Vi bor ju i ett hästtätt område men jag vet att det finns åtminstonde ett sånt stall i närheten.

Frågan är hur mycket mark man behöver.
Hur räknar man vinter/sommarhage storlek per häst?

Vart marknadsför man sig?

Antar att det finns minst en person här inne som har haft samma planer:laugh:, hur tänkte ni?
 
Sv: Lösdriftsstall för inackordering

Jag driver lösdrift för rid- och körhästar. Dvs inte unghästar eller avelsston i första hand. Tycker att det verkar finnas en god efterfrågan, som ökar. Ffa nu när fler och fler provar på och inser fördelarna. Ryktet sprids... I år blir vi nog 12 hästar, utan att ha annonserat, från att ha varit 4 st för 6 månader sen.

Jag tror att jordbruksverket rekomenderar 2 hektar till första hästen och sen 1 hektar/häst för vinterhage. Ska hagen hålla för bete under sommaren krävs minst 2 hektar/häst tror jag. Men det finns ju de som låter hästarna gå i lera om vintrarna i liten hage och sen sparar på en bit mark där hästarna sen får gå ett par månader på sommaren och då kan man ju ha det hur litet som helst nästan.

Du underlättar för dig själv och du minskar risken för förstörda marker ju mer mark du har. Vi behöver tex aldrig mocka i våra hagar utan sköter om dem genom att regelbundet putsa dem med traktor under sommarhalvåret och stänga av vissa delar under korta perioder, så att välanvända områden får återhämta sig ordentligt. En bra hage minskar också användningen av ligghallen, vi behöver bara mocka hallen 1 gång/år.

Jag hade börjat att räkna minst 2 ha/häst till en början, och sen ökat antalet hästar om möjligt senare.

Hos oss ingår inga tjänster, och här verkar de flesta föredra att få hjälpa till själv när man ändå är ute hos sin häst, och därmed få billigare hyra. Men det beror ju helt på. Vi har ju som sagt mestadels aktiva hästar här.

Vi har marknadsfört oss på vanliga sidorna för "stallplats uthyres". Vanliga annonser helt enkelt. Sen har nog ca 50% av inackorderingarna hittat hit via rekomendationer.
 
Sv: Lösdriftsstall för inackordering

Om du tänker inrikta dig på fölston så måste du även räkna med att köra ston till och från betäckningsstationer. Dräktighetskontroller och sedan när fölen är födda, viss hantering av föl, avvänjning och de flesta brukar vilja ha lösdrift åt de avvanda fölungarna oxå med det jobb som det kräver.
Det är snabbt ett tungt fulltids jobb som man aldrig kan ta ledigt ifrån.
 
Sv: Lösdriftsstall för inackordering

Om du tänker inrikta dig på fölston så måste du även räkna med att köra ston till och från betäckningsstationer. Dräktighetskontroller och sedan när fölen är födda, viss hantering av föl, avvänjning och de flesta brukar vilja ha lösdrift åt de avvanda fölungarna oxå med det jobb som det kräver.
Det är snabbt ett tungt fulltids jobb som man aldrig kan ta ledigt ifrån.

Det lät som mycket jobb;)
Men du har nog rätt i det. Klart att det funkar som ett jobb, om man får skäligt betalt för det så klart.
 
Sv: Lösdriftsstall för inackordering

Tintilar:
Får man fråga vart du bor, nära till större stad?
Vad ligger du på i pris?
Har ni ridbana/ridhus?
Övriga faciliteter?

*nyfiken i en strut*
 
Sv: Lösdriftsstall för inackordering

Det ligger 10 min med bil (ca 1 mil) från centrum i en förort mellan Sthlm och Uppsala. Dock dåligt med bussförbindelser till gården så man bör ha bil, annars cykla från bussen 2-5 km beroende på vilken buss som går.

Vi har ridbana och ridhus - inga stora tjusiga saker men räcker gott och väl. Rundkorall. Fräscha stall med bra utrymme. Ganska liten sadelkammare så vi förvarar täcken och annat tåligt i kallutrymme. Tvättmaskin finns att låna för ett par tior per tvätt, men inget direkt uppvärmt torkutrymme. Vatten draget till hagarna sålänge det inte är frysgrader, då drar vi slang från stallet. Mkt bra hagar med gammalt naturbete/skog som fått jättebra omdömme när de haft ut experter. Naturligt vattendrag i en hage som i år har hållt hela sommaren. Bra omgivningar utan trafik eller bebyggelse = ridmöjligheter.

Kallhyran ligger mellan 1000-1500:-/mån, sen betalar man för sitt eget hö och halm vid varje leverans (hösilagepriset låg förra året på nästan 2kr/kg, i år blir det billigare dock). Det blir en del stora stötsummor vissa månader och andra månader har man bara hyran att betala. Man hjälps åt med allt jobb - dvs sköta staket, storstäda, mocka, fodra, vattna - men materialkostnader och inköp står stallägaren för. Vi fodrar 1-2 ggr/dag vintertid för hand - mao ganska hårt fysiskt arbete.

April 2009
hagen5april09.jpg


Maj 2008
maj-08.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdriftsstall för inackordering

Intressant att veta.
Vi har det så idag att inackorderingarna inte behöver göra något underhållsarbete, endast mockning av egna boxen.
Av den anledningen att det går fortare (och oftast blir bättre gjort) att laga och underhålla saker själva än att visa någon annan.
Plus att jag tror att det blir lättare att hålla iordning om en person har huvudansvaret.

Ser ut som ni har riktigt stora fina marker, härligt!
 
Sv: Lösdriftsstall för inackordering

Vi har också en huvudperson och det är jag. Dessutom håller vi utbildning för alla hyresgäster vid storstädningen där alla får lära sig hur man reparerar och lagar på rätt sätt. De har fungerat bra hittills. När det gäller att byta stolp och annat så gör dock stallägaren det.

Tidigare fungerade det inte på det här sättet utan det var ett val vi gjorde. Och efter som att det fungerar bättre än tidigare så väljer vi att fortsätta ha det så. När man har stora marker underlätar det mycket att man hjälps åt när man ändå hämtar sin häst och att man ibland tar en ridtur runt hagen. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Lösdriftsstall för inackordering

Lät ju bra att utbilda inhysningarna. Och det är ju bra för dom att lära sig också.:idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp