tinis88

Trådstartare
Hej! Jag undrar om ni med islandshästar löshoppar era något? Gör ni det med bara unghästar eller vuxna också? Är det en bra träning för dom?
 
Senast ändrad:
Sv: Löshoppa

Det är säkert ganska många som löshoppar sina hästar då och då, men få som gör det mer systematiskt. Min är vuxen och får hoppa ibland när andan faller på, hon är riktigt duktig men orutinerad som bara den, det blir inte ofta.
 
Sv: Löshoppa

Jag har absolut inga belägg för det men jag tycker det känns som om det borde vara bra träning. Gymnastik lixom! Jag har löshoppat en hel del förr, men det senaste halvåret -ingenting. Tycker det är jobbigt att plocka fram hela banan själv, jobbigt att jaga runt hästarna i stor paddock själv(det blir mycket springa med lata hästar i 60m paddock!). Det var roligare när mina fd inackoderingar var med, vi hjälptes åt med bådas hästar :-)

kvloshopp90.jpg


loshosnogg2.jpg


loshoppandi1.jpg


loshoppsnogg.jpg


Det blev visst bildbomb, bara för jag har lite tråkigt såhär på morgonkvisten...
 
Sv: Löshoppa

Har löshoppat min häst en gång och han verka tycka det var riktigt kul! Roligt att variera träningen och jag gör det gärna igen men har inte tillgång till bana eller ridhus med hinder särskilt lättvindigt.
 
Sv: Löshoppa

Vi löshoppar ca 1 gång varannan vecka. Har endast sockerbitar och enklare bommar men det fungerar kanon till de låga höjder vi pysslar med, löshoppningen är för oss endast ett komplement till den övriga (gångarts)träningen. Kul med lite variation om inte annat :)
 
Sv: Löshoppa

Nu finns det inte "löshoppningsmaterial" i stallet, men för löshoppade pållen ganska regelbundet. Han tyckte det var superroligt, har fin teknik och jag tror också det är gymnastiserande och bra.
 
Sv: Löshoppa

Jag löshoppar då & då. Bra gymnastik, hästen aktiverar rygg & bakben. Främjar även galoppen. :)

Det jag tycker är viktigt är att man använder rätt avstånd (vid fler hinder) och att man själv är rätt placerat och inte "skrämmer fram" hästen (har tyvärr sett där hästarna blir jagade mot hindret)
 
Sv: Löshoppa

Löshoppade en del när Jorunn var 5 år i de ridhuset fick vi ha hästarna lösa. därimellan har jag inte haft möjlighet att få ha häst lös i paddock eller ridhus.
Förrens nu:)
Nu får jag ha de igen så nu ska de bli lite löshoppning framöver, supernyttigt och bra träning=)
 
Sv: Löshoppa

Jag tänker att variation är bra. Hittills är ingen av mina löshoppade, men min äldre kommer def få göra det under kommande året.
 
Sv: Löshoppa

Jag löshoppade min rätt mycket när han var unghäst, under inridningsperioden och ett par år därefter. Tyckte att det var ett bra sätt att variera träningen och en bra "hålla-reda-på-benen-övning". Numera hoppas min häst uppsuttet av min dotter (som är mer lagom storleksmässigt för att hoppa en "ponny" än vad jag är, jag är lite för lång för att det skall kännas balanserat), och både häst och dotter tycker att det är kul! Bra sätt också att variera träningen.
 
Sv: Löshoppa

Jag har bara löshoppat min madam två gånger hittills, första gången begrep hon inte alls vad hon skulle göra men andra gången fick hon draghjälp och oj så skoj det blev helt plötsligt! ;) Hon är 7 år och planen är att vi ska löshoppa någon gång i månaden hädanefter, för att stärka galoppen och få lite omväxling i tillvaron.

Här är en filmsnutt på den senaste kaosartade löshoppningen: http://youtu.be/XZY59OwfoYI
 
Sv: Löshoppa

Fina hoppbilder. De har god teknik.

Kl*
Min löshoppades endel som variation vid inriktning. Men fö. Att fatta poängen fick min ponny vara lärare. Ponnyn älskar fart och är god hoppare så isisen fick snabbt lära sig lyfta på fötterna för att hänga med. Dock blev inte tekniken den bästa då :-P
När hagen smält framme i vår ska vi inviga de nybyggda hindren:-)
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 109
Senast: tanten
·
Fritid Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt. Vi funderar nu på att åka under...
Svar
16
· Visningar
1 069
Senast: Stinaelin
·
Hästvård Hej jag undrar hur det gått för er som opererat bort ett häst öga .Min fick sitt bortopererat nu allt har gått bra,men dom sa idag att...
Svar
12
· Visningar
1 217
Senast: Toodiloo
·
Övr. Barn Hej! Jag är en tjej på 16 år och undrar om Längden 160cm samt med vikten 64kg är normalt? Är inte överviktig eller så. Vill bara veta om...
Svar
3
· Visningar
943
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp