Bukefalos 28 år!

Finess

Trådstartare
Min foderhäst fick för ett tag sen bara fler och fler kala fläckar på halsen, och nu har vi upptäckt ohyra i hennes päls.
Dom var vita/genomskinliga och ganska små, kanske 2-3 mm.
Är detta löss, eller sk pälsätare?

Undrar nu bara var lössen kommer ifrån, och hur man bäst ska förhindra det. Hon är oklippt, om det kan vara en orsak.

Hon ska behandlas nu, men har någon annan bra tips på någon behandling som fungerat bra mot dessa små äckel :crazy:
så tipsa gärna..

Tack på förhand
 
Sv: Löss?

Om jag hade varit du hade jag ringt vet. och frågat vad det kan vara och vilken behandling som krävs...
lycka till
 
Sv: Löss?

Om hästen har löss som är blodsugande så brukar inte pälsen försvinna annat än om hästen kliar av den. Är det pälsätare så får hästen kala fläckar.
Är det pälsätare är det enklast att tvätta/badda in hästen med något lämpligt medel. Bäst är att rådfråga veterinär om vad och hur för de bästa medlen är receptbelagda.

Hästar som får ohyra brukar vara nersatta i kondition av någon anledning. Andra hästar i samma stall som är i bra kondition kan därför klara sig helt från angrepp. De gånger jag träffat på pälsätare, vilket inte är så ofta, har det varit på långhåriga hästar som stått för varmt och aldrig riktigt torkat upp i pälsen.
 
Sv: Löss?

Är det någon som vet varför lössen bruka komma tillbaka varje vinter om hästarna en gång har fått det?
Är det för att äggen ligger kvar någonstans och blir aktiva igen eller?
 
Sv: Löss?

Ägaren ska ringa vet idag eller imorgon, så då får vi ju svar.
Undrade mest av vilken orsak hästar får löss,
eller egentligen, var kommer dom ifrån?
 
Sv: Löss?

Lus är ett återkommande problem just under vårvintern. Oftast drabbas hästar med mkt päls. Var lusen kommer ifrån är för mig fortfarande en gåta. Att det är hästar som är nersatta i kondition som drabbas kan jag inte hålla med om. Unghästar har större tendens att få det har jag märkt (egen erfarenhet). Nu har iof jag inte haft lus på många många år men rätt vad det är så dyker de små :devil: upp utan förvarning.
 
Sv: Löss?

Unga hästar kan vara nedsatta i kondition bland annat för att dom växer och all kraft och energi går åt till det. Det brukar vara unga och gamla hästar som lättast drabbas av det. Själv har jag bara lyckats köpa "gamla" luspudlar och alla har varit i det närmaste undernärda när jag hitta dem. Har helt enkelt inte kunnat lämna dom kvar hos tidigare ägare på grund av ren vanvård. Men i samtliga fall (tre stycken) har jag lyckats bli av med ohyran och fått tillbaka hästarna i bra skick. Har dock fått använda preparat som Sebacil för att lyckas.
 
Sv: Löss?

Pälsätare kommer ofta så här års, på islandshästar med lång päls är det väl standard vid den här tiden!!

Det som fungerar bra mot just pälsätare (själva pälsen blir uppäten o det kliar) är att spreja på Frontline vet - samma som finns i pipett mot fästingar o ohyra för hund o katt. Medlet finns även i flaska, bara att beställa på apoteket. Spreja på de angripna ställena, gno in o runt om, upprepa en gång i veckan i tre veckor så har det försvunnit.
 
Sv: Löss?

Hon är 19 år, oklippt och har precis satts igång efter vintern, så hon passar in i rätt många kategorier då ;)
Imorgon ska vi börja behandla henne med Switch,
hoppas vi blir av med dom nu!
 
Sv: Löss?

Våran 35 åring fick löss för några veckor sedan. De är typ 2mm långa, de flesta är gula, en del svart-gulrandiga. Jag har shamponerat henne med lusmedel två ggr, första gången med tjooock päls, sen insåg jag att jag måste klippa bort pälsen. Så andra duschen var hon naken. Men de kom tillbaka ändå, bara typ två stycken men ändå. Så nästa bad blir om någon vecka, då hoppas jag att de försvinner...

Medlet heter Dermocan och köps receptfritt på apoteket. Det är för hund och katt men i hälsovård för häst står att det kan användas på häst också.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 013
Senast: TantAgda
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 300
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 333
Senast: Corax
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 661
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp