Löstgörande

R

Riverbridge

Hej!
Har lite problem då min häst är väldigt stel ibland, oftast i högersidan. Har ngn nått bra tips på lösgörande övningar?

Tacksam för svar. :)

Mvh Riverbridge
 
Sv: Löstgörande

Inte så spännande svar kanske, men flytta för skänkeln är bra, så hästen får korsa sina ben. Typ öka minska volten genom att flytta hästen för skänkeln.

Rida hästen utåtställd på volt kan också fungera om hästen skjuter ut ytterbogen, vilket är ganska vanligt om hästen är stel.
 
Sv: Löstgörande

Fyller på med ytterligare ett mindre roligt svar, rid för tränare.

Annars; skolor, skänkelvikning och som tidigare sagt sidvärts.
 
Sv: Löstgörande

Hej!
Har jättebra övningar då det själv har funkat för alla hästar jag ridit.

*Rid på volter och serpentiner (böj och forma hästen med hjälp av innerskänkeln, inner och yttertygeln.)
*Tycker dock inte att du ska göra för mycket skänkelvikningar då hästen kan börja tvära och gå mer åt sidorna än framåt.
Men några varannan dag går bra.

Vill också säga att det krävs tålamod och rätt träning för att du ska uppnå det målet, så du kan ju alltid boka en tid av en tränare, det finns vissa som kostar 150 :- så det är inte jättedyrt för att få en bra tränare.
Du kan ju träna för tränare eller någon du känner som du tycker rider hästen i bra form m.m. och kanske vill ge ut lektioner eller hjälpa dig?

Hoppas något kommer till användning för dig.

Ha det bra!

Mvh Victoria
 
Sv: Löstgörande

Hejsan hoppsan!
Jag har nog inte heller ngt direkt roligt svar att komma med, men rider min unghäst på detta sätt när hon är stelare än vanligt:
*Rider mycket volter, varierar stora och små
*Byter om volt
*Serpentiner
*Skänkelvikningar
*Flytta bog
*Flytta rumpan
*framdelsvändningar.

I ena varvet måste jag dock nästan rakställa henne för att hon ska arbeta i en bra form och vara lösgjord, då hon går som en.. vad ska man kalla det.. Ostbåge?
Medans i det andra varvet går hon jätte bra eller måste "överböjas" lite i början för att kunna lossa sin stelhet.

Försöker få henne att lossa i nacken,sidan.
Om hon har svårare att böja sig använder jag innertygel som ledande tygeltag och innerskänkeln så att hon formar sig runt "innerskänkeln".
Funkar super trotts att hon gärna far upp med huvudet och ska kolla på allt, typisk arab;)
Men har slutat med det och koncentrerar sig på arbetet för det mesta nu!:D

Skulle också rekomendera en bra tränare, jag rider för en as gullig super bra tjej som står i samma stall som mig och hon tar 150:- och då kör man tills det funkar.
Min skrutta har blivit 1000 gånger bättre sen jag började rida för henne, rider dock endast 1gång i veckan för henne och ger hur bra reslutat som helst.

I fredags var det den 4-5gången jag red för henne ( håller på att rida in min unghäst så innan vi började rida för tränaren så stod hon mest på bakbenen och joxade)
Iaf så var det första galoppen uppsutten och allt gick som en dans, hon lyssnade bra på mig och vad jag bad henne om och var super duper duktig!
Tror det stora lösgörande arbetet har gett super mycket! =)
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
490
Senast: Stålvilja
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
677
Senast: Anna-KarinO
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
293
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp