J

Jenny_K

Kanske finns det någon här som är duktig på att göra loggor eller har några tips om vad man ska tänka på? Vore jättetacksam för alla svar!!
//Jenny

Sv: Logga

tja, förutom uppenbara saker som att loggan ska representera den verksamhet som man har (det ska SYNAS vad det är man gör) så är det bra om man har funderat över var o när man tänkt använda den.

t.ex. i annonser: en låååångsmal logga kräver nästan alltid två spalter (= större annonskostnad) medan en kvadratisk/rund får plats på en spalt.

å andra sidan har en kvadratisk/rund logga kanske inte med all information som man vill ha med (hela företagsnamnet, adress, tel, webbadress el.likn.)

hur vill man att visitkortet ska se ut? ska loggan vara stor o tydlig eller liten o diskret?

många frågor alltså som man bör ställa sig INNAN man gör den definitiva loggan.

om du ritar själv: prova olika förslag på din omgivning o var öppen för kritik. det är ju inte DIG de kritiserar :)

när loggan är färdig så se till att du får proffsiga bilder (scanna inte bara in den, det blir superfult) på den i alla sorters filformat: jpg (cmyk-färger), gif (för webben obs! med rgb-färger), pdf (i olika format + svart/vit), png m.m. allt för att det ska finnas filformat som passar alla annonsavdelningar.

DUBBEL- OBS!!! tänk på att vektorisera ev. typsnitt annars kan det se ut som sk-t om tryckeriet inte har just ditt typsnitt.

det finns säkert mer att tänka på, men det var väl ett sammandrag av de olika minor som jag själv har gått på :angel:

Sv: Logga

Tack så jättemkt!!

Min kära fader har jobbat med visitkort, dekaler osv... han ska hjälpa mig lite, och då var ju dina tips JÄTTEBRA!! så jag kan förhöra farsgubben om att han har tänkt på dina tips!!

Tack än en gång!! :bow: :bump:

Liknande trådar

IT & mobiler Som namnet på tråden antyder så är jag på jakt efter ett gratis program eller en app som man kan skapa en logotyp i. Har tidigare...
Svar
5
· Visningar
312
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Avel Vad är det för regler runt fölnamn om man vill registrera ett welsh föl?? Antal bokstäver? Får det finnas ett gårdsnamn eller ortnamn...
Svar
7
· Visningar
371
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 445
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Lekstuga
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur