Lokornas form/passform?

pinky

Trådstartare
Jag har skaffat en armésele som jag får lite olika bud på huruvida den passar eller inte.

Den verkar ha ganska raka lokor, och de ligger därför ganska brett isär framtill när de ligger an bra mot hästhalsen. Är det en nackdel eller spelar det ingen roll?

Alternativet är att de får en kortare anläggningsyta eftersom jag måste spänna isär dem lite upptill för att få ihop dem mer nedtill.

Har fått erbjudande om hjälp att byta lokor av en som "har på lager", men han tyckte kanske inte att det skulle vara nödvändigt i första taget, utan jag skulle i så fall köra in hästen och se hur selen ser ut när den belastas.

Men jag vill ju gärna att den ska ligga så bra som möjligt redan från början...

Har googlat lite bilder, och på en del ser lokorna ut att inte ha så stort avstånd framtill, men är det rätt eller fel?
 
Nu är jag inte någon expert på lokselar, men avståndet framtill beror helt på vilken utformning lokorna har.

Du kan inte lägga någon ut bild? :)
 
Armelokor är gjorda för att kunna användas på många hästar ,alldrig perfekta.När dom ligger bra mot halsen gör det lite eller inget att dom är brett upptill o nertill.Till den körning som görs i dag är dom oftast tillfyllest
 

Liknande trådar

Western Hej alla! Det är så att jag undrar om det finns någon tillräckligt kort western sadel för att passa denna kille: Han är en...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 436
Senast: gutenviks
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Heulwen
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
646 670
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har en Comfort Shorty med normala paneler (ca 2 cm) till min arab. Nu har han stått mycket i sommar pga skada (sammanlagt ca 10...
Svar
10
· Visningar
2 097
Senast: nira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp