Loksele eller Bröstsele?

D

Darmita

Jag är nybörjare på det här med körning och hade tänkt att köpa en sele för att tömköra mitt halvblod lite grann. Men jag undrar om jag ska köpa en bröstsele eller en loksele? Kan någon förklara skillnaden på dem?

Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Loksele eller Bröstsele?

Hej,

Det beror på vad du ska dra. Rockard, speedcart eller gigg kan du dra med bröstsele, och fyrhjulig vagn med loksele eller bröstsele.

Bröstselen har skaklarna högre upp mitt på hästens mage, det ger större rörelsefrihet i svängarna och draglinorna går fria, lokselen har skaklarna i armbågshöjd och draglinorna i samma ring.

Ska du bara tömköra, så köp en tömkörningsgjord, ca 1000 kr för en Chetak som är både hållbar o bra. Hööks har en i neopren som många är nöjda med oxå, 399:- och ett par 16 meters tömkörningstömmar, helst i läder. Sen är det bara själva konsten kvar. :)

Något du ska undvika är att köpa en bröstsele med fast gjord, de kostar ca 500-1000 kr på begagnat marknaden eller 1200 ny.

Lycka till/jenny
 
Sv: Loksele eller Bröstsele?

Tömkörningsgjord har jag redan.

Vill börja dra saker tänkte börja med att dra två skaklar..
 
Sv: Loksele eller Bröstsele?

Hej!

Man ska altid börja med loksele när man kör in!
Dels är den gjord för att tåla lite mer och hästen kan dra lite tyngre med den. Tex. släpa som man använder vid inkörning.
Sedan kan man vänja hästen vid den sele man tänkt ha i fortsättningen.
Man behöver ju inte alltid köpa man kan ju låna. Men oavsett vad man gör så ska man ju se till att det är ordentliga grejer och inte billigt skräp eller gammalt och trasigt!

Mvh Lisa
 
Sv: Loksele eller Bröstsele?

??? vadå alltid? Vet ingen som kör in med loksele som ska använda bröstsele sen. Du kan ju inte överföra ardennerfolks traditioner med tävlingsfolk.

Jag kör alltid in med bröstsele, har kört in 4 st så den statistiken talar sitt tydliga språk Haha! :d
 
Sv: Loksele eller Bröstsele?

Vi har kört in alla våra hästar (fjordingar) med loksele. Vi kör även in med släpa (timmerkälke)...En loksele är rejäl och hållbar och det är lätt att spänna ifrån snabbt om det behövs. Detta har fungerat bra för oss, men därmed inte sagt att alla andra sätt är fel. ;) .
Vi fortsätter sedan med att hästarna får dra rockard och fyrhjuligt med loksele i början för att sedan övergå till bröstsele. Sedan beror det givetvis på vad hästen ska dra vilken sele man använder men mestadels blir det bröstsele, eftersom vi oftast kör tvåhjuligt.
 
Sv: Loksele eller Bröstsele?

Hej!

Om man vänjer hästen vid en lite mindre sele tar det ytterligare en tid att acceptera en tyngre sele om man vill använda en sån! Så när man kör in varför inte göra det ordentligt och vänja hästen vid båda selarna!
Vet att mitt varmblod fick spader av en loksele, fast hon var körd mycket! Mest travkörd men ändå.

Mvh Lisa
 
Sv: Loksele eller Bröstsele?

Ha, en travhäst drar ju aldrig ordentligt med bröst eller bogar, så den kan du räkna bort :) MIn travhäst är mest körd med loksele, innan jag kom in i bilden. Det skramlade och hennes vbl nacke såg alldeles för klen ut för att bära upp lokorna. Dessutom blir det knöligt att fästa draglinor, bygga om den så att man kan ha giggfäste, bibehålla draglinjen till rockard. Bara problem! :)
Rent säkerhetsmässigt kan de nog vara rätt lika för man har oftast snabbkoppling på bröstselen.

här en minibild på Donna i loksele, ser ju inte klooookt ut, eller?
images
 
Sv: Loksele eller Bröstsele?

Hej!

Ang bilden tycker jag det ser bra ut! Hm det lilla jag ser ;)

Tyckte det var det var det roligaste jag har gjort hitills, att bygga om min loksele! Jag skulle alla gånger göra´t en gång till!
Och när man har en liten shettis så passar en tre finger bred travdäckel väldigt bra! :D :D
Lokorna är som dom är, minus dragläder och det är draglinorna som är draglinjen, den kan presis som på en bröstsele och i mitt fall aldrig bli bruten! :D
Ang snabbkopling så är karbinhakar bra och jag vet att 70 mm håller även fast ponnyn ger järnet :crazy: :D

Mvh Lisa
 
Sv: Loksele eller Bröstsele?

Hej!

Ang bilden tycker jag det ser bra ut! Hm det lilla jag ser ;)

Tyckte det var det var det roligaste jag har gjort hitills, att bygga om min loksele! Jag skulle alla gånger göra´t en gång till!
Och när man har en liten shettis så passar en tre finger bred travdäckel väldigt bra! :D :D
Lokorna är som dom är, minus dragläder och det är draglinorna som är draglinjen, den kan presis som på en bröstsele och i mitt fall aldrig bli bruten! :D
Ang snabbkopling så är karbinhakar bra och jag vet att 70 mm håller även fast ponnyn ger järnet :crazy: :D

Mvh Lisa
 

Liknande trådar

Körning Hej! Hade tänkt köpa en loksele och funderar lite på ifall man kan mäta ut några mått? T.ex. hur lång lokor och draglädret som det ska...
Svar
6
· Visningar
1 578
Senast: ptr
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
878
Senast: Josefineeee
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: liiinnea
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
916
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp