Loksele eller Bröstsele?

D

Darmita

Jag är nybörjare på det här med körning och hade tänkt att köpa en sele för att tömköra mitt halvblod lite grann. Men jag undrar om jag ska köpa en bröstsele eller en loksele? Kan någon förklara skillnaden på dem?

Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Loksele eller Bröstsele?

Hej,

Det beror på vad du ska dra. Rockard, speedcart eller gigg kan du dra med bröstsele, och fyrhjulig vagn med loksele eller bröstsele.

Bröstselen har skaklarna högre upp mitt på hästens mage, det ger större rörelsefrihet i svängarna och draglinorna går fria, lokselen har skaklarna i armbågshöjd och draglinorna i samma ring.

Ska du bara tömköra, så köp en tömkörningsgjord, ca 1000 kr för en Chetak som är både hållbar o bra. Hööks har en i neopren som många är nöjda med oxå, 399:- och ett par 16 meters tömkörningstömmar, helst i läder. Sen är det bara själva konsten kvar. :)

Något du ska undvika är att köpa en bröstsele med fast gjord, de kostar ca 500-1000 kr på begagnat marknaden eller 1200 ny.

Lycka till/jenny
 
Sv: Loksele eller Bröstsele?

Tömkörningsgjord har jag redan.

Vill börja dra saker tänkte börja med att dra två skaklar..
 
Sv: Loksele eller Bröstsele?

Hej!

Man ska altid börja med loksele när man kör in!
Dels är den gjord för att tåla lite mer och hästen kan dra lite tyngre med den. Tex. släpa som man använder vid inkörning.
Sedan kan man vänja hästen vid den sele man tänkt ha i fortsättningen.
Man behöver ju inte alltid köpa man kan ju låna. Men oavsett vad man gör så ska man ju se till att det är ordentliga grejer och inte billigt skräp eller gammalt och trasigt!

Mvh Lisa
 
Sv: Loksele eller Bröstsele?

??? vadå alltid? Vet ingen som kör in med loksele som ska använda bröstsele sen. Du kan ju inte överföra ardennerfolks traditioner med tävlingsfolk.

Jag kör alltid in med bröstsele, har kört in 4 st så den statistiken talar sitt tydliga språk Haha! :d
 
Sv: Loksele eller Bröstsele?