• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Jojjo811
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 419
J

Jojjo811

Ber om ursäkt om det redan finns en sån här tråd men jag har inte tid att leta nu :p

Måste man ha inspänningstyglar o sånt när man ska longera? Eller kan hästen liksom "springa fritt", alltså med bara träns och longerlina? Eftersom min häst bara har skrittat och travat lite en dag denna vecka och vilat resten är hon nog ganka pigg imorrn när jag ska rida:p När hon blir pigg och glad är det inte så kul att sitta på henne då hon tror att hon är en rodeohäst ;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Longera..

Klart du kan!

Longerar aldrig mina hästar med gjord eller inspäningstyglar.

Absolut. Jag longerar aldrig iheller med inspänningstyglar. Jag longerar inte så ofta iheller men endå.

Om du bara ska longera hästen några varv skadar det inte.

Om du däremot vill JOBBA hästen, dvs vill att det ska ge något arbetsmässigt, och att hästen jobbar i en ändamålsenlig form under longeringen, är det bäst med inspänningstyglar. detta för att det ger hästen ett visst stöd, och hjälper den att balansera upp sig. Utan springer den oftast och skjuter in en bog eller ställer sig utåt, eller bara rent av springer runt runt och det ger inget utan snarare sliter.

om du INTE ska ha inspänning är det bättre att löslongera hästen. då faller den inte inåt på samma sätt som om du linar den på en volt utan rör sig mera naturligt och fritt.

longering är enda övningen då jag faktiskt tycker att inspänning hör till för att övningen skall kunna utföras ändamålsenligt. Longering skall aldrig ske i motions syfte utan skall isåfall ske i uppbyggande och stärkande tränings syfte, och då är en inspänning ofta en förutsättning för att få den effekt man eftersträvar just i denna övning.
Jag longerar aldrig pga slitaget och hur svårt det är att få en ändamålsenlig form. Tömkör däremot ofta.

Jag håller med dig i det du skriver. Så resonerar jag också nu. Jag tömkör hellre och därför är det numera väldigt sällan jag longerar.

Men när jag arbetade med travhästar longerades dessa ett par få minuter i varje varv på en rejäl longerings volt om dom hade överskottsenergi. Det kan man ju tycka vad man vill om men så gjorde man iallafall. Då var det träns och lina som gällde.

Tyvärr är det inte så många som har såna där longeringsvolter som är gjorda för longering, för ska man longera ofta och mycket ska det aboslut vara i en sådan!

Så man ska liksom inte longera för att hästen ska bli av med överskottsenergi? :p Jag är lite trög;)

Ja och nej.

Om hästen bockar och brallar är skaderisken på lina ganska stor. Den typen av överskottsenergi är det nog bättre att släppa ut med lös häst.

Däremot kan det vara en bra idé att lösgöra hästen på lina innan man sätter sig på den om man misstänker att den kommer att vara väldigt explosiv. När den är loss och inte längre så spänd i ryggen så är risken för bockningar och explosioner mycket mindre. Men det kräver nog att hästen är van att longeras och fungerar bra på lina så att den verkligen blir avspänd och lösgjord.

Ang. inspänningar eller inte:
Jag har i princip alltid inspänningar när jag longerar. Den enda gången jag inte har det är om det enda syftet är att hästen ska röra sig lite. T ex när min ridlärare nyligen var sjuk och jag hjälpte honom med hans heliga häst (som han är väldigt petig med). Den ville jag inverka så lite som möjligt på för att inte ställa till med något, så hon fick jogga i bara grimma och lina. ;)

Hur gör du med inspänningen? Håller du samma mått på båda sidorna, alltså från bett ringarna till gjorden?
Nyfiken...

Jag spänner in något på innersidan, så det blir en ställning och hästen lättare kommer igenom för ytter/tar stöd.

Hej!

Man bör aldrig fästa longerlinan i tränset, utan när man longerar bör man använda kapson eller möjligen repgrimma.

Jag använder personligen aldrig inspänningstyglar, för jag vill inte använda tyglar utan att själv hålla i andra änden och känna hur hästens mun svarar. Dessutom är inspänningstyglar och andra "hjälptyglar" fruktansvärt opedagogiska för hästen då man inte kan ge eftergift på ett tillfredställande sätt.

Jag longerar aldrig med syfte att låta hästen busa av sig, jag vill att hästen ska veta att när man jobbar på lina så uppför man sig som folk. Jag låter dem hellre busa av sig lösa på ridbanan.

Varför bör man inte fästa longerlinan i tränset? Jag använder oftast kapsonen men visst händer det att jag har träns med delta också ibland.

Varför bör man inte fästa longerlinan i tränset? Jag använder oftast kapsonen men visst händer det att jag har träns med delta också ibland.

du får helt fel inverkan i bettet. Om du måste använda via bettet kan du isåfall spänna genom att haka i kroken i yttre bettringen, dra linan via nacken och ner genom inre bettringen. då får du iallafall en ngt mer korrekt inverkan i bettet, dvs trycket går mera uppåt/bakåt. Men det bästa är ju en kapson.

Mackan:
"om du INTE ska ha inspänning är det bättre att löslongera hästen. då faller den inte inåt på samma sätt som om du linar den på en volt utan rör sig mera naturligt och fritt."
Det har jag funderat på, varför hästen inte går som den ska, fast man inte applicerar något tryck alls på linan. Är det linans tyngd som gör att hästen faller in eller ut med bog/huvud etc?
Och i samma andetag, är det så att hästen går i bra form vid löslongeringen? Automatiskt, alltså...

Då fundera jag som håller på att försöka lära en av hästarna i stallet att bli longerad, ska jag använda träns och delta eller bara grimma eller ska strunta i det hela och försöka med tömkörning?!

Är det bästa sättet att låta dem bralla av sig lösa på ridbanan? hur gör ni då släpper och väntar?

Visst kan du lära hästen longering men använd då helst en kapson.

Jag hör till den gruppen som longerar utan inspänning...men att kalla det longering är egentligen fel då jag jobbar mycket med raka linjer "på lina" och aldrig låter en häst motioneras runt runt. Jag har en drivande hand och en samlande, går ganska nära hästen och jobbar den med böjningar omväxlande rak. Fläng är inte tillåtet, utgår från skritt till korta övergångar i trav ner i skritt igen och när det sitter kommer galoppen på samma sätt. Korta pass...ca 1/2 varv och sen avsaktning för att sen ta om fattningen. När hästen bär sig i bra form (fortfarande utan inspänning) kan den få gå i ett helt varv ibland två men inte mer. Arbetspasset på linan blir sällan längre än 30 minuter.

Inridningen går super efter ett sånt här grundläggande arbete och det är väl egentligen det korrekta namnet...longering har en dålig ton efter att många missbrukar det så hästarna blir felbelastade...:cool:

du får helt fel inverkan i bettet. Om du måste använda via bettet kan du isåfall spänna genom att haka i kroken i yttre bettringen, dra linan via nacken och ner genom inre bettringen. då får du iallafall en ngt mer korrekt inverkan i bettet, dvs trycket går mera uppåt/bakåt. Men det bästa är ju en kapson.

Jag har aldrig haft det på det sättet.

Det har jag funderat på, varför hästen inte går som den ska, fast man inte applicerar något tryck alls på linan. Är det linans tyngd som gör att hästen faller in eller ut med bog/huvud etc?
Och i samma andetag, är det så att hästen går i bra form vid löslongeringen? Automatiskt, alltså...

det är dels linans "tyngd" ja - men jag tror även du själv i mitten som "hjälp" spelar en roll....jämför med om du rider en häst på innerhjälperna primärt på volt - samma sak händer...
ang löslongering så nej - det är inte alls säkert att hästen går i bra form vid löslongeringen, det beror på vad du menar med form där. Men helt säkert är att den balanserar upp sig naturligare när den går fritt. om det sen är en ändamålsenlig arbetsform ur ridperspektiv, jag det är en annan sak. förstår du hur jag menar?

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 194
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 478
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 672
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 808
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka