Longering/arbete från marken.....

M

montgomery

Pållen och jag har ett litet problem.... När jag longerar eller jobbar från marken så funkar det kalasbra i vänster varv. Böjning, avslappning, framåt neråt, ja de mesta liksom. Men i höger varv så upplever jag honom som "svagare", som om han inte riktigt orkar. Saken görs ju inte bättre av att jag själv har svårt att arbeta på högersidan eftersom att man från början fick lära sig att ALLTID vara på vänster sida. Jag har svårt att placera mig rätt, vilket ju naturligtvis knappast gör det lättare för honom. :crazy:

Det vi jobbar med är böjning, underträdning(osäker på om det heter det!?, Bent gör det med den mörka hingsten i filmerna....), öppna, och har börjat med lite sluta. När jag gör sluta åt vänster så funkar de inte alls.... Däremot åt höger är de inga som helst problem. Likadant med öppnan. Problem åt höger men ok åt vänster.

Behöver egentligen mest tips på hur jag övar upp min placering i förhållande till honom.....

Han tycker dessutom inte att det är speciellt kul att arbeta från marken. Hur ska jag motivera honom? Om jag ex. longerar och ber om trav, sssss säger jag då ;) Så piper han och lägger bak öronen :( Likadant om jag tucherar han på korset med spöet så gör han en "capriole". Vet att det är miott fel sen tidigare uppförande från min sida! Men nu behöver jag arbeta tillbaks till att det inte längre är obehagligt med arbete från marken.....Inte så att han är rädd för mig men sen min tidigare "NH-träning" :o :mad: så blir han besvärad och frustrerad av att jag är så nära inpå honom under arbetet.

Hoppas att ni fattar, förklarar ju som om jag vore totalt uppe i det blå :angel:
 
Just din placering är svårt att ge dig några konkreta tips på eftersom man inte sett dig.

Jag har svårt med min i vänster varv och det är även där Aminette har svårt för sig. Så det blir som för er fast på andra sidan. Jag brukar hela tiden tänka på hur jag går i vänster varva, alltså hur fort jag går, hur jag riktar min kropp m.m. Och om något blir fel med henne så går jag först igenom min egna kropp innan jag korrigerar henne. Oftast ligger felet hos mig och inte hos henne.

Vad det gäller öppnan så låter det som att ni kan behöva "bryta isen".

Ta din häst och ställ henne längs ett staket eller liknande. Placera sedan framdelen lite innanför spåret och bakdelen på. Alltså stilla stående. Bry dig inte om böjning eller så när du gör det. Be sen om böjning (fortfarande stillastående) och om allt det funkar (oftast får man prova några gånger) be henne ta ett enda steg framåt. Trolgtvis kommer antingen framdelen falla ut, bakdelen in eller så går hon in på en volt, men efter några försök så brukar man lyckas.

Ta det sedan så tills ett steg funkar bra, be sedan om två. När man kommer till två/tre steg så brukar det funkar om man tar det i skritt också.
 
Hur gör jag för att få honom i förvänd öppna längs långsidan? :confused:
 
Du går mellan hästen och staketet och ställer honom utåt med "innertygeln". om han bara förböjer halsen så får du ta lite i yttertygeln (alltså tygeln som är mot mitten av ridbanan). När han gör rätt ger du eftergift och låter honom arbeta självständigt, vilket kanske funkar två steg.
Ta bara korta sträckor i början, kanske 5 steg, räta sedan ut honom och börja sen om igen.
Det är viktigt att du slutar inverka när han gör rätt. Den viktigaste framåtdrivande hjälpen är att inte göra någonting! Det talar om att "bra, fortsätt, så länge du gör det jag ber om så är du fri".

Hästar går inte "på tvären" mer än några steg i naturen och det är därför naturligt om han rätar ut sig efter 3-4 steg. När han blir starkare och förstår att du vill att han ska fortsätta gå på tvären så blir det fler och fler steg.
De´går också naturigt dit nosen pekar, det är därför det är så effektivt att gå längs ett staket. Efterhand kommer du att kunna gå på rakt spår utan stöd också.


Beställ gärna häftet från sidan jag rekommenderade tidigare i den här tråden. Går igenom grunderna i arbete på långa tyglar väldigt noggrant och lättförståligt.
Gramantyglar är lagom längd till min lilla häst (153 cm hög).
På sidan jag rekommenderade finns foto på förvänd öppna (och även en liten film men den ligger konstigt till så jag hittade den inte nu :p)
 
Okej. Jag hittade filmen. Man gör alltså den här övningen på långa tyglar, eller? Jag har aldrig provat det med pållen men det kanske han skulle tycka var roligt. :) Kan man göra den här övningen med "vanligt" arbete från marken?
 
du behöver ju inte gå vid hästens höft om du inte vill, vid bogen funkar också. Det är ju inte så att det är helt skilda saker.
 
Fast jag är lite skeptisk till förvänd öppna när man gör det längs ett staket eller liknande. Du får väldigt mycket broms av staketet och de flesta hästar börjar gärna köra något skänkelviks liknande.

Min förra tränare fick sig ett gott skratt när hon såg mig göra det och sa (har jag för mig!) att förvänd öppna görs inte längs något staket eller liknande utan bara där man har fritt utrymme.

Fast jag kan ju komma ihåg fel också... :crazy:
 
'Förvänd öppna görs inte längs något staket eller liknande utan bara där man har fritt utrymme'

Hmmm, hva blir da forskjellen mellom förvänd öppna og öppna? .... Nemlig, det er samme sak - om man tar bort veggen, er det ingen forskjell.

Det er helt rett som Hanna sier, at man bruker veggen som en hjelper i starten, for å lære hesten at den skal fortsette sidebevegelsen 'av seg selv', uten påvirkning av oss. Når den kan det - trenger man ikke hjelp av veggen lenger. Men i starten er veggen en viktig hjelper, som gjør det mye enklere for hesten - da vi ikke trenger å påvirke den så mye.

Min erfaring er at man kan få hesten til å arbeide virkelig fritt og selvstendig på lange tøyler, og det er denne friheten jeg er spesielt fasinert av.

Det er viktig å passe på at hesten virkelig gjør overtreden med både framben og bakben, og at den går i bøyning gjennom hele kroppen. Ellers har det lett for at den går rett i kroppen og bare bøyer i halsen. Som Hanna sier, ligger det i hestens natur å rette seg ut etter 2-3 steg. På lange tøyler har du god kontroll over den utvendige skulderen, slik at det er lett å unngå denne feilen, bare man er klar over hva som skjer.
 
Nja fast det beror ju på vart man gör det. Gör man det på en volt t.ex. kan man kalla det ena öppna och det andra förvänd öppna...hm... eller blit det någon sluta variant då...nej det kan det ju knappast bli. :p

Ja okej i början kan det kanske vara till en hjälp. Jag provade efter att min häst var rätt säker i skolorna och då spelade det ju ingen roll.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 928
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp