Bukefalos 28 år!

Longering av unghäst

Q

Quater

Jag har en 2-årig quaterkorsning som inte går att longera. Han bara vänder sig om åt andra håller och går iväg. Han vrider huvudet ut ifrån volten och lägger linan runt ena sidan så han blir ännu starkare, jag vet inte längre vad jag ska göra längre. I skritten brukar det gå bra men så fort man ber honom trava eller galoppera så går han iväg. Som alla redan vet så går det inte att hålla kvar en häst som har bestämt sig för att gå iväg.

Tacksam för alla tips! :)
 
Sv: Longering av unghäst

Trava och galoppera inte en tvååring på volt förrän den förstår vad den ska göra och klarar av det.
Har du träns eller grimma? tömmar eller longerlina?

Jag skulle tömköra den på rakt spår, svängar, lära kommando för stanna och gå. Eftersom kan du börja tömköra den in på volter och gå på sidan om hästen. Antar att du ska rida in hästen så småningom, då behöver den lära sig kommandon och att ha på sig bett och utrustning. Förstår inte vad du ska få ut av att longera hästen i trav och galopp?

Gå promenader och tömkör för att börja lägga en grund inför inridning/inkörning. Börja med longeringen först när den den förstår alla kommandon och inverkan av bett osv och när den är redo att trava och galoppera på en volt.

Har du ingen kunskap om detta, be om hjälp av någon som har det.
 
Sv: Longering av unghäst

Jag har en 2-årig quaterkorsning som inte går att longera. Han bara vänder sig om åt andra håller och går iväg. Han vrider huvudet ut ifrån volten och lägger linan runt ena sidan så han blir ännu starkare, jag vet inte längre vad jag ska göra längre. I skritten brukar det gå bra men så fort man ber honom trava eller galoppera så går han iväg. Som alla redan vet så går det inte att hålla kvar en häst som har bestämt sig för att gå iväg.

Tacksam för alla tips! :)

Vi har 1 åringar och 2 åringar som vi longerar och de gör som du säger på samma sätt inann de förstår oftast att de vrider in huvudet in mot dig i volten.

Viktigate är att du ser till att du driver hästen frammåt " bakifrån och öppnar upp handen och visar vilket håll du vill att hästen ska gå för driver du mot bogen kommer hästen att stanna och vända sig innåt.
Se till att du befinner dig snett bakom hästen hör att om den skulle vända kunna va snabb att korrigera den.
Du kan använda en spö som hjälpmedel bar för att "peta " till hästen för att visa den vilken riktning du vill att den ska springa .

Viktigaste är öva och öva och nä du får hästen att förstå berömm och åter berömm för att den ska förstå att den gjorde rätt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 512
Senast: MiniLi
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 800
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 353
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp