Motionera ovillig unghäst?

ylvalill

Trådstartare
Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt 2-3 ggr/dag i minst 20 min per gång för att han ska läka ihop utan ytterligare komplikationer och jag har lite ont om ideer för hur ett ska gå till. Hästen ifråga är en 2,5 årig nordsvensk som för närvarande är inne i en rätt sävlig tjuren-Ferdinand-period. Promenader i maklig skritt är han med på, men det är veterinären inte nöjd med, minst trav ska det vara. Har försökt testa longering men han fattar inte riktigt grejen, antingen vill han bara stå hos mig och gosa, eller så hittar han nåt att tugga på nånstans. Han bryr sig inte nämnvärt oavsett jag tjoar, viftar eller klatschar i luften med långpisk. Det underlättar inte heller att vi inte har någon paddock (även om jag inte riktigt tror det hade hjälpt…) och att skogen är full av snö och vägarna isiga. Känns lite hopplöst. Nån som har några snilleblixtar att dela med er av? Herrn ifråga är tyvärr inte inkörd ännu, tömkörning är påbörjad men styrförmågan är sisådär och framåtdrivande hjälper inte befästa.
 
Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt 2-3 ggr/dag i minst 20 min per gång för att han ska läka ihop utan ytterligare komplikationer och jag har lite ont om ideer för hur ett ska gå till. Hästen ifråga är en 2,5 årig nordsvensk som för närvarande är inne i en rätt sävlig tjuren-Ferdinand-period. Promenader i maklig skritt är han med på, men det är veterinären inte nöjd med, minst trav ska det vara. Har försökt testa longering men han fattar inte riktigt grejen, antingen vill han bara stå hos mig och gosa, eller så hittar han nåt att tugga på nånstans. Han bryr sig inte nämnvärt oavsett jag tjoar, viftar eller klatschar i luften med långpisk. Det underlättar inte heller att vi inte har någon paddock (även om jag inte riktigt tror det hade hjälpt…) och att skogen är full av snö och vägarna isiga. Känns lite hopplöst. Nån som har några snilleblixtar att dela med er av? Herrn ifråga är tyvärr inte inkörd ännu, tömkörning är påbörjad men styrförmågan är sisådär och framåtdrivande hjälper inte befästa.
Gå som handhäst om det finns möjlighet?
 
Skulle det gå att själv springa med honom? Bara ha honom i grimskaft eller longerlina och jogga bredvid honom, kanske fattar han grejen och börjar trava han med? Har själv gjort det med hästar förut, och det är kul om de håller rätt tempo. Däremot orkar man ju själv inte springa superlänge, men det kan ju vara ett sätt att ändå få in lite bättre motion för honom :)
 
Skulle det gå att själv springa med honom? Bara ha honom i grimskaft eller longerlina och jogga bredvid honom, kanske fattar han grejen och börjar trava han med? Har själv gjort det med hästar förut, och det är kul om de håller rätt tempo. Däremot orkar man ju själv inte springa superlänge, men det kan ju vara ett sätt att ändå få in lite bättre motion för honom :)
Har försökt med detta men han tycker bara jag är väldigt konstig när jag försöker springa. Enda reaktionen brukar bli att han börjar bita efter grimmskaftet. Hjälper inte ens om jag har ett långt spö med mig och försöker peta på bakifrån samtidigt som jag börjar springa.
 
Håller med iNHALE!

Tänker också angående att springa med honom, att det ju också är något han behöver lära sig. Unghästar kan ju faktiskt inte veta vad som förväntas om man inte visar dem.
Jag använder röstkommandon och engagerar hästen på det sätt som behövs. Om du vill att han travar, måste du visa honom att det är det du vill och få med honom på noterna. Om det var jag hade jag haft en mycket uppmuntrande/uppmanande stämma som tex. tjoar "tra-va" och samtidigt drivit med en smisk på lämpligt ställe, upprepa tills det funkar. Vet inte hur van han är att gå med dig annars och lyssna på kommandon, är han helt otränad hade jag börjat med att tempoväxla i skritt för att lära honom lyssna och sedan börja med trav.
 
Tycker du ska ta tjuren vid hornen och lära honom att bli longerad. Ska han motioneras friskt 2-3 ggr per dag så ser jag ingen annan möjlighet än att longera med tanke på ålder och möjligheterna i närmiljön.
Ja, du har nog helt rätt. Detta är nog enda lösningen egentligen. Särskilt med tanke på att jag ska hinna med motionerandet flera gånger per dag i ett par veckor. Några bra tips till hur man lyckas lära honom? Har haft unghästar förut men inte upplevt att det varit särskilt svårt att få dem att förstå longerandet, finns det bara nån form av framåtdrift så brukar det ju gå hyfsat lätt att styra dem dit man vill ha dem, men den här är lite som att uppmuntra ett kassaskåp att röra på sig. Vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att få honom att fatta. Metspö med morot? Han är väldigt godismotiverad. :D
 
Håller med iNHALE!

Tänker också angående att springa med honom, att det ju också är något han behöver lära sig. Unghästar kan ju faktiskt inte veta vad som förväntas om man inte visar dem.
Jag använder röstkommandon och engagerar hästen på det sätt som behövs. Om du vill att han travar, måste du visa honom att det är det du vill och få med honom på noterna. Om det var jag hade jag haft en mycket uppmuntrande/uppmanande stämma som tex. tjoar "tra-va" och samtidigt drivit med en smisk på lämpligt ställe, upprepa tills det funkar. Vet inte hur van han är att gå med dig annars och lyssna på kommandon, är han helt otränad hade jag börjat med att tempoväxla i skritt för att lära honom lyssna och sedan börja med trav.
Har väl inte varit superflitig med promenaderna tidigare men han har fått följa med emellanåt när dottern ridit min andra häst. Då har vi även försökt träna på det här med att trava men inte ens när kompisen travat iväg har han velat haka på så det har inte varit särskilt lätt. Men jag har nog varit lite för ”snäll” mot honom, behöver nog faktiskt kräva lite mer. Både för att han ju faktiskt börjar bli vuxen och framför allt för att hans hälsa nu hänger på att vi får till detta.
 
Träna in "sssss"-kommandot för trav genom att springa bredvid. Du kan behöva tjoa och tjimma och gå upp rejält i energi.

Ett enda lite travsteg och det är "braaaaa" + morot.

Longeringen behöver du öva på i skritt först, det gäller att ha rätt kroppspråk och rätt position, hamnar du framför drivläget stannar dom, håll dig bakom så går dom framåt.

Kanske läge att ta ut en erfaren nordistränare.

Ett annat alternativ för att få lite fart i brallorna på han är att åka till ett ridhus eller någon annans ridbana. Ny miljö = mer spännande.
 
Ta en medhjälpare som leder honom runt och kan hjälpa till att dra honom runt och släppa när han går själv. Håll inte på för länge i början så några 20 minuter i trav kan du glömma. När du ändå har medhjälpare så passa på att träna tömkörning, det är betydligt bättre om du får till tömkörningen och kan motionera honom under töm än i lina.
 
Med tanke på hur viktigt det ör att hålla såret öppet och få gammalt blod och äckel att rensa ut bör du ta tag i longeringen. Det kan bli rätt allvarliga komplikationer annars.

Så detta är ett tillfälle där hästens "nej" inte alls accepteras av mig. Så även om det blir för tuff drivning så ska häst springa. (Sen brukar det räcka med tio minuter för såret att rensa ur sig.)
 
Idag blev det longeringsträning. Dottern fick gå på utsidan och hålla honom kvar på volten så gick det skapligt, om än bara i skritt. Det krävdes dock rätt rejäl drivning för att han alls skulle röra på sig. Några småbus blev det dock, vilket han i detta läget fick mycket beröm för (då gick det ju i lite snabbare tempo). Vi kämpar vidare imorgon. Han är en rätt smart häst så förhoppningsvis ska vi lösa detta. Bara nu inte blidvädret som väntar innebär isgata överallt, då blir det jobbigt på riktigt :nailbiting:
 
Träna in "sssss"-kommandot för trav genom att springa bredvid. Du kan behöva tjoa och tjimma och gå upp rejält i energi.

Ett enda lite travsteg och det är "braaaaa" + morot.

Longeringen behöver du öva på i skritt först, det gäller att ha rätt kroppspråk och rätt position, hamnar du framför drivläget stannar dom, håll dig bakom så går dom framåt.

Kanske läge att ta ut en erfaren nordistränare.

Ett annat alternativ för att få lite fart i brallorna på han är att åka till ett ridhus eller någon annans ridbana. Ny miljö = mer spännande.
Jo, en erfaren nordistränare hade suttit fint, men jag känner tyvärr inte så många sådana. Har börjat inse att det är lite annorlunda med dessa nallebjörnar jämfört med de halvblod och ponnysar jag haft tidigare. :p
 
Jo, en erfaren nordistränare hade suttit fint, men jag känner tyvärr inte så många sådana. Har börjat inse att det är lite annorlunda med dessa nallebjörnar jämfört med de halvblod och ponnysar jag haft tidigare. :p

Kolla med föreningen för bruksnordisar, vem som kan hjälpa med inkörning :).

Men ja, det är inte alls samma sak som med varmbloden 😅. Dom är betydligt enklare dom där nätta sprättiga haha.
 
Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt 2-3 ggr/dag i minst 20 min per gång för att han ska läka ihop utan ytterligare komplikationer och jag har lite ont om ideer för hur ett ska gå till. Hästen ifråga är en 2,5 årig nordsvensk som för närvarande är inne i en rätt sävlig tjuren-Ferdinand-period. Promenader i maklig skritt är han med på, men det är veterinären inte nöjd med, minst trav ska det vara. Har försökt testa longering men han fattar inte riktigt grejen, antingen vill han bara stå hos mig och gosa, eller så hittar han nåt att tugga på nånstans. Han bryr sig inte nämnvärt oavsett jag tjoar, viftar eller klatschar i luften med långpisk. Det underlättar inte heller att vi inte har någon paddock (även om jag inte riktigt tror det hade hjälpt…) och att skogen är full av snö och vägarna isiga. Känns lite hopplöst. Nån som har några snilleblixtar att dela med er av? Herrn ifråga är tyvärr inte inkörd ännu, tömkörning är påbörjad men styrförmågan är sisådär och framåtdrivande hjälper inte befästa.
Rör han sig inte i hagen? Har aldrig blivit ombedd att mina hästar ska göra annat än gå i en hage när de blivit kastrerade. Har till och med haft hästar på boxvila efter operation där man passade på att kastrera samtidigt som blivit kastrerade utan problem. Är han svullen nu? Tänker att skritt är ju iaf bättre än ingen motion alls🙂 Ibland får man göra vad man kan efter sina förutsättningar.
 
Jag hatar att ha nykastrerade 😋
De ska springa. Punkt.
Vi har varit några som har drivit dem 3-4 ggr om dagen i hagen. Man känner sig hemsk, men de måste faktiskt röra på sig.
 
Rör han sig inte i hagen? Har aldrig blivit ombedd att mina hästar ska göra annat än gå i en hage när de blivit kastrerade. Har till och med haft hästar på boxvila efter operation där man passade på att kastrera samtidigt som blivit kastrerade utan problem. Är han svullen nu? Tänker att skritt är ju iaf bättre än ingen motion alls🙂 Ibland får man göra vad man kan efter sina förutsättningar.

Samma här. Kastrerade vår unghäst förra våren och enligt vet var det tillräckligt att gå ute i torr hage. Inga komplikationer alls.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp