Motionera ovillig unghäst?

I egenskap av nordsvenskuppfödare och har haft ett gäng så blir jag lite bekymrad. Det är rastypiskt för en nordsvensk att ha så svårt att komma fram i trav och absolut inte en snart 3årig hingst. Det är inget de behöver träna på. När kastreringen har läkt hade jag kollat upp honom hos veterinär faktiskt.
 
Rör han sig inte i hagen? Har aldrig blivit ombedd att mina hästar ska göra annat än gå i en hage när de blivit kastrerade. Har till och med haft hästar på boxvila efter operation där man passade på att kastrera samtidigt som blivit kastrerade utan problem. Är han svullen nu? Tänker att skritt är ju iaf bättre än ingen motion alls🙂 Ibland får man göra vad man kan efter sina förutsättningar.
Jo, han rör på sig rätt mycket i hagen. Går på lösdrift i flock, kuperad hage på ca 4 ha, men detta var enligt vet inte alls tillräckligt. Och jag får väl medge att han varit lite dämpad efter ingreppet så lika mycket lek och bus som det brukar vara har det inte varit.

En uppdatering kan jag i alla fall ge. Vi har kämpat på med både longering och tömkörning och jag måste faktiskt säga att han har gjort fantastiska framsteg, även om det inte har blivit några längre stunder i nåt högre tempo. Troligtvis har penicillinkuren han fick gjort större nytta för att minska svullnaden än vad motionen gjort, men nu har vi i alla fall tagit ett par stora kliv mot inkörning/inridning och för närvarande ser faktiskt läkningen ut att gå åt rätt håll. :)

Stort tack till alla som svarat för både Inspiration och pushande i rätt riktning!
 
I egenskap av nordsvenskuppfödare och har haft ett gäng så blir jag lite bekymrad. Det är rastypiskt för en nordsvensk att ha så svårt att komma fram i trav och absolut inte en snart 3årig hingst. Det är inget de behöver träna på. När kastreringen har läkt hade jag kollat upp honom hos veterinär faktiskt.
I vanliga fall rör han sig som sagt frivilligt i hagen i alla gångarter, och i alla tempon, varje dag och han har inga som helst rörelsestörningar så jag känner mig rätt trygg med att detta enbart handlar om bristande uppfostran (alltså mitt fel). Han begriper helt enkelt inte vad jag är ute efter. Nu har vi lyckats trava när jag tömkört, det gick bättre eftersom han då inte tolkar mina signaler om att öka tempot som en lekinbjudan på samma sätt som om jag försöker springa bredvid.
 
Jo, han rör på sig rätt mycket i hagen. Går på lösdrift i flock, kuperad hage på ca 4 ha, men detta var enligt vet inte alls tillräckligt. Och jag får väl medge att han varit lite dämpad efter ingreppet så lika mycket lek och bus som det brukar vara har det inte varit.

En uppdatering kan jag i alla fall ge. Vi har kämpat på med både longering och tömkörning och jag måste faktiskt säga att han har gjort fantastiska framsteg, även om det inte har blivit några längre stunder i nåt högre tempo. Troligtvis har penicillinkuren han fick gjort större nytta för att minska svullnaden än vad motionen gjort, men nu har vi i alla fall tagit ett par stora kliv mot inkörning/inridning och för närvarande ser faktiskt läkningen ut att gå åt rätt håll. :)

Stort tack till alla som svarat för både Inspiration och pushande i rätt riktning!
Nej det är ju inte så konstigt att han varit dämpad. Är ju inte helt smärtfritt att kastrera. 🙂
Men bra att svullnaden har minskat och läkningen är på rätt håll iaf!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp