Longering på tävlingsplats?

Sv: Longering på tävlingsplats?

är inte mkt av tävling för de yngre hästarna för att lära sig? och utveckla sig? LÅÅÅÅÅÅÅÅNGT ifrån alla är redo för riktig tävling när de börjar med de, men utan att öva blir de inte bättre.

En häst som är underbar på hemma plan kan bli en helt annan häst när den kommer bort, och för att släppa viss spänning och ge häst och ryttare en bra runda kan ett alternativ vara att låta hästen röra på sig först i lina. Allt handlar väl om att ge både ryttare och häst positiva ögonblick inne på själva banan.

Hellre en häst som rastas av på lina än som rastat av en ryttare på framridningen som håller på att dimpa av många ggr, en lös häst kan göra mkt skada.

Hellre en häst som rastas av på lina än som rastat av en ryttare på framridningen som håller på att dimpa av många ggr, en lös häst kan göra mkt skada.

Nej, hellre en häst som brallar med ryttare på sig, än en som brallar i lina, om det nu är på framridningen.
Även hästar i lina kommer lösa.

Men hallå, hur lite vett har inte en ryttare som rider mellan vägg/staket och en longerad häst? Man får väll hålla sig på andra sidan banan. Det är ju precis lika mycket ens eget ansvar.

Då ska alltså alla hålla sig på den ena halvan av framridningen för att en vill longera?
På framridningen vill väl de flesta rida sina hästar på raka spår innan start, en häst i lina tar upp hela den ytan den är på.Och lite till.

Jag har själv varit i ridhus för att rida, där det till slut inte har funnits någon plats annat än utanför de longerade ekipagen. Alltså mellan vägg o longerad häst. Jag undrar vem som är mest vettlös? Jag som tvingas dit av inkommande longeringsnissar, eller de som kommer in och longerar?

är inte mkt av tävling för de yngre hästarna för att lära sig? och utveckla sig? LÅÅÅÅÅÅÅÅNGT ifrån alla är redo för riktig tävling när de börjar med de, men utan att öva blir de inte bättre.

En häst som är underbar på hemma plan kan bli en helt annan häst när den kommer bort, och för att släppa viss spänning och ge häst och ryttare en bra runda kan ett alternativ vara att låta hästen röra på sig först i lina.

Visst ska hästar få LÄRA sig på tävling också men inte genom att longeras.

Vidhåller att en häst som måste longeras för att spänningar ska släppa inte är mogen för att tävla öht alternativt så är ryttaren oskicklig nog att kunna få hästen att slappna av eller är för rädd att ramla av.

I den bästa av världar finns det plats för BÅDE longering och ridning, PÅ OLIKA PLATSER. Verkligheten (i Skåne) ser dock annorlunda ut.

Nästan lika störande är det förresten när ryttaren låter "moster Agda" eller "farbror Sven" dvs gärna inte särskilt hästvana människor leda runt hästen på framridningsbanan medan ryttaren själv gör något annat. Den som leder ser sig oftast inte för utan vandrar i sin egen värld med hästen bredvid sig.

Och om vi ska fortsätta på ämnet "störande saker när man ska tävla" så är även de som har med sig privat-instruktör på framridningen ett irritationsmoment. Det man inte kan en halvtimme innan man ska in på banan lär man inte heller lära sig tills dess och att stå och lyssna på en instruktör som skriker instruktioner och att behöva flytta sig för en ryttare som ska försöka utföra desamma är också störande.

Jag longerar gärna om det känns som det behövs men då på ett hörn långt bort från andra hästar. Skulle aldrig i livet komma på o ställa mig mitt i smeten...

Vidhåller att en häst som måste longeras för att spänningar ska släppa inte är mogen för att tävla öht alternativt så är ryttaren oskicklig nog att kunna få hästen att slappna av eller är för rädd att ramla av.

De flesta kan nog sitta på sina hästar utan att longera, men vi vill ju göra det så trevligt som möjligt både för oss och andra. Sitter man och tränar på LA nivå hemma så vill man troligen komma ut, även om man har en häst som kan få tuppjuck och bralla rundor när det inte passar.

Är det enda som behövs 10-15 min longering för att hästen ska fungera bra är det väll värt det?

Ibland hade jag gärna velat att folk linar av sina hästar på anvisad plats än är en fara för andra på framridningen med snabba galopper och tokiga hästar. Det tycker jag är farligare.

Men geivetvis, som sagt innan, longering ska ske på särskidl plats. ALDRIG på framridningen.

Jag tycker att om dom ska longera ska dom ha en egen plats för det.

Longering helt ok när det inte stör andra. Jag själv har en häst med sadeltvång och som kan bli lite extra spänd på nya platser vilket i sin tur bidrar till att sadeln/sadelgjoden kan kännas lite extra obehaglig. Denna hästen bör longeras något varv innan uppsittning för att kolla av dagsformen och för att förhindra att han får sadeltvång när man sitter upp.

Känns trist att inte kunna ut och tävla med honom för den sakens skull.

Men jag är då beredd att longera på någon annan plats där jag inte stör ex i en tom hage el liknande och kräver inte tillgång till framridningen för detta.

Kan tillägga att longeringen i detta fallet är en billig livförsäkring för min del och om vissa tycker att vi inte har ute på tävlingar att göra på grund av detta, fine, men jag hävdar motsatsen.

Så länge det inte stör ngn annan så tycker jag det är helt okej.

Fattar inte varför folk ska vara så anti allting. Varför skulle en häst som behövs longeras inte vara redo för tävling.
Alla hästar är olika liksom människor är olika.
Varför inte kunna acceptera att alla hästar inte är kolugna, avslappnade, mjuka på en tävlingsplats utan kan behöva springa av sig lite.

Jag brukar ha med longerlina när jag tävlar med stoet eftersom hon kan ha dagar då hon kan behöva springa av sig lite på linan.

Håller helt o hållet med dig!! :bow:

I den bästa av världar finns det plats för BÅDE longering och ridning, PÅ OLIKA PLATSER. Verkligheten (i Skåne) ser dock annorlunda ut.

Nästan lika störande är det förresten när ryttaren låter "moster Agda" eller "farbror Sven" dvs gärna inte särskilt hästvana människor leda runt hästen på framridningsbanan medan ryttaren själv gör något annat. Den som leder ser sig oftast inte för utan vandrar i sin egen värld med hästen bredvid sig.

Och om vi ska fortsätta på ämnet "störande saker när man ska tävla" så är även de som har med sig privat-instruktör på framridningen ett irritationsmoment. Det man inte kan en halvtimme innan man ska in på banan lär man inte heller lära sig tills dess och att stå och lyssna på en instruktör som skriker instruktioner och att behöva flytta sig för en ryttare som ska försöka utföra desamma är också störande.

Det var mycket som störde dig. Frågan är om du får ut något roligt från tävlingen om du nu skall hålla på och störa dig på allt och alla. Ibland så måste man ha överseende med att alla inte är så perfekta som en själv. Risken är annars att man missar allt det roliga.

Mvh

Tora

Håller helt klart med dig oxå!! :bow:

Eftersom jag själv ibland varit hjälpt av att kunna longera tanten före tävling så tycker jag att man ska kunna få göra det.
MEN det ska inte vara i anslutning till där andra ekipage rider utan på en egen plats.
Jag har alltid sett till att göra det på annan plats än där folk rider.
Varför jag gjort det är för att kärringen ibland gillar att göra frivolter och då står jag hellre på backen om hon vill göra dessa till att börja med... :angel:

Tycker absolut det är ok med longering på tävlingsplats så länge det inte stör någon annan! Många hästar kan behöva bralla av sig lite innan det är dags för uppsittning. Det finns även många hästar som lider av sadeltvång/sadelkramp och kan behöva jogga några varv innan uppsittning, annars kan det bli förödande konsekvenser för både häst, ryttare och medtävlande.

Tycker de är bättre att hästen ger sina skutt på lina än inne på tävlingbanan, för ryttarens skull. QUOTE]

Det är precis detta jag vill komma till:

Om man har en häst som sprallar omkring inne på banan bara för att den INTE har fått bli longerad; ja, då tycker jag inte att den hästen är färdig/ mogen för tävling helt enkelt.

Tack och lov är det ju ytterst sällsynt förekommande ATT folk longerar men hur skulle det se ut om helt plötsligt typ halv klassen fick för sig att de vill longera? Skulle man stå i en lång kö utanför en longeringspadock:rofl:.

Nä....rasta hästarna hemma eller lär dom att bli rastade UPPSUTTET innan ni börjar tävla!

Så om man har en ung energisk häst som kryper ur skinnet för att den är ovan med nya platser och nya hästar, hur i hela fridens dagar ska man ens kunna ta ut den på de första tävlingarna? Var ska den lära sig?

Leda runt fungerar INTE kan jag meddela eftersom hästen bara laddar ännu mer då.

Och att det är ytterst sällsynt signalerar väl bara att det är de som behöver det som gör det? Och då kan ju inte problemet vara så enormt stort?

Hur skall en häst kunna bli färdig för tävling om man inte får öva den?

Klart att hästen är spänd de första gångerna den tävlar, fast den kanske inte är det hemma. Då måste den ju få öva.

Håller nog med dig.

Har man en halvgalen häst som man promt MÅSTE longera innan man törs sitta upp - ja då kanske man ska byta till en lugnare. :angel:
Jag har också haft hästar som av olika anledningar egentligen skulle behövt longeras innan, men i min värld är det ridnign som gäller när man kommer till tävlingsplatsen :p
Skulle aldrig skaffa en häst jag inte klarade ut.

Dock kan jag inte säga att jag är emot longering. Det är ju upp till var och en hur dom gör, men att göra det på en bana med andra (Okända!) hästar är ju mest korkat.
Speciellt om hästen är busig, då kan det ju bli kaos om den skulle komma lös, eller rusa mot annan häst eller vad som.
Ska man longera på tävlingsplats tycker jag det ska ske på en helst avlägsen plats (inte mitt i smeten iaf), och inom en inhägnad så det inte gör något om hästen skulle komma lös.
Vore ju bra om arrangörer tänkte på detta. :)

(Oj. Såg att tråden var rätt gammal nu. :grin: )

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 734
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
1 025
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 983
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025