Longering/ tömkörning av en galen häst!

Nickelodion

Trådstartare
Behöver tips om hur jag ska longera/ tömköra min flb val.

Han är rätt snäll att longera i början men efter ca 5 min så får han ett tokryck och springer i panik runt mig och i bland rakt i mot mig.
Han är på väg att gå omkull hela tiden. /(har gått om kull med bakbenen flera ggr)
Han har ingen självbevarelse drift. Har tappat honom i ridhuset en gång och det slutade med att han gick omkull och brakde rakt in i sargen med huvet före...

Har provat att spänna in honom,men då blir det ännu mer panik för att han sitter fast.

Ska jag ge upp med planerna på longera eller går det att lära honom på ett säker sätt- för både honom och mig.

Sv: Longering/ tömkörning av en galen häst!

Se till att träna från marken t.ex. genom att leda hästen i grimma och grimskaft, göra halt, få den att flytta sig från dig osv. Hästen ska vara uppmärksam på dina signaler och lyssna. Använd dig av både rösten och ditt kroppsspråk. Ju mindre signaler desto bättre. Börja sedan att longera i skritt, gör samma sak där. Gå ut med hästen på volten, skritta ett par steg och få hästen att göra halt. Börja om. Öka succesivt längre sträckor ute på voltspåret, öka tempot osv. Samma sak ska hästen kunna göra i trav och galopp. Den ska vara uppmärksam på Dig.

Om du tror det går lättare kan du ju prova på töm. Men det är ju upp till dig.

Hästen kan även ha överskottsenergi och inte vilja lyssna på dig på grund utav det. I så fall kanske den behöver springa av sig på något sätt. Vid longering är väll dock inte att rekommendera.

När sedan kommer så långt så att hästen ska börja jobba mer med inspänning osv. vänj in succesivt därmed, låt hästen bara skritta ett par steg med inspänning först och bryt sedan.

Var konsekvent och noggrann med att hästen lyssnar, beröm mycket när den gör rätt. Se till så att du inte longerar för länge. Det räcker med bara ett par varv i början. Longera aldrig mer en 15-20 min om dagen (när du väl kommer i gång ) och se till att byta varv ofta.

Kolla gärna om det finns någon kunnig i stallet som har mer erfarenhet av att longera hästen ev. ha den på töm, som kan hjälpa dig.

Lycka till!

Börja om från början. Ha alltid med dig en ledare som har hästen i lina och går framme vid hästens huvud samtidigt som du tömkör.

Sätt innertömmen bara i bettringen och yttertömmen genom ringen på ryggen och vidare i en "snäll" inspänning. Tömkör bara i skritt och ev i trav, inte i galopp.

Börja passen med att longera några varv utan inspänning och på vanlig lina så att hästen får en chans att spänna av lite grann, inte tokrusa och göra vad som helst dock.

Många skriver här på Buke om tömkörning och arbete på töm men personligen tycker jag att det är en svår konst! Det är så lätt att hästen känner sig trängd och ihopklämd av tömmarnas inverkan, man kanske sätter en inspänning som får en alldeles för kraftig verkan för hästen utbildningsstatus.

Var försiktig, ha hjälm på knoppen, handskar på och en van medhjälpare + börja om från början är mitt råd.

(Sen har jag varit med om hästar som man kanske inte överhuvudtaget ska ge sig på att arbeta på töm på egen hand om man inte är mkt rutinerad, jag jobbar bara de som jag känner har ett "passande" temperament. Liksom det finns hästar jag aldrig skulle ge mig på att sätta för vagn t ex.)

testa att lägga den under Körning, där finns flera duktiga tömkörare såklart.

Liknande trådar

Ridning När ryttaren själv är konvalicent? Jag drog på mig en ordentligt ryggskott i förrgår & kan knappt röra mig, går hos kiropraktiker inkl... 2
Svar
29
· Visningar
3 135
Senast: Spirit
·
Körning Behöver tips om hur jag ska longera/ tömköra min flb val. Han är rätt snäll att longera i början men efter ca 5 min så får han ett...
Svar
5
· Visningar
1 212
Senast: _L_
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 180
Senast: SeagirlM
·
R
Hoppning hejsan. allt är en lång historia, men får lov att göar den så kort som möjligt. jag fick hem min häst i september förra året, då var...
Svar
12
· Visningar
1 540
Senast: flugskit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10