• Träning
  • Trådstartare Trådstartare JGA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 985
J

JGA

Jag funderar på om det är ett "krav" att longera sin häst för att få den att jobba på ett sunt sätt och hålla länge samt utveckla en bra relation? Funderar på detta lite, har absolut ingen erfarenhet av longering och om detta är något som ska praktiseras på en egen häst så funderar jag på hur man ska kunna lära sig det. Skulle nog aldrig ge mig på att testa det för antar det kan bli tokfel...

Jag longerar sällan för det sliter så hiskerligt på hästens ben, men nåt krav är det väl knappast...

Kan du inte longera och arbeta din häst rätt så kan longering vara en bra motionsform.
Att bara låta hästen springa omkring på en volt omkring dig i mitten är däremot inte bra.

Sen kan du ju "leka" lite med hästen med lite längre lina. Öva kommunikation, kroppspråk mm.

Lära dig det kan du ju göra av någon som kan det, tex stallkompis el tränare/ridlärare.

Det finns longering och sen finns det longering.

Att ha det bara för att låta hästen springa runt, runt är ingen bra idé. Att ha det för att utbilda en häst är en enorm hjälpr, men det är svårt!!
Där måste man verkligen ha en bra tränare som kan sina saker, vilket jag tror att få faktiskt kan just när det gäller longeringen.

Jag arbetar med longeringen (just nu) för att hjälpa min häst att länga ut musklerna i överlinjen då vi haft ute en equiterapeut, eftersom hon har (är) varit vädligt sned i bäckenet = spänningar i överlinjen.

Annars arbetar jag med longeringen mot arbetet på långa tyglar, som tömkörning fast utan gjord. Alltså blir det arbete på en töm, istället för att longera. ;)

Be någon som är duktig att lära dig longera. Det är ett bra komplement till ridning om det utförs på rätt sätt. Det är viktigt att hästen arbetar ordentligt med kroppen och inte bara "springer runt".

Longering som lek och bus och kommunikationsträning är helt okej. Men då är det korta pass med lös häst och inte särskilt "brutalt", vilket inte sliter på hästens leder.

Ska man däremot TRÄNA, då är longering nåt jag starkt avråder från. Vill man träna från marken är tömkörning att föredra, då man kan jobba på rakt spår och på volt och kan variera arbetet maximalt. Hur man än lägger upp ett longeringspass kommer man inte undan det faktum att hästen går runt, runt, runt... Det är inte bara slitsamt, det är tråkigt också.

Nej, det är inget krav.
Jag brukar longera medryttarhästen för att se att han går "rent" i båda varven. Bara korta pass.
När det gäller ledarskap och/eller uppvärmning så jobbar jag hästen löst i paddocken.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 525
Senast: Kajsalisa
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
598
Senast: Sryoqwe
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka