Bukefalos 28 år!

Longering!

A

AtletShipping

Vad jag har sett och fått lära mig så kan man longera med träns om man har en slags longerkedja på under hakan på hästen som är fäst i båda bettringarna lr longer linan genom bettringen som sedan löper upp bakom öronen och sedan fästs i yttre bettring, och vad jag sett har dessa hästar gått bra utan problem.
Men jag fick höra nåt konstigt idag, en kvinna från tyskland som sa att longering med träns är det dummaste som finns och hon skulle aldrig ha accepterat de, och dessutom att en sådan longer kedja ska inte fästas under hästens haka utan över nosen på en grimma, för om man fäster den under hakan dras hästen inåt bara enligt hon.
Hon sa att det nästan var djurplågeri med longering med träns och hästens mun kan bli riktigt förstörd, men det beror väl ändå på HUR man fäster longerlinan?

Vad tycker ni har båda lärt sig rätt lr är jag rent ute och cyklar?
 
Jag longerar med träns. Det har jag lärt mig på ridskolan också. Men jag tycker sk longerdeltor är urkassa. Jag fäster longerlinan direkt i bettringen närmast mitten.
Men jag vet inte om jag gör rätt?
Så här har jag iaf lärt mig.
 
det har jag lärt mig med, men det där om att fästa longerlinan dirket i bettringen kan bli farligt.
Jag lärde mig att man drar igenom linan genom innersta bettringen och sedan bakom öronen och fäster sedan i ytter bettring, men det är nog därför longerdeltor är bäst eftersom då slipper man att klydda och fästa om.
Men är kapson lika bra som träns lr?
 
det har jag lärt mig med, men det där om att fästa longerlinan dirket i bettringen kan bli farligt.
Jag lärde mig att man drar igenom linan genom innersta bettringen och sedan bakom öronen och fäster sedan i ytter bettring

Detta du beskriver är det absolut bästa sättet att longera en häst i träns.
Med delta får du en helt annan ställning på bettet (det viker sig iom att ''trycket är starkare i yttre än i inre bettringen) vilket inte är det allra bästa.
 
Löslongering överhuvut taget är väldigt tråkigt för både häst och människa tycker jag. Ska lära mig att tömköra/tömlongera ordentligt... nångång :smirk:

malu
 
Men löslongering (eg all longering öht) är väl ändå bara för ledarskapsträning? :smirk:
 
Jag gör så att jag har träns....sen grimma över...sen en lös kedja som jag sätter över nosen på pållen..å så longerlina på de å inspänningar osv.
..vll inte gärna dra pållen i munnen ju & de har funkat fint för mig i alla lägen..unga som gammla pållar, oerfarna som erfarna!!

Om jag nu mot förmodan skulle longera utan grimma så tar jag den så i ena bettringen och upp över öronen å de
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 897
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jo,att jag hade tänkt att försöka mig på att testa longering med min häst. Men jag behöver hjälp på hur man ska göra på ett ungefär...
Svar
2
· Visningar
1 151
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
18 575
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp