• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Almeloue
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 791
A

Almeloue

Det här kanske låter som en dum fråga men om man ska longera en häst hur vet man då hur långa inspänningarna ska vara?

Sv: Longering

Inga inspänningar alls, bara grimma ochett långt rep -serrö :D

Jag vet inte ens vad lodplan innebär.

Dock longerar jag aldrig med inspänningar heller.

Varför vill du longera hästen? Vad är syftet?

Frågan är både till dig och till TS;)

Varför vill du longera hästen? Vad är syftet?

Frågan är både till dig och till TS;)

Som sagt longerar jag aldrig med inspänning, snören eller longerlina övht.

När jag "longerar" så löslongerar jag på volt. Dvs. leker med min häst för kondition och närhetens skull.

Jag var bara nyfiken att veta vad som menas med lodplan.

Med lodplan menas hur hästen håller sitt huvud i korrekt samling i olika grader. Nosryggen ska då vara i lod eller något framför. En lodrät linje är en linje som går rakt upp 90 grader från en lodrät linje. Här är några bilder och klok text som visar vad jag menar;)

Liknande trådar

Träning Hej Jag har ett problem med en häst som jag har börjat träna. När jag longerar honom så lyssnar han perfekt på mig i höger varv, han...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Edla
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Träning Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket...
Svar
4
· Visningar
533
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Bästa länet för häst?